till motorsågen, rapsolja

Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av Strångsjö »

Tror man vill ha klistrig kedjeolja, minskar stänk, trots sämre kvalitet (rent tekniskt)

Klurar på om jag känner någon i huskvarna, de
borde ha koll.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av bastard »

borde ändå kolla på en ny dunk sågkedjeolja, får bli två dunkar hydralolja istället, behöver det till maskinerna ändå, har kört hydralolja i maskiner ganska länge med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av mopar340 »

lite info om sågkedjeolja...

Om nått går snett vid tillverkning av random oljeprodukt, kolla om det går att rädda på nått mer traditionellt vis... späda, toppa upp eller så...

om det inte går... kan vi göra sågkedjeolja av det?

om det inte går... skicka för destruktion.

därför köper jag inte mineralbaserade sågkedjeoljor, det kan ju vara vad som helst som den är baserad på, som man sen andas in när man står och sågar.... köper bara biologiskt nedbrytbara produkter av känt fabrikat.

oavsett ingredienser så har man ett "klisterämne" i alla sågkedjeoljor, för att hjälp oljan att sitta kvar på kedjan, därför funkar det inte optimalt att använda random olja, den vill gärna smita från kedjan.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: till motorsågen, rapsolja

Inlägg av crusoe »

Protect skrev: 25 mar 2020 14:01 All form av vegetabilisk olja som kedjesmörjning borde det vara dödsstaff på att använda, jag har lagat alldeles för många sågar där folk hällt i den dyngan
Det var vel omtrent den beskjeden jeg fikk når jeg leverte inn en motorsag til service etter å ha kjørt med matolje :oops:
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"