Såga plank utan jig

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Såga plank utan jig

Inlägg av maskros »

Här en snubbe som visar hur man sågar plank på frihand med bara en motorsåg, ingen jig eller så, och hur man ska göra för att lyckas med det. https://youtu.be/8qz64ELkxdA
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Såga plank utan jig

Inlägg av Jakob »

MS180 är bara 32 cc, ms260 är "bara" 50 cc. Sågarna är för små för att klyva stockar med.
Jag har sågat upp en 1,5 meter lång tallstock för att få ut kvistfri kärnvirke för att göra fönsterkarmar - med en 50-kubikare. Visst gick det, men varken snabbt eller noggrant. Blev att slutföra jobbet med en bordscirkelsåg och hyvelmaskin.
Ryssen tror att han sågar snabbare då han sågar längs med träets fibrer och får ut långt träull istället för dammspån. Han sågar bara med noshjulet på sågens svärd, och då kommer bara ett par skärtänder samtidigt i kontakt med träet. Skärtänderna tar också ut mer material åt gången då skäret rör sej i en båge istället för rakt fram. Ryssen verkar inte bry sej ifall tretummarna han sågar slänger nån centimeter i tjocklek.

Då man traditionellt sågar rakt mot ändträ vid klyvning med motorsåg så kan nog kedjan ta ut lämplig mängd material, men spånet som kommer ut blir ändå till "damm" då spånen faller sönder. Enskilda spån hålls inte ihop helt enkelt, pga. skärriktningen i träets fibrer.
Kedjan har en stor betydelse också, den ska då ha en liten filningsvinkel, 0-10 grader. Stötvinkeln får gärna vara mindre än normal också, gå gärna ner en filstorlek. Granberg har en del smalare skär på sin klyvkedja, sk. scoring cutters. Jag har provat en kedja där jag filat ner bredden på hälften av skären, men sågningen blev inte snabbare för det.
Tillräckligt stor motorsåg är ett måste. Minst 70 kubik men helst 90 eller större. En vinsch på jiggen ger jämnare såghastighet.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"