Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Marie »

Jag är nyfiken på hur ni ser på digital integritet.. jag tänker börja med en frågeställning och vidareutveckla det senare i tråden.

* Tycker ni att FRA-lagen borde rivas upp?
* Tycker ni att Sverige bör rätta sig efter EU's dom att datalagring inte är tillåtet så att internetleveratörerna och telebolagen inte lagrar all info om data trafik, telefoni sms osv?
* Ska det vara förbjudet med kameror på våra gator och torg som använder ansiktsigenkänning?
* Försöker du skydda dig genom att använda oreggat simkort och VPN / Tor på grund av punkterna ovan?

Så hur ser just du på digital integritet?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av entropi »

Jag håller nog med om det mesta ovanstående.
Mina åsikter stammar ur den gamla anarkistiska cyberpunk-"rörelsen" på nittiotalet med "information wants to be free" och allt det där.

Ser man tex på fallet där Jan Hedin är inblandad så är det tydligt att Sverige inte klarar av att ha den typen av tvångsmedel i händerna på staten. Åtminstone inte utan återinfört tjänstemsnnaansvar och någon form av seriöst konstitutionsskydd.
Alla de farhågor motståndarna till FRA-lagen talade om har ju besannats, där medborgare blivit avlyssnade,. Vederbörandes politiska åsikter och företagshemligheter har analyserats & katalogiserats. Dessutom var de så fräcka att de försökte få honom prövad och dömd för sina politiska åsikter, de måste ha felbedömt hur långt de nästlat in sig i domstolsväsendet (eller så gick ärendet till fel person). Det tar jag som signal att det är den delen av samhällskroppen de försöker ta över just nu.
Det för en "misstanke" för brott som inte ska ha varit grund för avlyssning ens i teorin. Noll påföljd för de inblandade tjänstemännens brott. Här bör man ju ta höjd för den skada de gjort på demokratin, och inte enbart de miljontals kronor de kostat samhället, och år av JHs liv de förstört, men de får gå helt fria, tom fortsätta sina arbetsuppgifter!!!

Problemet är inte exakt FRA-lagen, utan att staten gett sig själv möjligheten att göra denna typ av åtgärder. Hela vårt system bygger på att alla inom staten har goda intentioner, med ett konstitutionsskydd som en bananrepublik, och vårt samhällskontrakt befinner i fritt fall, eller åtm på ett sluttande plan för tillfället.

Ang EU direktiv mm så bryr jag mig inte om vad de säger, så länge de inte kan avlyssna mig utan större svårigheter. Jag litar helt enkelt inte på att de inte lyssnar och spårar bara för att de säger att det inte gör det.
Tex så kom jag över siffran över hur mycket unikt data Telia backade uppi början av 00-talet (innan FRA-debatten), och det översteg med råge mängden det skulle ta för att spara ned samtliga kunders röstsamtal.

Jag använder inte oreggat simkort, men det är inte registrerat på mig. Men det finns inte mycket att lyssna på om de inte lägger in en trojan i min mobil. Inte för att det direkt finns något då heller, men precis som de gjort med JH så kan jag säkert skämta eller säga något som kan tas ut sitt sammanhang på något vis.


Använder fler och fler decentralicerade tjänster. YouTube och Netflix är väl det som är svårast att vänja sig av med, men Netflix har blivit så j*la woke så det finns inte mycket nytt som är sevärt, utan de verkar själva fixa avvänjningen år mig så att säga.

Jag förespråkar AirVPN, eftersom de tillåter öppna inkommande portar, och användning av TOR. Har inte hittat tecken på att de ägs av China eller liknande.
De tillåter dessutom bitcoin som anonymt betalningsmedel.

Den nöt som är viktigast att knäcka just nu är den monetära. Många tror att bitcoin automatisk främjar anonymitet, men fel använt blir det tvärt om. Det oroar mig lite att riksbanken börjat prata om en e-krona, men förmodligen börjar det bli för sent för dem att stoppa bitcoin nu när finansiella institutioner börjar använda det.

Just nu testar jag Bisq, en decentraliserad lösning för att köpa bitcoin anonymt utan att bli lurad. Tyvärr krävs det att man har en liten summa anonyma bitcoins som collateral för att komma igång. Det fönstret krymper, tex har localbitcoins backat och kräver identitetsbevis numera, så jag rekommenderar att man försöker investera åtm någon tusenlapp anonymt i en offlinewallet så snart som möjligt på något vis.
Survival
Honor
Liberty
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Dancecommander »

Jag är emot att Staten får fler och kraftfullare verktyg för att inskränka svenskarnas frihet.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av bokmalen »

Marie skrev: 05 apr 2021 03:45
* Tycker ni att FRA-lagen borde rivas upp?
Ja. Vi kan mycket väl behöva denna typ av spaningsmöjligheter, men det borde i så fall utföras av MUST eller SÄPO och definitivt inte kunna beställas av regeringen. FRA har ett viktigt uppdrag som de bör fortsätta med, men övervakning av den egna befolkningen bör inte vara en del utav det uppdraget.

