energisnåla datorer

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

lekt en del med datorer som jag annvänt till , hm, udda saker

att få funktionella standarddatorer som man kan annvända normalt men i fält har inte varit helt smidigt
har några med via c3 processorer,cyrix, det var den tredje processortillverkaren förutom intel och amd för normala persondatorer
för min ddel så behövde jag ha vanliga isaplatser för att köra egenbyggd utrustning
en sådan pc med 12v nätdel, kunde man få ner energiförbrukningen till ca 10w med hårddisk för bärbar och utan skärm

jag vill ha några datorer för normalt bruk men som inte är ms, apple, eller android
så i stort sett är det linux som är kvar

har provat androidpinnar, fullt funktionabla , men som sagt android
finns småburkar som tvdatorer, provade att ladda in linux i en sådan , men det funkade bara sådär, hängde sig en del

när rasbarry pi 4 kom så köpte jag en rakt av

har annvänt den ett tag och med lite moddning, läs kylfläns på processorn så är den helt ok
klarar det jag krävar den skall för en normal surfdator
har lite strul med någon liten sak till

men en liten billig dator som klarar det normala, och som funkar med moderna krav, hdmi, utan hårddisk
plågar den lite med köra musikvideor, och där blir det lite ryck i videon
ligger på 0.6-0.8A @ 5v eller 3-4w

i en digital framtid där inget går säkert så är en sådan här som surfdator vad jag vill ha, man kan ha en extra liggandes för några hundralappar
medans jag har min windowsdator för dom sakerna som inte går eller vill köras på linuxmaskin

återkommer när jag provat mera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bokmalen »

Jo, Raspberry Pi 3 B+ är vad jag har som reservdator också, har all kraft jag behöver och mer därtill.

Totalt blir det ju uppemot en tusenlapp när man har köpt skal/ask laddare, sdhc-skrivare och de kringsaker man vill ha.
Men sedan behöver man ju bara ha själva datorn för sin "andra" reserv för 400 kronor till.

Bonus med att den använder SDHC-minnen som "hårddisk" så att man kan köpa en bunt billiga eller hitta i gamla mobiltelefoner, tar ju ingen plats alls att lagra. och när du är klar/nöjd med datorn, plocka ur sdhc-kortet, läs av imagen, och skriv sedan över till några reservkort. Hängslen, livrem, spännband och silvertejp till nästan ingen kostnad eller jobb.

Jag kan också tipsa om programvaran Zim Desktop: https://zim-wiki.org/index.html
Som låter dig dokumentera/anteckna/ lagra information i wikiformat, men helt utan server. Lättanvänt och allt sparas i textfiler i katalogstruktur istället för databas.
I intend to live forever, or die trying to
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bokmalen »

Glömde...
Att raspberryn går på microusb 2- 2.5 ampere gör ju inte saken sämre, så att det går att driva med mina 20k mAh powerbanks och solcellsladdare för mobilen. Dock så är problemet att jag inte har något bra sätt att driva bildskärm (HDMI) i ett grid down scenario, så då blir det att använda mobilen som terminal och surfa in på den, vilket gör att det blir svårt att utnyttja reservdatorn fullt ut.
I intend to live forever, or die trying to
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Tank »

bokmalen skrev: 09 aug 2019 08:19 Glömde...
Att raspberryn går på microusb 2- 2.5 ampere gör ju inte saken sämre, så att det går att driva med mina 20k mAh powerbanks och solcellsladdare för mobilen. Dock så är problemet att jag inte har något bra sätt att driva bildskärm (HDMI) i ett grid down scenario, så då blir det att använda mobilen som terminal och surfa in på den, vilket gör att det blir svårt att utnyttja reservdatorn fullt ut.
Går det inte att typ surfa in via en platta och använda den som skärm? 10tum är bättre än 5-7 ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: energisnåla datorer

Inlägg av Parabellum »

Varför väljer man denna lösning istället för en platta för 1000:-?
Där får man allt som hallonet erbjuder, plus en hel del till.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bokmalen »

Parabellum skrev: 09 aug 2019 09:24 Varför väljer man denna lösning istället för en platta för 1000:-?
Där får man allt som hallonet erbjuder, plus en hel del till.
Det är en extrem skillnad mellan en dator där du har full kontroll över vilka program som finns/körs och en platta med förinstallerade appar och bloatware. Även om du rootar din platta så kan du inte avinstallera allt du vill och android är långt ifrån en "riktig" linux i funktionalitet.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

gillar inte paddor

jag vill ha hygglig skärm, riktigt tangentbord och normal mus, jag annvänder det snabbare och bättre för normal surf
för att inte tala om när man kör kalkylblad och liknande

skärmar för 12v är lite si och så med, men det finns, delas finns ju småskaärmarna till pajerna
dels dom som annvänds i butiker och liknande, 10-14"

sedan finns det en del tv med 12v matning för ex husbil / husvagn
och skärmar för bil med, så det finns

hittils har jag inte hittat något som är exakt vad jag vill ha, men windows 10 är rena skämtet rent säkerhetsmässigt

en pi 4 kostar 429kr med 1Gb ram behövs 5v matning, kabel till skärm ,skärm, minneskort tangentbord och mus för en funkis dator

och lätt och smidig att ha med sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bastard »

körde lite belastningstest med en riktigt multimeter inkopplad för att kolla strömmen med

får inte upp det till mer än 1.05A men med runt 0.8A
borde provas med två skärmar aktiva med

det som man väntar på är 64 bits operativsystem som är rakt av installerat
det lär komma relativt snart


med debian så är den ungefär lika snabb/slö som min snart tio år gamla windows 10 dator
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: energisnåla datorer

Inlägg av jr_36 »

Jag har diverse laptops, surfplattor och telefoner (bara android) för off-grid information.
Android-enheterna har smidighet pga låg ström, enkla, och lite svårare att göra sönder digitalt (bara reset:a, och installera om det man vill ha).
Datorerna kör Windows, drar mer ström, och är kraftfullare. Har även diverse Linux live on CD om det är något speciellt man måste göra.

Såklart så kör alla SSD eller motsvarande, och operativsystem/verktyg/drivrutiner/mjukvara (eller APK:er för androiderna) finns lagrat tillsammans, offline. Detta för att allt ska kunna installeras om utan internet.

Med dessa kan man bunkra många böcker, ha Wikipedia, spara kartor, anteckna, skydda information osv. Kanske skapa ett offline internet att dela ut till andra i ett post-SHTF läge.

En laptop kommer man långt med, en av mina gamla har jag kört på en liten uppvikbar solcell, utan något mellanbatteri (men fanns då ingen marginal).
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: energisnåla datorer

Inlägg av bokmalen »

Jag har letat runt på husbils, husvagns och båtsidor, eftersom det oftast är de bästa ställena och hitta 12-volts prylar på. De flesta 12-volts tv-apparater/bildskärma verkar vara väldigt känsliga för vilken spänning de matas med.

LTC verkade var det som flest rekommenderade och jag hittade faktiskt modeller där som kan leva med en inspänning mellan 9 och 16 volt.

https://ltc.se/shop_produkt.php?pid=2208
https://www.hjertmans.se/produkter/elek ... um-12-230v

Lite i dyraste laget att köpa bara för att "lagerställa", men jag överväger att köpa och ha som normalskärm till min vanliga dator, så får man köra den på 12-volten i händelse av kris.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"