Byggprojekt solceller

Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Byggprojekt solceller

Inlägg av xsive »

Mitt nya projekt är att montera solceller på taket till en av mina byggnader som har soligt läge 45 grader taklutning mot söder.
Solceller är fint men med nätkoppling hjälper dom föga om nätet faller bort.

Planerar istället för solceller som skall ladda batteribank och kunna köra helt offgrid.
Planen är att kunna ladda batteribanken 1-2kW och koppla kritiska förbrukare på det halvpermanent (separat elnät)

Hur tänker ni med solceller. Har ni byggt eller funderar på det?
Har tänkt färdigställa detta projekt under sommaren. Återstår fortfarande att köpa in delar som jag letar just nu
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av maskros »

Undersöker 11 kWp med hybridinverter som klarar effekten, ger trefas och klarar ödrift. Helst möjlighet att koppla in batteribank av valfritt fabrikat eller DIY. Fronius symo hybrid klarar 5 kW trefas, oklart om den kräver Froniusg batteribank. Överväger att skippa kravet på batteribank och ha en separat som laddas via vägguttag och matar ett separat enfasnät.

Vid BOL finns grejer för 1,1 kW helt separerat från elnätet. 4 x 295 W paneler, en kombinerad växelriktare/laddare 24 V 40 A till 230 V 0,8 kW.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av jr_36 »

Har ingen möjlighet till sådant just nu tyvärr (:) , men följer med intresse och längtar till bilder :)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av Obstinat »

Är själv sugen på en mindre offgrid version. Mest för att kunna täcka upp för nödbelysning laddning av mobiler osv vid strömavbrott. Så följer detta med intresse!

Har en liten undran. Köpte en mindre solcellspanel 100 w för 2 år sedan o slängde upp den på väggen utan att koppla den vidare. Dvs inte till någon regulator eller så. Kablarna hänger där de hänger tills jag får tummen ur. Min undran är. Är det skadligt för panelen dvs att den inte får lämna ifrån sig något trots full exponering?
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av jr_36 »

Obstinat skrev: 12 maj 2019 21:07 Har en liten undran. Köpte en mindre solcellspanel 100 w för 2 år sedan o slängde upp den på väggen utan att koppla den vidare. Dvs inte till någon regulator eller så. Kablarna hänger där de hänger tills jag får tummen ur. Min undran är. Är det skadligt för panelen dvs att den inte får lämna ifrån sig något trots full exponering?
Att den inte lastas elektriskt tycker jag inte borde ske, däremot slits den optiskt i viss mån, utöver att den riskerar skadas mekaniskt om något landar på den och skadar glaset osv. Utöver vatten, och kanske dålig tätning?

Jag hade tagit bort om ej har syfte för tillfället (samt du annonserar att den finns för andra nyfikna...)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av Obstinat »

jr_36 skrev: 12 maj 2019 21:19 [quote=Obstinat post_id=1277 time=<a href="tel:1557688037">1557688037</a> user_id=101]
Har en liten undran. Köpte en mindre solcellspanel 100 w för 2 år sedan o slängde upp den på väggen utan att koppla den vidare. Dvs inte till någon regulator eller så. Kablarna hänger där de hänger tills jag får tummen ur. Min undran är. Är det skadligt för panelen dvs att den inte får lämna ifrån sig något trots full exponering?
Att den inte lastas elektriskt tycker jag inte borde ske, däremot slits den optiskt i viss mån, utöver att den riskerar skadas mekaniskt om något landar på den och skadar glaset osv. Utöver vatten, och kanske dålig tätning?

Jag hade tagit bort om ej har syfte för tillfället (samt du annonserar att den finns för andra nyfikna...)
[/quote]

Tack för svar! Placeringen är optimal för övrigt under takfoten. Så både skyddad för regn som nedfallande is. Skall försöka installera regulatorn plus batterier 3 st Agm batterier i år.... Om jag får ut tummen!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av xsive »

Ett steg närmare genomförandet med att ha köpt en 70A MPPT regulator som solcellerna skall kopplas till
för att ladda batteribank.
Mycket funderande fram och tillbaka om lämplig tillförd effekt men nöjer mig med 1kW.
Räcker för det nödvändigaste under årets flesta månader.
https://www.victronenergy.se/solar-char ... ppt-150-70
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av Skymning »

Obstinat skrev: 12 maj 2019 21:07 Är själv sugen på en mindre offgrid version. Mest för att kunna täcka upp för nödbelysning laddning av mobiler osv vid strömavbrott. Så följer detta med intresse!

Har en liten undran. Köpte en mindre solcellspanel 100 w för 2 år sedan o slängde upp den på väggen utan att koppla den vidare. Dvs inte till någon regulator eller så. Kablarna hänger där de hänger tills jag får tummen ur. Min undran är. Är det skadligt för panelen dvs att den inte får lämna ifrån sig något trots full exponering?
Har läst lite om det, om du ser till att den inte exponeras för UV så håller den längre. In i originalkartongen så går det bra att förvara för framtidens behov.

Vill du ladda mobiler och ficklampor så räcker det med en vanlig USB solcell på några tiotals watt. Finns att köpa lite här ock där:

https://www.overlevnadsbutiken.se/produ ... on-40.html
https://criseq.se/produkt/solcellsladda ... falcon-40/

Vill du ha billigare så kan du beställa från Kina, men där är det lite si och så med kvaliteten.
слава україні - на хуй путін!
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av Obstinat »

Tack för svar!

Skall överväga o täcka solcellspanelen med något om jag nu inte slutför det som är påbörjat. Har eg alla delar det är bara modet o kunskapen som haltar. Tanken är att ha ett mindre internt 230 v system med 3-4 ljuspunkter. Pratat med en elektriker som tydligen sysslat med offgrid anläggningar förr.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Byggprojekt solceller

Inlägg av Olyckskorpen »

Obstinat skrev: 15 maj 2019 21:18 Tack för svar!

Skall överväga o täcka solcellspanelen med något om jag nu inte slutför det som är påbörjat. Har eg alla delar det är bara modet o kunskapen som haltar. Tanken är att ha ett mindre internt 230 v system med 3-4 ljuspunkter. Pratat med en elektriker som tydligen sysslat med offgrid anläggningar förr.
Som redan sagts. Om du hänger en solpanel på väggenoinkopplad så uppstår en spänning vid kontakten men ingen ström kommer flyta (förutom negligerbara läckströmmar). Elektriskt är det ingen fara, men mekaniskt slits den ju för väder och vind. Jag tycker ditt projekt låter kul, gör en tråd om det när du börjar :)
Skriv svar

Återgå till "Bygga och renovera"