snuskburk på gas

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

snuskburk på gas

Inlägg av bastard »

som alla andra så har jag en vanlig trangia
skaffade en gasol/fotogen tillsats till den, men ändå så kändes det inte bra
det är svårt att värma korvar i dom små grytorna :lol:

kollade på snuskburkarna jag har och med den avlånga formen så är dom ett bättre val
men det funkade inte med den smidiga brännare, så jag vände och vredc på den lite
gjorde ett djupare jack i den svarta delen och det funkade bra

ska göra en lite bättre hållare för brännare, den blir för varm att ha på fel underlag

men nu kan jag värma mina korvar på ett bättre sätt ;)
Bilagor
snuskburk2.jpg
snuskburk2.jpg (13.77 KiB) Visad 4849 gånger
snuskburk1.jpg
snuskburk1.jpg (27.99 KiB) Visad 4849 gånger
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: snuskburk på gas

Inlägg av Olyckskorpen »

Elegant! Viktigt att kunna värma på korvarna :up:
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: snuskburk på gas

Inlägg av Tank »

Nice! :up:

Bra modd. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: snuskburk på gas

Inlägg av deadrabbit »

Strålande lifehack och kul att se nytt alternativ till snuskburken.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: snuskburk på gas

Inlägg av FCR2 »

Ett sätt är att sätta gastillsatsen för trangia i en tonfiskburk, tydligen är Abbas rätt storlek. Finns exempel på dutuben.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: snuskburk på gas

Inlägg av bastard »

funderar lite på snuskburkarna,
färgen på dom, ska väl vara så det inte blänker

men för relativt civilt bruk så funderar jag på att ta bort färgen på mina rostfria, blir lättare att hålla rent, men funderar om det är något jag inte riktigt tänkt på som gör att färgen borde få vara kvar ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: snuskburk på gas

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 02 jul 2019 13:06 [...så jag vände och vredc på den lite gjorde ett djupare jack i den svarta delen och det funkade bra]
Inga campingkök är så användbara som snuskburken. Den enda moddningen som behövs är just den där utsågade skåran i vindskyddet för bränsleslangen till en flerbränslebrännare. Jag har har också gjort så och jag har sett att många andra gjort samma sak. En Snuskburk är något som borde finnas i alla hem. Fältmässigheten när den är som bäst.
bastard skrev: 31 aug 2019 08:22 funderar lite på snuskburkarna,
färgen på dom, ska väl vara så det inte blänker

men för relativt civilt bruk så funderar jag på att ta bort färgen på mina rostfria, blir lättare att hålla rent, men funderar om det är något jag inte riktigt tänkt på som gör att färgen borde få vara kvar ?
Jag tycker att du ska behålla färgen. Den slits med tiden och det blir en fiiin svartgrön patina på dom. Det är ju egentligen bara på insidan som är viktig att hålla rent. Om man nu vill ha en omålad så finns det sådana i aluminium att köpa för en spottstyver på Röda Stjärnan.

Som lite trivial kuriosa kan jag berätta att Snuskburken tillverkades av Optimus under namnet SVEA NC 68 och på militäriska kallas den för Enmanskök m/40 (Den skall inte förväxlas med Optimus Svea 123, som är en brännare som är trycksatt) På en del står det SVEA under på spritbrännaren, som har större behållare men mindre brännardiameter än Trangiabrännaren. Nu har Trangia ett finger med i spelet och de tillverkade det svarta vindskyddet, som du just moddat med en djupare skåra.

Fick man ut den rostfria varianten som beväring, blev man lite missnöjd, då dessa var yngre än den i aluminium. För att få byta ut sin rostfria behövde den "gå sönder" på ett trovärdigt sätt. Följande dialog mellan en missnöjd beväring och någon av kompaniets fordonsförare, utspelade sig på många fältövningar.

-Öh, du Andersson!
-Ja!?
-Kan du hjälpa mig med min snuskburk? Jag vill ha en ny!
-Jarå föfan. Jag backar in bandvagnen mellan de där två granarna.


10 minuter senare

-NEEEJ ANDERSSON FÖR FAAN DU BACKADE JU ÖVER MIN RYGGSÄCK!!! SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT ATT TITTA BAKÅT?
-Amen vafaan, Charlie** håll reda på dina jävla prylar. Jag är väl föfaan inte din morsa heller!?


Dagen efter gick Charlie** (eller någon annan fiktiv beväring) i på serviceförrådet, förklarade för den grinige förrådsmannen att ryggsäcken med snuskburken blev överkörd under gårdagens fältövning. Förrådsmannen tittade argt på den oskyldige Charlie** och med en anklagande blick, slängde åt honom en ny ryggsäck och en ny Snuskburk i aluminium.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Meka"