Improviserad flytväst av byxor

Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Improviserad flytväst av byxor

Inlägg av Scoo »

Jag har nuförtiden tagit för vana att åtminstone en gång per sommar testa metoden att göra en improviserad flytväst av byxor. Detta ex. i samband med att jag själv provar den ordinarie flytvästen samt har ungarna att simma med sina så att de vet hur deras västar beter sig samt vikten av att de är tillräckligt åtsnörda etc.

Som prepp kan det vara en idé att ha långbyxor och inte shorts/kjol på sig då man färdas till sjöss om man skulle råka trilla i plurret. På våra breddgrader är ju förstås chanserna för överlevnad i vattnet rätt begränsade utan torrdräkt etc under stora delar av året men detta kan ju även komma till pass om man är turist i varmare länder med kanske mer slapphänt säkerhetstänk i turistbåtar etc.

Metoden går ut på att ta av sig byxorna och endera avsnöra byxbenen så man får två korvar eller vilket jag föredrar, att knyta ihop dem så man kan trä byxbenen över huvudet. Sen ser man till att eventuell gylf är stängd och hålls nedåt, jag har provat på att hålla i byxmidjan med en hand och med med öppen hand slå nedåt i vattnet vilket för med sig luftbubblor som sakteliga fyller det improviserade flythjälpmedlet. I denna video visar de flera metoder för att fylla med luft:

https://www.youtube.com/watch?v=oNTSoKg6xHM

Sen kan man knipa tag i byxmidjan med knäna eller låren och ha händerna fria eller så håller man ner midjan med händerna för att kunna ta sparka med benen. Idén är väl dock i de flesta fall att man ska spara sina krafter och simma långsamt om man inte tänker bara hållas på stället och vänta på räddning (förutsätter att någon är medveten om att någon har hamnat i).

Det kan vara skäl att prova olika byxor i olika material för att se hur de beter sig. Jag har provat gamla kostymbyxor i syntet/ylleblandning som inte fungerade så bra, tyget svällde inte så bra -> förhållandevis genomsläppligt för luft. Bäst hittills har överskottsplagg i 75% bomull / 25% syntet eller 50-50 bomull/syntet funkat, där blir det närmast läckage vid sömmar.
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Improviserad flytväst av byxor

Inlägg av bastard »

funderar, har man petflask amed sig har man även en bra flytkropp som man kan ha i byxorna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Improviserad flytväst av byxor

Inlägg av Scoo »

Det kunde säkert funka och då skulle man slippa att fylla på så ofta eller t.o.m. nödvändigt om man har tunna sommarbyxor som är för genomsläppliga. Bäst att testa nu då det är varmt i vattnet så får man på samma gång reda på hur mycket som behövs för att man ska flyta, beror väl på om man är muskulös eller mer åt det stadiga hållet.

TILLÄGG: provade att med prepperns bäste vän (tm) en bit snöre / paracord fästa midjans ryggslut och dra snören kring grenen & låren så att det ändå går att med handen "slå ner luft" under vattnet som bubblar in i byxan, sålunda har man båda benen och händerna fria för ryggsim. Jag måste i alla fall spänna ut benen för att få midjan att hållas tillräckligt långt ner för att inte luft ska smita ur.
För mina barns skull
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Improviserad flytväst av byxor

Inlägg av Scoo »

Testade nu i sommar igen att flyta med byxor, kunde konstatera att Bundeswehrs byxor i flecktarn som är av ett blandtyg polyester-bomull är annars bra men vid skrevet finns det två ventilationshål som luft smiter igenom. Annars sväller fibrerna i det tyget bra och det håller vatten/luft rätt så bra. Provade också ett annat par finländska m62 byxor (tänk svenskt m59 med skillnaden att detta är kamoflagemönstrat, vad gäller material så började det på 1960-talet med grovt bomullstyg som sedermera blev till tunnare tättvävt bomullstyg för att på slutet göras i bomull-konstfiberblandning likt m59) som var från 1988. Dessa var oanvända och jag tog för givet att detta ska funka bra då tyget väl legat i vatten en stund.

Döm om min förvåning då byxorna även efter en längre stund i blöt släppte igenom rätt mycket luft vilket gjorde dem i praktiken oanvändbara som flythjälpmedel. Andra snarlika byxor i 100% bomull eller 50-50 / 30-70 blandning har inte betett sig så här. Enda förklaringen jag har är att det läcker vid någon söm eller så är de impregnerade med något som gör att tygets fibrer inte sväller som de borde då det blir vått. Lärdomen är att testa före man hamnar i plurret oberoende av vad man har för utrustning :hm:
För mina barns skull
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Improviserad flytväst av byxor

Inlägg av Charlie** »

Scoo skrev: 23 jul 2019 09:32 Jag har nuförtiden tagit för vana att åtminstone en gång per sommar testa metoden att göra en improviserad flytväst av byxor. Detta ex. i samband med att jag själv provar den ordinarie flytvästen samt har ungarna att simma med sina så att de vet hur deras västar beter sig samt vikten av att de är tillräckligt åtsnörda etc.
Det glädjer mig att vuxna tar vara på sommarens bad och lek för att lära barnen simma med och utan kläder och flytväst. Simkunskaperna och vattenvanan bland barn och unga blir sämmre och sämmre. Som liten badade jag alltid i stugan på sommrarna och farsan uppmanade oss alltid att prova att simma med kläder och skor på. Vi hoppade i från från bryggan och båten, övade att ta av oss skorna och simmade mot land. Det var en nyttig erfarenhet. Att vara i vattnet med kläderna på blev inte en ovanlig upplevelse för mig och mina syskon, då vi sysslade med jollesegling.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Tips & trix"