Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Använder du Linux eller skulle du vilja byta till det?

Använder redan Linux Desktop 100%
6
33%
Dualboot Linux och Win / Mac för att täcka upp det som inte går att köra i Linux
5
28%
Skulle vilja byta, men verkar för komplicerat.
3
17%
Bryr mig inte Windows/MacOS/Cromebook funkar.
3
17%
Linux?? Vad är det?? är det ätbart. hihi
1
6%
 
Antal röster: 18

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 27 feb 2021 21:33 Vad är en TV-dator? Mediacenter? Isåfall kan jag rekommendera kodi, det fungerar på Linux, om du inte har något specifikt behov eller hårdvara som bara fungerar i Windows.
nja.. typish mediacenter+extras kan man säga.. jag har den för film, serier och musik eller bildspel om man är fler som kikar på massor kort.. ibland händer det att jag läser eller visar dokument o PDFer på den.. smidigt om man är några stycken o lägga upp det på tv'n så alla kan läsa utan att behöva hänga över varandra för att se på en liten dataskärm. :mrgreen:

Jag kommer inte byta ut OS i den.. Spelaren jag har för film o serier är oslagbar, musikspelaren är en grym gammal retrospelare som kom ut till win98SE och sedan hängde med upp till xp tiden tror jag.. eller om sista kom till win2000 jag minns inte.. Jag har kikat på linux utbud på mediaspelare och jag upplever dem kassa jämförelse då jag vant mig med lite finesser som finns i den.. tyvärr stöds enbart windows och mac än så länge..
Sedan är ju datorn lastgammal.. en intel dualcore 2,9GHz med enbart 4GB ram(maxad) Så modern linux och bara 4GB ram och att bara starta om datorn max en eller två gånger om året på sin höjd funkar inte :notme: Jag använder alltid viloläge på den, då jag ofta pausat mitt ett serieavsnitt eller film och är för lat för att skriva upp tid in i avsnittet för att sedan starta om spelare o hoppa fram till den tiden..

Nu ska jag svära riktigt illa i Linuxkyrkan, så sluta läs om ni är svaghjärtade. :lol: hihi :lol: Tyvärr är det så att windows har bättre minneshantering för felaktigt brukande, då kerneln i linux är avsedd för servrar i inte persondatorer.. Som en amerikanare sa på reddit.. "Windows är bättre på att fela än linux" när det kommer till swap om minnet blir fullt och disken börjar användas 100%.. Hans exakta citat var: It seems that Windows is better at failing than Linux is. On Windows it's super common for programs to be using 100% disk, but the system can still function well. On Linux it's not very common but it freezes the system.

Men jag tackar glatt för ditt förslag.. Det kanske kommer andra som har nytta av ditt förslag, när de läser tråden i framtiden. :up: :up: :up: :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av entropi »

Nja, det kan ju vara så att ditt program fungerar i Wine också.
Jag kör Quickload på en gammal "reloading"-dator i garaget, på 2 GB ram. Det var första gången jag hört någon säga att Windowsdatorer från samma årtal går snabbare på samma hårdvara...
Jämför du med win98 måste du väl jämföra med typ red hat 5.2 om du inte vill jämföra äpplen med päron. Det OSet körde man väl ledigt på 233Mhz CPU och 32MB RAM om jag inte minns fel.
Lite mer rimligt på din dator skulle kanske vara Ubuntu Mate.

Om du av någon anledning vill fortsätta köra ett program som försöker stjäla all I/O kapacitet i Linux så går det bra, men det är ett OS som faktiskt försöker hålla vad den lovar. ;)
Du kan välja olika typer av schedulers, kanske hade du en mer anpassad för serverbruk än desktop?
Utöver det så kan du lägga olika processer i olika io-klasser (hint: ionice -c3 -p <pid>)

Sen är det väl ingen anledning att byta om du har något som fungerar för dig, men jag ville ändå ge ett svar.
Survival
Honor
Liberty
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av bokmalen »

Blondie skrev: 28 feb 2021 00:22 Hans exakta citat var: It seems that Windows is better at failing than Linux is. On Windows it's super common for programs to be using 100% disk, but the system can still function well. On Linux it's not very common but it freezes the system.
Kan hända, har svårt att uttala mig om det. på nittiotalet och fram till ca 2010 när jag var som mest aktiv som unix-admin, så såg jag linux mest som ett hobby-OS för de som inte hade råd med en riktig unix-maskin. Kerneln var OK, men då program/verktyg var skrivna av olika människor med vana av olika saker höll man sig inte till en standard.

