gjorde belysning till lcd klocka

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

gjorde belysning till lcd klocka

Inlägg av bastard »

sedan många år har jag haft en klockradio vid sängen
provat att byta ut den men nje

haft en ikea vikis liggandes, en enkel lcd klocka med lite större disiplay, som en gammal klockradio
den har belysning som man trycker igång
, men jag vill ha något som är på hela tiden, men med så pass lågt ljus att det nätt och jämt räcker att kolla vad klockan är om man vaknar till på natten

plockade isär den och den hadde en vit lysdiod med kablar till kortet
lödde på egna kablar och kopplade in den på en 5v väggvårta med ett variabelt motstånd så man kan dra ner ljusstyrkan så det passar

har provat lite och detta känns ok

jag jobbar sakteliga för att allt med lågenergidelen av huset, ska funka på 12v eller 5v
en datorskärm, raspbarry pi som dator, allt med nätvärket, klocka lite belysning

så kan man ha lätt 12v drift med ups i form av blybatterier och sedan en stepdown till 5v för en hel del saker

för er som vill ha en sängklocka, med minimal belysning så kan man göra såhär

i nästa steg kommer jag ordna det lite snyggare och med 5v mating även ladda batterierna i klockan så man slipper bry sig, eller kanske byta dom mot superkondingar, vilket lär räcka i flera dagar vid strömbortfall för att driva lcd delen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gjorde belysning till lcd klocka

Inlägg av bastard »

kollade strömmen
160µA eller 0.16mA

ett 3Ah 18650 hadde kunnat driva belysningen i ca 2 år :mrgreen:

och det är kanske ändå lite för ljust, ska prova att sänka det och se om jag kan se tiden lagom lätt när man vaknar mitt i natten
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: gjorde belysning till lcd klocka

Inlägg av bastard »

har gjort om lite och minskat strömmen så jag bara ser belysningen om natten när ögonen är i gott mörkerseende

strömmen blev ca 12 µA , 2.5 V vilket ger hiskiliga 0.00003 W :mrgreen:
ett 18650 batteri kan hålla det belyst i 19 år teoretiskt

eftersom spänningen är ok i förhållande till 2 st nimh batterier som ändå sitter där så kommer dom få driva belysningen med, sedan moddar jag en liiten solpanel för att ladda batterierna med

kanske gör i ordning några superkondingar för att driva klockan och får då något som kan hålla länge utan nya batterier

10 farads konding håller ca 10 dygn

kanske lite kort tid , men två microsolpaneler och kanske 20 farad gör den funkis, värt att prova

solpanelen sätt i söderfönster med en kabel dit
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"