till motorsågen, rapsolja

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

till motorsågen, rapsolja

Inlägg av bastard »

en jag känner har kört med rapsolja till kedjesmörjningen att tag med gott resultat

så att bunkra rapsolja så kan man ha den till mat, köra dieselbil och smörja kedjan på sågen,,. bland annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Strångsjö »

Har också testat, tyckte det stänkte ned kläderna.
Å andra sidan, rapsolja lättare tvätta rent än mineraloljor
med hög viskositet.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av xsive »

Strångsjö skrev: 25 mar 2020 12:45 Har också testat, tyckte det stänkte ned kläderna.
Å andra sidan, rapsolja lättare tvätta rent än mineraloljor
med hög viskositet.
Kan man tillsätta något till rapsoljan för att få upp viskositeten?
Eller kanske modifiera sågen med annat sätt att smörja. Har också testat nån gång för länge sen när jag inte hade kedjeolja hemma
Beror ju också på lite vad man sågar. Lättsågad björk eller hård bok/ek/fruktträd
I started out with nothing, and still have most of it left
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Protect »

All form av vegetabilisk olja som kedjesmörjning borde det vara dödsstaff på att använda, jag har lagat alldeles för många sågar där folk hällt i den dyngan och den klistriga sågkedjeoljan är också en skitolja. Det finns en anledning till att skördarna använder hydraulolja som sågkedjesmörjning, svärdslitaget blir nära nog noll och kedjorna håller länge, dessutom är oljan billig i jämförelse med den andra dyngan.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av mango »

Protect skrev: 25 mar 2020 14:01 All form av vegetabilisk olja som kedjesmörjning borde det vara dödsstaff på att använda, jag har lagat alldeles för många sågar där folk hällt i den dyngan och den klistriga sågkedjeoljan är också en skitolja. Det finns en anledning till att skördarna använder hydraulolja som sågkedjesmörjning, svärdslitaget blir nära nog noll och kedjorna håller länge, dessutom är oljan billig i jämförelse med den andra dyngan.
Jaha, det var nytt för mig. Vad är det dåliga med mineralbaserad sågkedjeolja för en vanlig hobbybonde som jag?
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Dancecommander »

Protect skrev: 25 mar 2020 14:01 All form av vegetabilisk olja som kedjesmörjning borde det vara dödsstaff på att använda, jag har lagat alldeles för många sågar där folk hällt i den dyngan och den klistriga sågkedjeoljan är också en skitolja. Det finns en anledning till att skördarna använder hydraulolja som sågkedjesmörjning, svärdslitaget blir nära nog noll och kedjorna håller länge, dessutom är oljan billig i jämförelse med den andra dyngan.
För oss som inte förstår vad du menar; vad ska jag köpa för olja till motorsågen?
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Protect »

Hydraulolja får inte oljepumpen att becka ihop, rapsolja och all annan vegetabilisk olja blir till margarin när det blir kallt och även över tid. Vanlig traditionell sågkedjeolja av mineraltyp får även den någon typ av klistereffekt över tid som kan få oljepump + kanaler att becka ihop då det säljs mycket skitolja som ska vara "det bästa som finns".

Vanlig hydraulolja av mineraloljetyp SHS 32, 46 eller 60 (numren är viskositeten) funkar till alla sågar, får ingenting att slamma igen, svärdet håller längre och topptrissan skär aldrig ihop. Dessutom är hydraulolja det enda man behöver som allmän maskinsmörjolja i verkstan och som vård av svarvar, fräsmaskiner, som gängolja osv. och dessutom är den billig.

Efter snart 40 år som maskinreparatör så har jag en viss erfarenhet av vad som funkar och inte och vad man ska akta sig för att använda just för att det bara är skit.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Strångsjö »

"vegetabilisk olja som kedjesmörjning borde det vara dödsstaff"

Tänk på veganerna!

Vad bättre än lokalodlad kallpressad ekologisk fairtrade-olja i elsåg, laddad med norrländsk älv-
och vindkraft.

:lol:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av bastard »

känns som jag blev sågad vid fotknölarna :( :lol:

såg bara en extra möjlighet att annvända matolja efter den inte är lämplig för matändamål ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Strångsjö »

Nej, tycker det är bra tänk, man tager vad man haver.

Många år sedan jag hade slut, testade matolja.. då var
det en billig hobbysåg, som ändå sjöng på sista versen.

Har man en finare bond eller proffssåg, rädd om garantin,
reparationer, har maskinproffsen säkert rätt.

Kanske växelhusolja, utombordare, spillolja,
sådan utan stor mängd metallspån i sig. Många
byter för ofta, rädda för vatteninträngning, emulsioner.
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"