Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Ursus

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 23 jul 2021 10:08 du behöver inte ge upp, välj vad du exponerar utåt

fundera på vad som kan bita dig i häcken framöver och undvik detta eller kör på något sätt lite mera skyddad trafik

det finns även en fördel med att vara grå , att ha ungefär samma trafik på nätet som alla andra
du sticker nästan ut lika mycket med ingen trafik som extremt fel trafik

lägg till betendet att inte ha telefonen på hela tiden
, ex så kan man stänga av när man jagar, av helt ok skäl
skulle du någon gång vilja göra något som inte telefonen skall ha koll på så stäng av den
:up: :up:

Är flygplansläge säkert nog? Har hört det ena och det andra...
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 22 jul 2021 21:57 Är jag svag som har "gett upp" i integritetsfrågan?

Känns som meningslöst att kämpa emot. Ska man ha ett socialt liv idag; eller ens dejta, måste man ha ett dussin appar på telen. Som alla med största sannolikhet spionerar på dig. Vet inte, med jag levde som teknologisk eremit de fem första åren efter högskoleexamen som en del av min utveckling till hardcore survivalist, och detta stadium gav mig egentligen ingenting. Vänner och bekanta föll sakta bort, romantiska möjligheter gick en förbi; förutom de som skedde tre på morgonen på Sunkiga Krogen.

Till och med min drönare sänder data till Kina vid varje användning, inklusive screenshots. Hur och var jag har flugit och i vilka vinklar jag har filmat.

Hur skyddar man sig egentligen? Det finns appar som bevakar andra appar, men hur vet man att dessa appar inte heller reggar allt du säger och gör?

Hoppas nästan på en solstorm som grillar techjättarnas samt Kinas serverhallar.
Nu vet jag inte hur pass man kan lägga in brandväggar i smartphones.. Men en hårt strypt brandvägg där man blockar vissa ip-netrange och domäner på utgående trafik är ett enkelt sätt att stoppa telemetridatan
Det är problemet och störta säkerhetshotet på datorer och smartphones.. där all trafik per automatik är allow all outbound trafic... så får man in virus/malware/trojaner o keyloggers så är det fritt fram för att datan smiter iväg till hackers.. det är på det sättet ransomware bland annat jobbar och lika så när de skapar tunnlar in för remote desktop.. Det spelar ingen roll om man sitter bakom en 30tusen kronors cisco hårdvarubrandvägg, då portarna öppnas inifrån och ut för att sedan ge extern åtkomst

Där av är mjukvarubrandväggar i varje enhet en extra försäkring
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

(:) = batteri borttaget ur telefonen och lämnade på säker plats

:-g telefon avstängs, kontrollera strömåtgången i labb medans telefonen är avstängd för att se vad som händer


:para: , flygplansläge kollas med spektrumanalysator om den sänder något

tänk på att dagens mobiltelefoner kan ha en separat processor för röstigenkänning, som alltid är aktiv om telefonen är på, se punkt :-g
data från igenkänningen för över för statestik :roll: :smack: :wall:
och kan få dig på fall i dumstoll
även rendrera dig reklam för saker du tänkte högt

kombinera att telemetri från masterna kan positionera dig någurlunda om det är någon radioaktivitet från telefononen , se punkt :para:

gps kan sättas på av program, prova strömförbrukningen i känt läge med gps av och på, se punkt :-g
tänk på att gps positionerna kan lagras även i flygplansläge och sedan användas som "statestik" :roll:

även saker som gyro kan annvändas för att känna av vissa saker, det kan sparas det med

micen kan användas till en del informationshämntning som inte har med tal att göra

och njee, jag är inte så (:) :zombie: :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av maskros »

Två telefoner? En smart med vanliga björnen, en knapptelefon med kontantkort till grisslyn?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Tank »

Funderar på hur "säker" min gamla Ericsson T39:a är? :hm:
Ingen smartphone och ingen gps. Bara BT och mastpositionering?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

telefonen är hyggligt säker, men

2g och 3g är snart över, 4g och 5g är vad som kommer vara kvar om några år, vilket lär ge en hel del bekymmer med befintliga utrustningar som finns idag

få se hur m2m kommer bli i framtiden med, det känns lite osäkert hur dom tänkt sig
en del saker skenar i utvecklingen, ex 5g och nu vill dom ha 6g

men en del saker kräver kontunitet för att man ska lite på det, ex larm, maskin, telefon i glesbygd med mera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av Protect »

Sen kommer ju osökt frågan, MÅSTE jag ha telefonen med överallt, vara nåbar dygnets alla timmar och vara paranoid när jag är ute i skog och mark för att nåt ska hända? Hur gjorde vi och våra förfäder innan det digitalt uppkopplade samhället? Har vi överlevt i miljontals år utan övervakningssamhället lär vi göra det i fortsättningen också så sluta vara så paranoida och lämna elektroniken kvar hemma, den behövs definitivt inte ute i spenaten eller i stan eller på landsvägen.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

nix, man måste inte

men, förr dog det mycket folk för att dom inte kunde få hjälp
mobilen är ett verkligt kliv uppåt i säkerhet för personer, rätt använt, men med nackdelar med

jag har en del kopplat till mobilen, ex larm, så jag har med mig den i stort sett överallt

en annan sak,man kan ju ha med den, men inte påslagen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Storebror övervakar dig. _____m_©¿©_m_____

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/sverige/mikael-damber ... e-arbetet/


En utredare får uppdraget att uppdatera dem så att polisen kan få tillgång till mer uppgifter för att bekämpa brott.

Inrikesminister Mikael Damberg redogör på en pressträff för den utredning som regeringen väntas ta beslut om på veckans regeringssammanträde.

Polisen har länge krävt regler för att företag som tillhandahåller appar och andra tjänster för elektronisk kommunikation, inte bara mobil- och bredbandsoperatörer, ska bli skyldiga att lagra uppgifter. Då kan polisen få större möjligheter att utreda och bekämpa brott.

Men det kan bli ett svårt uppdrag, EU-domstolen har slagit ner på unionens direktiv om datalagring vilket en tid innebar att den lagliga grunden för att tvinga mobiloperatörer att lagra uppgifter var stoppad.

Regeringens uppdrag till utredaren är att se till så att polisen och andra brottsbekämpande myndigheters tillgång till uppgifter genom datalagring blir bättre. Förslaget till nya och utökade regler ska utformas så att inte också de snabbt blir föråldrade. Utredaren ska säkerställa att förslagen som läggs inte går ut över mänskliga rättigheter.

I uppdraget ingår även att föreslå hur svenska myndigheter om möjligt ska kunna kräva ut information som till exempel appföretag har lagrad i andra länder eller i en form som inte går att knyta till en specifik plats.
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"