För ett "riktigt" unix-operativ följde alla kommandon, t.ex. BSD-standard, SVR4-standard, eller till och med posix, men för linux visste man aldrig från kommando till kommando vilken styandard som användes. Därför fanns tex både kommandot adduser och kommandot useradd, som gör exackt samma sak, men med lite olika flaggor.

Detta blev bättre tidigt 2000-tal, när IBM började samarbeta med redhat och skeppa redhat med servrar. Men nja, jag har nog fortfarande en del uppfattningen att det är lite av ett lek-och-spel operativ, även om det är långt bättre än windows. (Även om moderna windows har stulit stora bitar, IP-stack från BSD, powershell från bash o.s.v)

Men jag skulle i alla fall vilja hävda att om operativsystemet är uppsatt enligt hur en normal unix-maskin fungerar, så ska det INTE frysa bara för att en användare fyllt upp disken. Ett antal procent av tillgängligt utrymme är default reserverat så bara root får skriva, så en userprocess ska aldrig kunna fylla disken till den grad att operativsystemet får problem.

Om detta händer har man gjort endera av två grundläggande fel:
  • Slutanvändaren som använder maskinen sitter och surfar/spelar/jobbar som root.
  • Applikationen som används i mediacenter eller blackboxad produkt kör som root och inte ett applikationskonto.
Oavsett vilken av dessa som hände är det inte operativets fel, utan den korkboll som tillverkade produkten.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av bastard »

hm, ovanligt många som kör linux :up:

vore nog bra med en riktig linuxtråd !


i dagsläget är windows så djup in i träsket att det är svårt att göra något om man inte är uppkopplad
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Lurker
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 okt 2019 10:16

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Lurker »

På den gamla PC'n jag sitter med nu kör jag Win7. Min andra "desktop-PC" är en laptop och på den kör jag Linux Mint. Jag köpte den begagnad utan operativ för att par år sedan och det var mycket enklare att installera en lämplig Linux-dist är att hålla på och krångla med någon ful-windows.

Nackdelen med att köra Linux på laptopen är att det är att en del mjukvara som jag vill använda (exempelvis IrfanWiev) blir lite bökigare att installera. Bank-ID funkar inte heller, men det kör jag från telefonen även på min windowsburk numera så det kan kvitta.

I övrigt så ser jag bara fördelar. Stabilt och pålitligt. Lätt och smidigt att hålla uppdaterat.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av bokmalen »

Det jag saknar mest är en bra ersättare för visio.

Sedan är det förstås att jag "behöver" windows för att kunna köra Starcraft2 och andra spel på battlenet ;)
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

entropi skrev: 28 feb 2021 07:50 Nja, det kan ju vara så att ditt program fungerar i Wine också.
Jag kör Quickload på en gammal "reloading"-dator i garaget, på 2 GB ram. Det var första gången jag hört någon säga att Windowsdatorer från samma årtal går snabbare på samma hårdvara...
Jämför du med win98 måste du väl jämföra med typ red hat 5.2 om du inte vill jämföra äpplen med päron. Det OSet körde man väl ledigt på 233Mhz CPU och 32MB RAM om jag inte minns fel.
Lite mer rimligt på din dator skulle kanske vara Ubuntu Mate.