* Tycker ni att Sverige bör rätta sig efter EU's dom att datalagring inte är tillåtet så att internetleveratörerna och telebolagen inte lagrar all info om data trafik, telefoni sms osv?
Ja självklart. Sverige ska alltid vara bäst i klassen annars, och rätta sig efter allt annat. Varför gör man det inte när det är för att skydda de egna medborgarnas integritet?

* Ska det vara förbjudet med kameror på våra gator och torg som använder ansiktsigenkänning?
Ja. Kina och Australien kan få leka i sitt eget hörn medan demokratier agerar i medborgarnas intresse. 1984 var en dystopi, inte en instruktionsmanual.

* Försöker du skydda dig genom att använda oreggat simkort och VPN / Tor på grund av punkterna ovan?
Nej. Om jag skulle göra något olagligt skulle jag inte vara dum nog att bära med mig telefonen till att börja med, och inte heller skulle jag skryta om det på facebook.
Som jag ser det har jag rent mjöl i påsen, men tyvärr hjälper ju inte det när det är någon annan som avgör den saken och särskilt i efterhand. Titta nu på hongkong när man instiftat lagar som retroaktivt gjort det olagligt att vara positiva till demokrati.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Ursus »

* Tycker ni att FRA-lagen borde rivas upp?

Ja. Som ett led i totalförsvaret är det legitimt med signalspaningsverktyg för att mota främmande makt. Att dock skamlöst samla på sig oändliga mängder data om medborgare är inte okej. Vem behandlar denna information? För vem behandlas den? Vilken är den ultimata slutkunden som tar del av informationen? Vad tänker de göra med den? Fallet Hedin är ett klockrent obehagligt exempel som entropi här ovan tog upp.

* Tycker ni att Sverige bör rätta sig efter EU's dom att datalagring inte är tillåtet så att internetleveratörerna och telebolagen inte lagrar all info om data trafik, telefoni sms osv?


Ja. Av all skit som EU har kommit med är GDPR ändå ett guldkorn. Borde vara sunt förnuft, borde ha implementerats för länge sedan.

* Ska det vara förbjudet med kameror på våra gator och torg som använder ansiktsigenkänning?

Oh ja. Ser ingen praktisk nytta med detta, ser bara större risker med felaktig igenkänning eller i förlängningen AI som identifierar falska mönster eller gör falska antaganden baserat på en dators analys av mänskligt beteende. Exempel på det sistnämnda var en artikel jag läste om kameror med program som kunde identifiera om en kund i en affär var nervös eller upphetsad, vilket kunde tyda på att brott var på gång att begås. Väcker inget annat än obehag. Ska man behöva meditera en halvtimme innan man går och handlar om man haft en dålig dag på jobbet och är småsur, eljest bli presumtivt gripen av säkerhetsvakter?

* Försöker du skydda dig genom att använda oreggat simkort och VPN / Tor på grund av punkterna ovan?


Egentligen inte. Har vissa metoder för att sprida ut mina aktiviteter på internet, mest bara för att en sak inte skall kunna kopplas ihop med en annan. Typ att mina sociala medier inte skall gå att koppla till mitt konto på preppad.se , och dylikt. Men jag är inte involverad i varken tvivelaktiga eller olagliga aktiviteter, så ser inget större behov av att skydda mig på så sätt. Om jag exempelvis skulle outas på preppad.se, så skulle jag kunna stå för alla åsikter jag uttrycker här. Även om det givetvis vore jobbigt för OPSEC. Brukar fundera på det med mina videor. Säkert skulle någon kunna känna igen min röst eller mannerismer, men om de känner mig så väl vet de förmodligen att jag är prepper ändå.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Kardinal »

Oavsett vilka lagar som består eller läggs till måste det finnas tydliga avgränsningar för hur övervakning kan utföras. Att man vill övervaka gäng som sysslar med mord och langning ska inte innebära att man åsiktregistrerar de som kritiserar miljöpartiet, de som är Sverigedemokrater, eller för den delens skull tjuvjägare. Sådana redskap ska bara användas mot "grov organiserad brottslighet" och terrorism etc. Inte för att "det finns en tystnadskultur bland jägare".
Sen ska sådan lagstiftning skötas av nationerna, inte av EU, och inga register ska delas till andra länder.
Slava Ukraini!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Protect »

