Ett par ord om anlöpning.

Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Ett par ord om anlöpning.

Inlägg av rödluvan »

Stålet som används av samtliga i Sverige nu aktiva tillverkare av yxor skall anlöpas vid 196 grader Celsius.
Vid ögonuppskattning blir det svagt böcklingbrunt, man kan gå upp till mörkt böcklingbrun (dvs inom 250 grader, under 200 (196...) grader händer inte så mycket med stålet), men aldrig till blått, Blå temperatur börjar vid ca 350 grader.

Vid blått (ca 350 grader och uppåt) skadas härdningen av detta stål permanent. Därför bör man inte elda ur skaft då det är lätt att stålet bakom eggen blir överhettat, samt att sidorna på huvudet kan bli veka, även om de inte är härdade i egentlig mening.

(Härdningstemperaturen ligger vid ca 800 grader för just detta stål)
Behöver man härda om är det risk att stålet spricker sönder även om man gjort allt rätt hemma och lånat en riktig ugn.

Detta stål går bra att härda både i vatten och i olja, olja är lättare att använda, de flesta oljor fungerar, från matolja till gammal hydraulolja, hurpass hälsosamt det sistnämnda är låter jag dock vara osagt. Jag använder nästan enbart vatten till eggverktyg, är det väldigt kallt ute brukar jag värma till ca 20 grader med heta järnbitar eller vad man har till hands så att chocken blir mindre.

Normalisering (som alltså inte får förväxlas med anlöpning) ligger på ca 600 grader för detta tål, körsbärsrött.
Vid normalisering skall stålet INTE snabbkylas, utan bör svalna av långsamt, tex genom att man pallar upp yxan liggandes på ovansidan så att eggen står upp tex i kol på ässjan, eller vad man nu använder (jag brukar bara skrapa ihop koks så att det berör metallen så litet som möjligt, eller hänga den i en ståltråd skyddat).

Det går att anlöpa direkt över ässjan, men detta är riktigt svårt om man inte gjort det förut, har man inte en ugn så kan man därför upphetta en grov stålbit till rödglödande och låta denna fungera som värmeplatta, varpå man försiktigt lägger an och förflyttar eggen på det redskap man önskar anlöpa över järnbiten på så vis att eggen inte ligger över den glödande metallen, utan värme transporteras från metallkroppen ut till den tunna eggen till korrekt temperatur enligt ovan uppnåtts.

Det går bra att doppa redskapet i vatten om temperaturen börjar stegra okontrollerat.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Ett par ord om anlöpning.

Inlägg av Parabellum »

Tack för genom gången om behandling av detta stål. :up:
Vilket stål handlar detta om?
Kvalitetklassningen för just detta stål hade varit bra.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Ett par ord om anlöpning.

Inlägg av rödluvan »

Någonstans har jag ett papper med exakta laboratorieanalyser, frågan är bara var den pärmen ligger nedpackad... :smack:

Nå, det är iaf OVAKOs modifierade C55 kiselbaserade Vanadinstål (skall även innehålla en mindre mängd magnesium), det är (eller var i allafall förr) ett halvbilligt Martinstål (har dock för mig att det är OB blåst så att det skall vara renat från eventuell gjutjärnskontaminering) särskilt framtaget för yxtillverkning.

Det är egentligen inte ett bra stål för själva eggen men det går att få acceptabel skärpa, detta stål är framtaget för industrismide.

Stålet är vällbart och går bra att svetsa i tex med ESABS OK-48.
Det är kanske i någon mån lufthärdande, men det är inte ett lufthärdande stål i teknisk mening.

Vill man ha bättre skärpa men en hårdare nacke jämfört med vad som tidigare var 1312 kan man använda det till nacke och öga, men välla in en bit kolstål med högre kolhalt till själva eggen. (Vilket är vad jag brukar göra om jag får tag på bitar av detta stål).

Stålet är inte så känsligt för kolurbränning som äldre stål kunde vara.

Gamla tiders eggstål med högre kolhalt för invällning tillverkas inte längre, men det finns nog moderna ekvivalenter, dock har jag det inte i skallen just nu vad man borde använda som ersättare.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Ett par ord om anlöpning.

Inlägg av rödluvan »

Koben är tillverkade i bortsål, det är inte detta stål i dem.
Borstål har betydligt högre härdningstemperatur, men man behöver som regel inte härda borstål.
Det är inte heller optimalt för en vass egg men de är all extremt vridstyvt stål.

(För slitplåtar finns det andra typer av fabrikshärdat borstål som är ännu hårdare, tex Hardox 600, i reklamen river de ett gammalt tegelskjul med en hardox kontainer som slägga... )
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ett par ord om anlöpning.

Inlägg av bastard »

finns det några vettiga sammanställningar om detta?
vore inte dumt att ha för olika stålsorter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Ett par ord om anlöpning.

Inlägg av rödluvan »

Ja, nu har de drunknat i havet av papper från gamla jobblägenheten jag förträngt under vårens utearbeten, men i databladen för respektive legering skall exakt härdningstemperatur, anlöpning, mm finnas i form av riktiga laboratorieanalyser gjorda av tillverkaren (I detta fall SSAB).

Bäst är ju om man har tillgång till en riktig ugn med temperatur reglering.
Men det blir ju rätt ok för "Hemslöjd och bonnajobb" med höftning efter litet träning så att man lär sig Kelvins skala med ögat (även om jag tänker i Celsius siffror). Skall man göra det riktigt skall man ju använda en glödtrådsspektrometer för att korrekt avläsa de högre graderna av Kelvin (eller någon anordning som kan monteras inuti ugnen vid längre temperaturer).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Smide"