kryptera filer, säkerhetsgrad ?

bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 13 jun 2021 22:44 Jag kör fortfarande på gamla TrueCrypt.
Samma här, jag laddade ner och har kvar version 7.0a, den sista versionen innan NSA försökte smyga in trojan, och tvingade projektet att avslutas när de vägrade. Funkar bra fortfarande även på windows 10.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av bastard »

ska man ha lite säkerhet med krypterade filer så måste man ju ha en offline dator för upp och nerpackning, och helst ett operativsystem som är rimligt säkert, läs inte windows android eller crome, tja apples såaker går väl bort det med
ingen som är infekterad av externa saker om det skulle bli uppkopplat mot nåtet av misstag eller som kan skicka med saker på ex usbminnen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av Marie »

VeraCrypt verkar vara bästa alternativet för multi-platformar.
De har även en portabel version för windows så ingen installation behövs.. Synd att den portabla inte finns som Linux/Mac variant.

Jag börja precis leka lite med VeraCrypt och ska simulera simpel disk-krasch med idiot bakom tangentbordet råkar radera partition/snabbformatera partition eller bara bitröta på fel plats.
Jag kommer köra partitionskryptering inga dolda i dolda eller containers,

Ska man köra kryptering, så måste man ha backup.. och det blir än viktigare med flera uppsättningar ifall bitröta kan orsaka total o-åtkomst istället för att bara en fil blir korrupt.

Mitt val av gift för att testa är Linux och win7 med filsystem NTFS i krypterade partitionen för multi platform funktion.
Testet kommer ta sin lilla tid då jag inte sitter med det non-stop. 8-)
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: kryptera filer, säkerhetsgrad ?

Inlägg av Marie »

VeraCrypt fungerar riktigt bra. 8-)
Det svåra är att memorisera ett starkt lösenord.. skriva upp eller lagra i en lösenordshanterare är inget alternativ, då syftet är att det ska vara säkert mot att någon annan kan komma åt informationen.
Det man måste vara uppmärksam på är om enheten blir infekterad med en keylogger.. eller om det är windows 10 och nyare som inte är debloatad. :lol: hahaha :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"