Inom FRA-s åsiktsregistreringsenhet har vi inga som helst problem med informationsinsamling, låt bli att hålla på med brottslig verksamhet eller diskutera fel saker så lär ni inget märka. 8-)
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Charlie** »

Marie skrev: 05 apr 2021 03:45
* Tycker ni att FRA-lagen borde rivas upp?
Nej! FRA-lagen är bra. Varje land med självaktning har en säkerhets- och underrättelsetjänst. FRAs signalspaning gäller bara den trafiken som går ut och in genom gränserna. FRA har i och för sig de tekniska möjligheterna att avlyssna även telefon-, radio- och internettrafiken inom landet men har inte möjligheter att varken hantera eller behandla den mängden information, utan måste prioritera sitt uppdrag utefter sin budget.
Marie skrev: 05 apr 2021 03:45
* Tycker ni att Sverige bör rätta sig efter EU's dom att datalagring inte är tillåtet så att internetleveratörerna och telebolagen inte lagrar all info om data trafik, telefoni sms osv?
Ja. Staten skall inte åka snålskjuts på operatörerna/näringslivet. Nu gör de det i och för sig i alla fall, då staten finansieras av de skatter som operatörerna och resten av näringslivet genererar genom sina vinster och omsättning. Men operatörerna/näringslivet skall inte göra statens jobb.
...-DÅ ligger vi riktigt risigt till, vad gäller vår integritet och hur uppgifter om oss kommer att användas.
Marie skrev: 05 apr 2021 03:45
* Ska det vara förbjudet med kameror på våra gator och torg som använder ansiktsigenkänning?
Här är jag lite tveksam. Övervakningskameror är bra, inte för att de bidragit till att kriminaliteten minskat men för att lyckats med att lösa några brott, som annars skulle förbli olösta. Men igenkänningsteknik för, som kriminalspaning tycker jag är fel väg att gå, då rättsvårdande myndigheter med all sannolikhet skulle förlora sitt kunnande och sina erfarenheter att arbeta på fältet. Teknik är inte personligt utvecklande, så vida det inte gäller tekniken som kunskapsområde. Jag kan sträcka mig till att igenkänningsteknik kan användas under begränsad tid i ett begränsat geografiskt område, under särskilt svåra fall och särskilt kritiska situationer, om det ligger i allmänhetens intressen, om det t ex misstänks att särskilt farliga individer/efterlysta terrorister som smider ondskefulla planer, uppehåller sig i detta område. Då det gäller flygplatser och gränsövergångar, så får igenkänningsteknik gärna användas 24/7, så vi slipper folk som kommer till Sverige, skaffar sig en identitet, lämnar landet efter 2 månader och återkommer igen för att få ytterligare en identitet. Även personer som tidigare blivit utvisade kan då inte återvända hur lätt som helst.

Marie skrev: 05 apr 2021 03:45
* Försöker du skydda dig genom att använda oreggat simkort och VPN / Tor på grund av punkterna ovan?
Nej men jag funderar på att skaffa en extra dumfån med ett oreggat SIM-kort

