Motorsåg tvärstannar vid gaspådrag - vad göra?
Postat: 04 aug 2021 12:37
Har en gammal Husqvarna 234 SG från -84 som har tjänat mig väl. På senaste tiden har den dock tjafsat. Den går igång som vanligt, men när man sågar med mer än, säg, 50% gaspådrag så går den omgående ojämnt och hackigt innan den tvärstannar.
Har gjort en liten felsökning, men vill konsultera er innan jag börjar plocka isär den ännu mer.
Den går igång på direkten vid omstart, så den är inte sur. Tändstiftet är i helt okej skick med gap på 0,5 mm, som Husqvarnor skall vara. Rengjort svärdet med omnejd noggrant, så det är ingen tröghet i drivningen.
Bränslefiltret eller lufttillförseln är de huvudmisstänkta. Kollade upp bränslefiltret, och även om den inte är skinande ren så har jag sett värre. Skulle kunna byta, men bränsleslangen är jävligt kort, går knappt att få ut filtret genom hålet. Relaterad fråga kring detta, går det att förlänga slangen i tanken genom att bara dra, eller är det risk att den rivs sönder? Har försökt att kika hur mycket slang jag har till godo innan den går in i förgasaren, borde ha ett par centimeter, men ser inte om slangen har någon ingjuten bussning där den går in i tanken som eventuellt stoppar förlängning.
Lufttillförseln kan vara en annan grej. Har rengjort luftfiltret, men problemet kvarstår. Det är dock en gammal såg. Misstänker att en och en annan packning har hunnit vittra och bli otät; möjligt att det flödar in för mycket luft från annan ort. Tror nästan att detta är problemet; men hoppas inte på det Skulle inte iddas börja ta isär eländet i tusen delar. Även oklart om det finns packningar idag till en så pass gammal såg.
Eller ligger svaret helt enkelt i att finjustera förgasaren med HLT-skruvarna?
Edra åsikter?
Har gjort en liten felsökning, men vill konsultera er innan jag börjar plocka isär den ännu mer.
Den går igång på direkten vid omstart, så den är inte sur. Tändstiftet är i helt okej skick med gap på 0,5 mm, som Husqvarnor skall vara. Rengjort svärdet med omnejd noggrant, så det är ingen tröghet i drivningen.
Bränslefiltret eller lufttillförseln är de huvudmisstänkta. Kollade upp bränslefiltret, och även om den inte är skinande ren så har jag sett värre. Skulle kunna byta, men bränsleslangen är jävligt kort, går knappt att få ut filtret genom hålet. Relaterad fråga kring detta, går det att förlänga slangen i tanken genom att bara dra, eller är det risk att den rivs sönder? Har försökt att kika hur mycket slang jag har till godo innan den går in i förgasaren, borde ha ett par centimeter, men ser inte om slangen har någon ingjuten bussning där den går in i tanken som eventuellt stoppar förlängning.
Lufttillförseln kan vara en annan grej. Har rengjort luftfiltret, men problemet kvarstår. Det är dock en gammal såg. Misstänker att en och en annan packning har hunnit vittra och bli otät; möjligt att det flödar in för mycket luft från annan ort. Tror nästan att detta är problemet; men hoppas inte på det Skulle inte iddas börja ta isär eländet i tusen delar. Även oklart om det finns packningar idag till en så pass gammal såg.
Eller ligger svaret helt enkelt i att finjustera förgasaren med HLT-skruvarna?
Edra åsikter?