Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av Parabellum »

Pyretrin är ett mycket potent preparat mot insekter och parasiter men låg potent på däggdjur utom katter då de saknar enzymet som byter ner pyretrin.
För att kunna bekämpa skadeinsekter och parasiter har jag tänkt mig att odla krysantemum och ta till vara på dess pyretrin innehåll.
Detta kan tydligen göras på två sätt.
1. Torka blomman, krossa och blanda ca 2dl blommpulver med lite såpa, blanda sedan med vatten för att få en sprutbar blandning, ju mindre vatten desto starkare blir det.
2. 2,5 dl färskblomma lagd i 300ml isopropanol ca 10 timmar. Filtrera bort växtdelarna för att sedan hälla upp i mörk, tät behållare. Denna mängd kan senare blandas ut med 3,5 liter vatten för att användas med spruta. Förvara sprutan i mörkt utrymme.
Märk alla behållare så du vet vad det innehåller och förvara mörkt och säkert.
En mycket positiv sida av pyretrin användandet är att det bryts ner mycket fort, därför kan det användas på exempelvis grönsaker.
Detta med att kunna tillverka eget bekämpningsmedel kan nog anses som ett bra prepp, om krisen kommer. (:)
Att mista matförråd, gröda eller förlora nyttodjur på grund av insekter eller parasiter kan innebära en mindre kris för självhushållaren.

Men hur länge kan man använda detta bekämpningsmedel innan ovan nämnda kräk blir resistenta.
Kan inte finna någon information om detta alls.
Den information jag funnit har bara uppmanat att inte använda det för mycket, då resistensutveckling kan ske.
Någon som sitter på svaret här inne kanske?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av bokmalen »

Är det mer i "självhushållnings syfte" som du vill odla själv, för att kunna få fram ett insektsdödande ämne efter en total SHTF?

Det är ju alltid lite problematiskt att odla själv och ta till vara sånt, då det kan bli väldigt olika koncentrationer av aktiva ämnen beroende på väder, gödning, bevattning o.s.v. Men annars tror jag inte det är ett problem med immunitet.

För t.ex. antibiotika så är det ju risken när någon bakterie överlever och sedan kan dela sig och "skapa" en resistent variant. Men för insekter, särskilt utomhus, om du besprutar en buske och en eller två insekter överlever så är det inte lika illa. Även om insekter också förökar sig så är det ju inte med samma fart som bakterier, och det är inte 100% säkert att förmågan att överleva ens ärvs till avkomman.

Dessutom när det gäller insekter så har de oftast en reproduktionscykel med en eller max ett par generationer per sommar, och oftast är det ju en fråga om att det är efter denna, när det är som mest av dem som du ser dem och reagerar på att det är ett problem. Så om det är 2000 insekter på en buske, men 10 av dem (en på 200) skulle ha överlevt vintern och blivit föräldrar till nästa års insekter. om du dödar alla utom en 5 - 6 stycken, det är inte säkert att någon av dem lyckas överleva vintern. Särskillt som att de även riskerar att dö när du skördar vad det nu var de levde på.

Men om nu en av dem som har en något bättre chans att klara av giftet överlever vintern, kommer den antagligen att para sig med en av de 20 som överlevde hos grannen och inte har immunitet.

Så i ett SHTF scenario skulle jag inte vara särdeles orolig gällande att råka skapa en insektspopulation i min trägård som är immun mot mitt "valda gift"

Om du tänkte "använda nu", inte efter SHTF, kanske det vore bättre att köpa något av de veterinära preparaten och använda som bas istället för hemodlat. Lättare att få en bestämd koncentration på det viset.
Den här verkar intressant: https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0930000064
Förutom själva ämnet som dödar fulingarna har den även hjälpämnen som hindrar insekternas reproduktion. Det om något borde ju minska risken för immunitet.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av Parabellum »

Det är definitivt ifall inget annat alternativ finns.
Sen är det ju roligt att lära sig genom att testa också, så det kommer nog att bli några blommor till nästa sommar.
Så din uppskattning angående detta preparat, är att resistens inte är särskilt troligt.
Då gäller det bara att framställa en tillräckligt starkt bas, så att absolut inget överlever. :up: :)
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 897
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av Omnivore »

Väldigt intressant om det inte vore för att vi har två katter av vilka den ena jämt ränner ute. Undrar om kryssen kan verka avskräckande för insekter om man odlar några rader av dem mellan grönsaksbäddarna. Jag har tidigare satt tagetes för att det är snyggt och trevligt för pollinatorerna. (Tyvärr inte avskräckande för sniglarna som jag trodde). I år satte jag ringblommor men de blir för höga och tar över för mycket. Nästa år skall jag testa något annat. Kanske kryss.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av Strångsjö »

Intressant ämne, ligger mig varmt om hjärtat.

Dalmatinerkrage ska det vara enl. "experterna", men jag har framgångar med div. andra perenna krysantemum. Även prästkrage, ringblomma, nepita / kattmyntesläktet kan fungera.

Med hjälp av hemodlade pyretriner har jag i år friska kålplantor, oräknat stekande sol
och torka.

Ingen katt i hushållet, men då och då kommer ladugårdskatter här, mest
på vintern.

:up:
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av Strångsjö »

+ renfana, verksamt på det mesta.

:up:
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Pyretrin och resistensutveckling ( krysantemum )

Inlägg av Strångsjö »

Som lekman (gissar friskt, invänd klargör gärna):

Resistens gäller främst biologiskt lättnedbrytbara substanser, t.ex.
penicillin av svamp.

Doxycyclin, tetracyclin, sulfa, finns ingen kan inte finnas resistens.

Översatt till pesticider tror jag det är något liknande, t.ex. artemisin
kinin koffein nikotin salicyl tror jag resistensrisken är obefintlig, främst
då dessa har haft miljoner av år i naturen som dess eget skydd mot insekter,
pyretrin är rimligen en av dessa.

Tror resistensrisken är överskattad, blåsts upp av politiska skäl inom andra
områden än trädgården.
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"