Marie skrev: 05 apr 2021 03:45
Så hur ser just du på digital integritet?
Jag är en person med integritet och jag håller på min integritet ganska mycket. Det gjorde även mina föräldrar och det gör även mina syskon. Irl sticker jag nog ut mer än vad jag gör på nätet, framför allt på min arbetsplats. Jag försöker hålla på min integritet även på nätet men jag är medveten om att mina digitala aktiviteter, avslöjar mer om mig, än jag själv vet. Nu tror jag inte att att jag på något sätt sticker ut mer, än övriga vita heteronormativa medelålders män inom offentlig förvaltning. Jag är aktiv på facebook där jag roande raljerar ganska mycket om mig själv och precis som andra lägger ut snygga skrytfoton på vinglas/kall öl, eller på mina tår på en paradisisk sandstrand och med havet som fond. Jag taggar mig själv på ett mysigt hotell på en exotisk plats osv. Kort sagt så visar jag upp en fin fasad på det perfekta drömliv jag vill att andra skall tro att jag lever. Precis som alla andra alltså. Utöver det så handlar jag en hel del friluftsutrustning och fiskeprylar på nätet. Prylar, pryttlar gadgets, trickets 'n tools, handlas mycket på nätet.
Den digitala säkerheten är viktigt på mitt jobb, då jag hanterar sekretessbelagd information. Skulle jag vara vårdslös med datasäkerheten så får det givetvis konsekvenser. Därför blandar jag gärna inte in mina privata angelägenheter på arbetsdatorn. Visst förkommer det att jag betalar en räkning på arbetsdatorn och att jag kollar upp ett trevligt resemål om jag får några minuter över. Det händer även att jag kollar av peppad.se. Facebook är ett "big NONO" på arbetstid och jag skriver heller inget om mitt arbete på fb. Jag kollar inte min privata mejl på arbetsdatorn och jag använder aldrig min arbetsmail i privata angelägenheter. Jag är övertygad om att min arbetsgivare har betydligt mer koll på mina dataaktiviteter på arbetet än CIA/MUST/MOSAD/SÄPO och alla nätverksoperatörer har.
Jag tror inte att det är bra att vara helt digitalt anonym eller osynlig. Framför allt om man är en vit heteronormativ medelålders man i offentlig förvaltning. Är man helt anonym och osynlig, så är det något som kan dra till sig onödig uppmärksamhet. Skulle någon spana på och följa mina digitala aktiviteter, så tror jag att jag skulle framstå som ganska tråkig. Jag är egentligen ingen rutinmänniska men vissa rutiner skapas automatiskt efter arbetstider, man tankar bilen med en viss regelbundenhet, handlar mat med en viss regelbundenhet osv. Jag är medveten om att mina korttransaktioner avslöjar var jag tankar och hur mycket och hur ofta samt vart jag handlar och vad jag handlar. När det kommer till mycket av mina prepps så handlas dessa oftast kontant om det är någon större mängd. Jag handlar även annars ganska ofta med kontanter. Jag kan betala med svish men jag tar aldrig betalt via svish. Cash i king, brukar jag säga.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av rödluvan »

Skulle det gå att upprätta alternativ till internet (såsom det ser ut nu), tex via NORD och liknande?
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Lurker
Inlägg: 20
Blev medlem: 31 okt 2019 10:16

Re: Digital integritet.... Vart står du i frågan?

Inlägg av Lurker »

Det här är knepig saker :/

Till att börja med så har den där FRA-lagen ingenting med vår digitala integritet att göra. Så var det sagt.

Kameror på offentliga platser har jag egentligen inga problem med. När jag är ute i det offentliga så syns jag ju ändå så att säga. Det där med ansiktsigenkänning gör mig dock lite fundersam. Se mitt resonemang i nästa stycke.

Telefoni- och internetoperatörers datalagring ställer jag mig mycket skeptisk till. Att dessa operatörer skall spara uppgifter om min trafik så att polisen kan använda dem OM jag gör något olagligt är alldeles bakvänt. Att lagra information på det viset utan minsta brottsmisstanke strider mot min rättsuppfattning.

SIM-kortet i min telefon är inte skyddat på något vis. Jag använder oftast en VPN-tjänst med anonymisering när jag använder internet. Hur starkt skydd jag har där vet jag faktiskt inte, men jag ägnar mig å andra sidan inte åt några olagligheter.

Jag är med andra ord inte speciellt paranoid. Jag använder min telefon och mitt bankkort utan större våndor. Regplåten på min bil är fullt synlig och mitt namn står på brevlådan. Jag ser helt enkelt inga problem med att "myndigheterna" har koll på mig, det har de ju ändå.

Den som vill kartlägga individer eller grupper behöver inte ägna sig åt att skruva upp kameror, lagra en massa data eller "avlyssna" någonting. Detta är enormt resurskrävande aktiviteter. Jag tror inte heller, även om det är poppis i vissa kretsar, att det är "staten" eller "myndigheterna" vi ska vara misstänksamma mot.
Är det någon gång man skall dra öronen åt sig så är det när alla dessa digitala nöjen och bekvämligheter kommer på tal. Här tänker jag på diverse fiffiga och roliga telefonappar som vill ha tillgång till både det enda och det andra. Jag tänker på dessa sociala medier där man helt offentligt sammanlänkar hela sitt nätverk av familj, släkt, vänner och bekanta och där man ägnar sig åt att "checka in" varthelst man befinner sig. Vill man ha rumpan riktigt bar så skaffar man sig en sån där Google Home-grunka så att Google har koll på precis allt man gör hemma. Är man riktigt oblyg så kan man falla tillföga för den stenhårda marknadsföringen och låta den stora larmfirman sätta upp ett gäng kameror i ens hem. Puh...

Ni förstår säkert min poäng. Det är lätt att sila mygg och svälja kameler när man funderar kring de här bitarna.
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"