Egenskaper hos träslag

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Egenskaper hos träslag

Inlägg av maskros »

Hittade en bra länk https://www.skogeniskolan.se/sites/skog ... aper_0.pdf som beskriver vanliga träslags egenskaper. Bra att ha grej.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av Charlie** »

:up: :up: :up:
Intressant och enkelt informativt! För snickeri har jag bara funderat kring träslagens färgnyanser. Jag gjorde en kopia av en gammal kökssoffa vi hade i mitt föräldrahem. Jag gjorde den av furu, vårtbjörk och päronträ eller rättare sagt jag måttbeställde delarna från ett snickeri, monterade ihop den och putsade till ytan själv. I övrigt så har jag bara intresserat mig för de olika träslagens egenskaper i form av energi, dvs som ved för eldning. Jag kan rekommendera boken Eld, flammor och glöd - Samisk eldkonst av Yngve Ryd. Det är väl en klassiker för många vid det här laget.

https://www.adlibris.com/se/bok/eld-fla ... gKJB_D_BwE
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av Strångsjö »

Ek har bra värmevärde
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av Strångsjö »

Mitt favorit-träd är oxel
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av vantohal »

Tack maskros! Bra länk.

Jag har gått någon slöjd-kurs i mitt liv, trä här nämnvärt. Av någon anledning så har alla alltid varnat mig för barr-träd? Jag har slöjdat mycket av dessa ändå och aldrig riktigt förstått varför inte. Mest trägubbar och liknande. Varje gång jag gjort någon klar så har min slöjd-kompis sagt till mig "den där kommer att kådas och jävlas" eller "snart spricker den" och det har aldrig hänt. Som svensk så har jag, som de flesta här antar jag, suttit i många furumöbler och levt i furuhus hela livet, och aldrig märkt av dessa problem.
Fura är mitt favoritträslag. Väldigt starkt i förhållande till sin vikt, lätttillgängligt, växer rakt och "billigt". I den mån virke är billigt nu för tiden.
Ursus

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av Ursus »

Icke att förglömma är rönn. Har du turen att hitta en hyggligt rak och knotfri rönnbit har du ett yxskaft eller en bågsågsram eller ett knivskaft eller en pilbåge eller vad som helst som håller hela livet efter inoljning med linolja. Segare trädslag finns inte här högst i norr.

En är också trevligt, i den mån man kan hitta hyggligt stora bitar. Använder mest till mindre täljprojekt eftersom de flesta enarna häruppe är småbuskar. Luktar gott i åratal. En smörkniv som jag skar till för flera år sedan doftar ännu kryddigt och härligt. Resistent mot diskning, så passar bra som slevar och sånt.
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av Strix »

Jag har en utemöbel, som står ute året om. Jag är väldigt förtjust över möbelns praktiska egenskaper men min hustru avskyr den.

Nu är den ful och träet har börjat murkna

Det är ett bord med tillhörande bänkar med ryggstöd alltihop sitter ihop i en galvad rörkonstruktion.

Vilket träslag bör jag välja för att få den snygg och beständig utan att det kostar en förmögenhet?
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Egenskaper hos träslag

Inlägg av bokmalen »

Strix skrev: 10 aug 2020 06:38 Vilket träslag bör jag välja för att få den snygg och beständig utan att det kostar en förmögenhet?
Lärkträd om du kan få tag på det.. I princip oförstörbart..

Användes bland annat för att stötta upp gångar i gruvor, och det finns stöttor där som stått fuktigt i över hundra år och fortfarande är friskt.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Bygga och renovera"