Braständare

Här pratar vi om hur vi får igång våran brasa och hur den hålls igång. Alltså hur man planerar för den i olika scenarios och vilken typ av brasa man använder i olika situationer, etc.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Braständare

Inlägg av bastard »

komplettarar med en liten pennvässare för att få tunna lättantända spån av torra lagom stora grenar
lite lat får man vara :oops:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Braständare

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 11 jun 2020 07:34 komplettarar med en liten pennvässare för att få tunna lättantända spån av torra lagom stora grenar
lite lat får man vara :oops:
:up:

...och då gärna den där lite större pennvässaren som man har till snickarpennorna!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Braständare

Inlägg av Palle500 »

Dessa pennvässare för snickarpennor tycker jag verkar bäst att ha med sig. Den har en roterande hylsa som pennan roterar i när man vässar. Syns dåligt på bilden men funkar riktigt bra. Borde fungera på små grenar med. Finns på Jula.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-169040/
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Braständare

Inlägg av Kurio »

Palle500 skrev: 11 jun 2020 22:08 Dessa pennvässare för snickarpennor tycker jag verkar bäst att ha med sig. Den har en roterande hylsa som pennan roterar i när man vässar. Syns dåligt på bilden men funkar riktigt bra. Borde fungera på små grenar med. Finns på Jula.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-169040/
Rackarns, en sån där har jag ju haft och hivat in i nån röra i garaget. Snickarpenna vässas med kniv tänkte jag och hivade iväg den till nåt bra ställe... får man väl en anledning att städa då
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Braständare

Inlägg av Charlie** »

Palle500 skrev: 11 jun 2020 22:08 ...Borde fungera på små grenar med. Finns på Jula.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... re-169040/
...ja de fungerar bra på torra kvistar och pinnar!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Braständare

Inlägg av Beå »

När det gäller survivalism så gäller "train hard, fight easy". Har du tränat med eldstål, eller med flinta och fnöske tills du kan tända en eld i snöstorm med ena handen bakbunden, så kommer det att vara skitlätt att göra upp eld med alla moderna "fusk" du bär med dig i fickor och BOB när det väl är skarpt läge. Kom ihåg att fusk bara är fel i skolan, i affärer och i sport.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Skriv svar

Återgå till "Brasan (Lägerelden)"