Om du av någon anledning vill fortsätta köra ett program som försöker stjäla all I/O kapacitet i Linux så går det bra, men det är ett OS som faktiskt försöker hålla vad den lovar. ;)
Du kan välja olika typer av schedulers, kanske hade du en mer anpassad för serverbruk än desktop?
Utöver det så kan du lägga olika processer i olika io-klasser (hint: ionice -c3 -p <pid>)

Sen är det väl ingen anledning att byta om du har något som fungerar för dig, men jag ville ändå ge ett svar.
Wine kikade jag lite på första halvåret av 2018.. och konstatera att det var mer jobb än vad det var värt o där med smidigare att köra dualboot för de extremt få tillfällen jag behöver win-program... Största utmaningen var att hitta ersättningsprogram som fungerade tillfredsställande och lära sig dem.. att gå från adobe photoshop till gimp gick, men jag saknar vissa saker som fanns i adobe.. Men det funkar... Office är fortfarande lite sisådär.. exel formler från MS vill inte riktigt alltid fungera i libre office.. nu ska jag kika på freeoffice o se om det är bättre.. Men jag har dualboot med windows o msoffice om jag får dokument som inte vill sig helt hundra.. Sedan det med bank-id på kort försöker jag att promota swedbank att införa, då linux marknaden växer..
Så ni som har swedbank.. när ni pratar med kundtjänst, så klaga över att erat bank-id inte går på era datorer, så att de får höra från fler o fler kunder.. tillslut kommer de kika på det.. Jag använder argumentet till dem att om de är först ut, så kanske de får nya kunder o där med växer. :lol: det är sådant smörj som de gnuggar händerna åt o får habegär.

För att svara på din fråga.. tv-datorn fungerar och det är en offline maskin, så det är bättre att den är som den är.. if it works.. don't fix it. 8-)
Jag har så många datorer, så jag försöker ha så lite fix som möjligt, så det inte blir ett heltidsjobb att ha dem rullande. :notme:
Din hint är jag inte bekant med... så där får jag nog antingen klia mig i huvudet o lista ut det... Eller så gör jag det superenkelt för mig o frågar rakt ut.. vad är: (hint: ionice -c3 -p <pid>) :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av bokmalen »

Blondie skrev: 28 feb 2021 15:54 vad är: (hint: ionice -c3 -p <pid>) :D
It is a command line tool, for setting io priority for a program.
Doing about the same for IO as the "nice" command does for normal process priority.

https://linux.die.net/man/1/ionice
https://linux.die.net/man/1/nice
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 28 feb 2021 10:55 Kan hända, har svårt att uttala mig om det. på nittiotalet och fram till ca 2010 när jag var som mest aktiv som unix-admin, så såg jag linux mest som ett hobby-OS för de som inte hade råd med en riktig unix-maskin. Kerneln var OK, men då program/verktyg var skrivna av olika människor med vana av olika saker höll man sig inte till en standard.

För ett "riktigt" unix-operativ följde alla kommandon, t.ex. BSD-standard, SVR4-standard, eller till och med posix, men för linux visste man aldrig från kommando till kommando vilken styandard som användes. Därför fanns tex både kommandot adduser och kommandot useradd, som gör exackt samma sak, men med lite olika flaggor.

Detta blev bättre tidigt 2000-tal, när IBM började samarbeta med redhat och skeppa redhat med servrar. Men nja, jag har nog fortfarande en del uppfattningen att det är lite av ett lek-och-spel operativ, även om det är långt bättre än windows. (Även om moderna windows har stulit stora bitar, IP-stack från BSD, powershell från bash o.s.v)

Men jag skulle i alla fall vilja hävda att om operativsystemet är uppsatt enligt hur en normal unix-maskin fungerar, så ska det INTE frysa bara för att en användare fyllt upp disken. Ett antal procent av tillgängligt utrymme är default reserverat så bara root får skriva, så en userprocess ska aldrig kunna fylla disken till den grad att operativsystemet får problem.

