Kontantkort, ny, vilken?

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av bastard »

del så börjar 2g avvecklas snart, innom några år och 3g med , så 4g och 5g kommer krävas relativt snart, tyvärr så innebär det en del bekymmer för mig, få se vad man hittar på

gamla nicd och nimh som man kickar igång brukar sällan bli bra, bäst är att byta batterierna om man ska annvända prylarna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3222
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Parabellum »

Roligt att försöka minnas sin första mobiltelefon.
Det var en Ericsson NMT lur som såg ut som deras GSM variant 198. Är inte krycka att finna denna modell ute på det stora www.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av bokmalen »

Parabellum skrev: 08 mar 2021 21:21 Roligt att försöka minnas sin första mobiltelefon.
Det var en Ericsson NMT lur som såg ut som deras GSM variant 198. Är inte krycka att finna denna modell ute på det stora www.
Min första var en nokia 3110

Men den bästa jag haft var nog min vackert guldiga nokia 6310, och den lever än idag.
Gav bort den till en kompis runt 2005, och han använder den fortfarande... Och inga problem med batteriet.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3222
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Parabellum »

bokmalen skrev: 08 mar 2021 21:25
Men den bästa jag haft var nog min vackert guldiga nokia 6310, och den lever än idag.
Gav bort den till en kompis runt 2005, och han använder den fortfarande... Och inga problem med batteriet.
SWEET! :) :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av reboot »

Vattendrag skrev: 08 mar 2021 15:05 Fick inte liv i ericssonbatterierna, legat för länge antar jag. Så jag genade igenom NetOnNet och en Nokia 105 fastnade på fingrarna. Kontant betalning med solglasögonen på :bandit:
Det brukar gå att sparka igång gamla batterier som laddaren inte vill ladda pga för låg spänning, genom att ladda 30-40mA med ett labb-agg eller från ett annat batteri 5-12V med seriemotstånd (100 Ohm@5V, 330 Ohm@12V) i några minuter.
Sätt sedan tillbaka batteriet i laddaren/telefonen så laddas det, om det inte är totalhavererat.....
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

bastard skrev: 08 mar 2021 19:58 del så börjar 2g avvecklas snart, innom några år och 3g med , så 4g och 5g kommer krävas relativt snart, tyvärr så innebär det en del bekymmer för mig, få se vad man hittar på

gamla nicd och nimh som man kickar igång brukar sällan bli bra, bäst är att byta batterierna om man ska annvända prylarna
2g telefoni tror jag inte försvinner än på ett tag men GPRS/EDGE lär stryka med lixom 3g. Många energibolag fjärrmäter med 2g idag vilket kan bli intressant. Någon gång blir väl VoLTE standard men inte än.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

Pillat vidare med ericssonprylarna. Nu med multimeter och konstaterade att 3 av de 5 till R380 fortfarande hade 3,7V på sig efter mer än 10 år. De andra 2 hade 0,0V. Jag laddade de 3 första tills telefone tyckte de var fulla, då hade de 4,0V vilket är detsamma som 50% laddning. Därefter satte jag i nollvoltarna och lät telefonen vara. Efter timmar började den ladda vilket repeterades på det andra batteriet. De har nu 4,0V. Förmodligen fel på laddkretsen i telefonen.

R320 laddade till slut sitt fullt, 4,3V. Lät den ligga för att se standbytiden och det blev 2 dagar. För 20 år sedan klarade den en vecka.

Även 380 ligger nu och laddar ur ett av de synbarligen friska batterierna så får vi se hur länge det håller.

Hittade även morsans gamla (trodde jag) Nokia men det är en SonyEricsson. Laddad och ligger och testar standbytid. Den har ett kontantkort i sig men inaktivt och enligt Felium går det inte att aktivera igen.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

Standbytiden ökar tydligen om man cyklar batteriet och det verkar vara så med min 320. Det damp ner 5 st kontantkort i lådan idag och ett sitter nu i 320 och laddad med ett års tillgänglighet. Smög först in på Rusta för att handla laddning men de har slutat med det. Vidare till ICA Maxi som hade och betalade med en papperslapp det stod 100 på.

Sprider köpen av laddning i rum och tid.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Marie »

Ett tips till er som inte kommer använda korten utan ha dem liggandes.. Plita in i era kalendrar en påminnelse att tanka korten om 355dagar.. bra att ha några dagars marginal om de är giltiga i 365. :up:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Kontantkort, ny, vilken?

Inlägg av Vattendrag »

Upptäckte att morsans telefon som är en SE T100 är operatörslåst till Felium. Kollat runt efter metoder för att låsa upp men kammar noll. Antagligen billigare att köpa en ny än att försöka få Felium att låsa upp. Synd på en så behändig liten lur.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"