energisnåla datorer

Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Tank »

Vad tror ni om en sådan här?

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi ... 6173.9113/

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

japp, det där är funkis som skärm
har ju även kompositvideo så då kan an ha den till analoga övervakningskamror med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Parabellum »

5d502c5a1dace265381081.jpg
5d502c5a1dace265381081.jpg (14.61 KiB) Visad 4559 gånger
Denna använder jag för att ansluta allt med USB till platta eller telefon.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: energisnåla datorer

Inlägg av jr_36 »

Tank skrev: 10 aug 2019 21:55 Vad tror ni om en sådan här?
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi ... 6173.9113/
//Tank
Som bastard säger så har den kompositvideo, vilket är trevligt för övervakningskameror, och även tex vissa digitala mörerkikare, som då kan visa deras bild på skärmen.

Med HDMI och VGA kan den kopplas in i alla gamla/nya datorer.

Och med SCART så kan den kopplas till gamla boxar/VHS spelare vilket är trevligt.

Står att den drar 17watt, vilket inte är mycket tycker jag... Så vettig faktiskt
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

kan finnas en sak som inte är bra

på billiga saker så brukar det finnas få knappar, bara on off och sedan måste man ha fjärrkontrollen för att hantera den
det är lite halvstörigt , bortslarvad fjärrkontroll är en i praktiken oanvändbar skärm, gissa hur jag har koll på den saken....

och energiförbrukningen brukar vara maxvärde

ska kolla lite efter mindre skärmar igen, börjar bli dags att fixa lite inför sesongens vakjakter
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

Lekt lite med paj4an, svårt med en bra låda, och att få på en kylfläns , får nog göra två olika val, en kontorsdator och en rf dämpad till sdr där man har allt i en metallbox, och låta kablarna gå ut via ferriter

Det gick att trycka en kylfläns mot processorn om man hadde en skiva ovanför
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Jakob »

Det visade sej att det mest lämpliga om man vill ha pekdon, tangentbord, masslagring och skärm till en strömsnål dator - är en färdig liten laptop.
Allt sitter ihop och man slipper alla sladdar. Jag har två stycken, och två likadana 12V laddare som passar till båda. Vanligtvis använder jag 230V laddare. Drar jag ner ljusstyrka och prestanda så går de på liten ström. På eget batteri går de här ungefär en arbetsdag, eller 8 timmar.

Till det finns det ett par stycken raspberry pi som klarar sej med mindre minne (SD-kort), utan skärm och kan hanteras via ssh eller fjärrskrivbord.

En gammal UPS och bilbatteri drar ett strömsnålt moderkort (med Intel Atom processor) i en gammal datorlåda. 2,5" hårddiskar och ingen skärm. Den här har processorkraft som klarar att hantera video, brandvägg, NAS, streaming etc. Blir väl att byta ut strömkällan till nanoPSU snart och köra den direkt på 12V.
Don efter behov.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10350
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

gillar inte bärbara eller paddor för normalt arbbete, blir ändå större skärm, normalt tangentbord och mus , så jag håller mig lågt på den fronten

kört pajen med bättre kylning nu, funkar bra
som jag ser det än så länge, blir en del störningar på video från youtube
(lätt sätt att prova maskinen)

google earth ville inte in på enkelt sätt, synd då jag gillar det

ska prova en del till, sedan om allt funkar så ska jag prova den som skrivbordsdator och se vad jag inte kan göra med den

hm, med alla kablar så behöver man nästan skruva fast den, den är för liten och lätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1667
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Tank »

Tror jag sitter kvar på min hp 2170p och skaffar en 12v laddare och ett till batteri till den. :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: energisnåla datorer

Inlägg av jr_36 »

Tank skrev: 18 aug 2019 14:35 Tror jag sitter kvar på min hp 2170p och skaffar en 12v laddare och ett till batteri till den. :hm:
12v laddare guld att ha, om universell så spara "plupparna" till nästa dator. Enligt internet kan 2170p ha en hårddisk eller SSD, så om den har en hårddisk borde du uppgradera den till SSD också.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"