Om detta händer har man gjort endera av två grundläggande fel:
  • Slutanvändaren som använder maskinen sitter och surfar/spelar/jobbar som root.
  • Applikationen som används i mediacenter eller blackboxad produkt kör som root och inte ett applikationskonto.
Oavsett vilken av dessa som hände är det inte operativets fel, utan den korkboll som tillverkade produkten.
*hahahaha* :mrgreen: Hobby OS... :lol: Det var en som skrev just det i en av mina trådar på ett annat forum... o det vart nästan lynchstämning där inne då en tog sig riktigt illa vid. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Var det du kanske. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Just love it. :up:
Hobby os skulle jag nog inte kalla det, för det har ju kommit ganska långt.. Men det är mer ett hemmabruks os, för datanördar skrivet av datanördar.. Det är inte riktigt redo att ha i en skarp arbetsmiljö som workstation.. men det är på god väg. :D
Det är därför jag på ettpar forum har försökt att dumma ner saker till guistyle riktat till vanliga människor utan större datakunskap... dock kom allt av sig när jag började göra om i datarummet o det har dragit ut på tiden på grund av sjukdom... Men snart ska jag dyka på det igen. :)

Tyvärr förstår jag mig inte på programmering C+ osv, jag har bara hållit på med html för 15år sedan och liiiiite basic på tidigt 90tal.. så viss kod kan jag känna igen, men låååååångt ifrån att jag kan tyda kod.. Jag har forskat lite i swapdeath som varit en bugg sedan mitten 90tal inom linux.. och jag har hittat lite inställningar som motverkar det.. Men.. problemet ligger i minneshanteringen och I/O prioriteringen.. Jag sitter på källkoden till windows2K och XP och källkoden till Linux kernel är ju öppen.. Men min kunskap brister på att jämföra koden o se hur skillnaden ligger mellan de två.
Linux jobbar ju med att allt ska ligga i ramminnet för snabb access och använda så mycket ram som möjligt.. Sedan när det blir fullt så swappar den ut det som inte används.. Det är här swap of death uppstår.. när den swappar ut delar av desktop och I/O prion til disk är högre så fryser sig datorn tills den swappat färdigt.. allt från 30sekunder upp till 20minuter beroende på hur långsam HDD man har och vad den swappar.
Det man skulle behöva göra är att se till att den aldrig swappar ut desktop delarna.. samt att swapp inträffar tidigare så man sätter att datorn ska eftersträva att ha 20%fritt ramminne och att swapp är mindre aggressivt och jobbar mer som en bakgrundsprocess istället för en high prio... på så vis har den 20%buffertzon ifall disken inte hinner med.
Den delen har jag inte räknat ut........ ännu.
I linuxvärlden sedan 94 har lösningen på problemet hetat... "add more ram"... Detta löser ju inte problemet utan skjuter det bara framåt tills nya minneskrävande program kommer och samma fenomen upp står igen... och då samma igen.. add more ram. :smack:
En server har ju liiiiite mer ram än vad en desktop eller laptop har samt man sitter inte o surfar o gör annat på en server.. *hihi* jaa undantag finns ju alltid här i världen, så någon sitter säkert o har en server som desktop. :lol: :lol: :lol:

Jag är noobie i Linux med bara 2år på nacken och av de två åren har jag nog bara aktivt rotat i linux hanske 6månader. Så jag har myyyyycket kvar att lära mig.... Det jag har lärt mig är att ju mer jag lär mig, mer inser jag att ju mindre kan jag. :D Toppen på isberget lixom..
Men det är kul och utmanande.. samt jag hoppas att jag med tiden lär mig så mycket mer att jag kan dumma ner saker till svensson nivå och få mer att gå över till Linux som alternativ..
Sedan är inte Linux för alla... Spela spel är bäst på windows fortfarande... vissa program som vissa är beroende av fungerar bara på windows.. Men här kan dualboot vara en lösning... windows för de sakerna... Sedan linux för att surfa på nätet o andra saker som funkar i linuxmiljö.

Jag kanske kan få brainstorma lite med dig om swap of death kanske?? :D
Jag struntar totalt i min OPSEC här nu... Men du kanske har sett min tråd på swecklockers som heter just "Swap of death"
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2812
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hur många här inne använder linuxPC eller vill använda Linux?

Inlägg av Marie »

bokmalen skrev: 28 feb 2021 16:02
Blondie skrev: 28 feb 2021 15:54 vad är: (hint: ionice -c3 -p <pid>) :D
It is a command line tool, for setting io priority for a program.
Doing about the same for IO as the "nice" command does for normal process priority.

https://linux.die.net/man/1/ionice
https://linux.die.net/man/1/nice
Tackar. :D :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"