Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Använder du Linux eller skulle du vilja byta till det?

Använder redan Linux Desktop 100%
6
33%
Dualboot Linux och Win / Mac för att täcka upp det som inte går att köra i Linux
5
28%
Skulle vilja byta, men verkar för komplicerat.
3
17%
Bryr mig inte Windows/MacOS/Cromebook funkar.
3
17%
Linux?? Vad är det?? är det ätbart. hihi
1
6%
 
Antal röster: 18

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 28 feb 2021 12:03 hm, ovanligt många som kör linux :up:

vore nog bra med en riktig linuxtråd !
Det var lite det jag hade i åtanke när jag ställde min nyfikna fråga. ;)
Samt alternativet: Skulle vilja byta, men verkar för komplicerat. var ifall att tillräckligt många röstade på det, så kanske man ska göra en superförenklad Guide på från att ha en dator med win på till att ha en installation med antingen enbart linux eller dualboot.
Många har gamla laptops eller gamla desktop.. De kanske inte orkar win10, men skulle kunna gå att köra Linux på. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av mopar340 »

Körde under många år Puppy linux på USB pga. en arbetsgivare med paranoid inställning till datorer och där till tillhörande nedlåsning....
Först försvan möjligheterna till lokal admin... sen vart det mycket värre....

Reste mycekt internationellt, villen inte släpa med mig en gammal privat dator.

När de införde bios lås för att boota från usb så vard det praktiskt att det gick att köpa ett bios password på nätet...

Numera har jag två jobb varav den ena ger mig en fräsch och en Macbook Air som ger mig den frihet jag behöver.. som den låsta dellen inte ger.

Under studenttiden så körde jag Debian, mest pga. brist på modern hårdvara så det var praktiskt att köra tunga saker på server på universitetet, vi pratar om 90 tal här... Alla tyngre system så som CAD mm på universitetet kördes på Unix.


Har tyvärr tappat mycket av mina kunskaper i Unix eftersom de inte används daglig dax
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av rödluvan »

Sällar mig till skaran som planerar dual boot.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av deadrabbit »

Sökes förslag till dualboot win/linux!
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

deadrabbit skrev: 12 mar 2021 10:31 Sökes förslag till dualboot win/linux!

Absolut bästa o säkraste dualboot lösningen är att ha installationerna på separata hårddiskar och sedan använda bios bootmeny för att välja mellan win eller linux... sedan i bios väljer man att sätta den hårddisken/OSet man oftast bootar in på som primär bootdisk. Man ska dock inte förglömma att win8 och win10 har snabbboot option som man får inaktivera via energialternativ-ange hur strömbrytarna ska fungera och längst ner där avmarkera snabbstart... när man kör dualboot
På så vis vid hårddiskkrasch eller att man tabbat sig med grub eller liknande så är alltid ett OS bootbart. :up:
Har man enbart en hårddisk, i datorn så är grub bäst enligt mig, även om man kan manipulera windows bootmanager till att välja win/linux boot.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"