faktaböcker

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
EN brun böna

faktaböcker

Inlägg av EN brun böna »

Tänkte vi kunde dela med oss av boktips i olika ämnen.
Hittade en bok nu om ätliga växter som jag gillar. Den heter sparmat våra vilda växter i matlagningen. Av Marianne Gillberg. Den är skriven 1975. Det jag gillar med boken är upplägget som är delat i två delar. Första delen handlar om växterna om än i liten skala och del två ger olika recept. För varje växt ges olika användningssätt samt vilken del och vilken tid på året som växten plockas. I boken så hänvisas ofta till en engelsk bok Food for free skriven av Richard Mabey som även den är riktigt bra . Den kom ut första gången 1972 men har tryckts upp i nya upplagor 1989 samt 2001.
Sparmat kompletteras gärna med ett mycket bra växtlexikon samt Kan man äta sånt? av Inger Ingmansson.
En annan liten fin bok är Naturens Köksträdgård av Anna-elise Torkelsson med många recept.
Ytterligare en bra bok är Vilda Växter som mat och medicin av Stefan Källman som även tar upp näringsvärdet i det vilda växterna.
Ytterligare än äldre bok från 1918 , Ätliga växter en dyrtidsbok av Erik Lundström ger många råd om lite ovanligare växter som lavar och ekollon för att göra dessa ätliga.

Några av mina böcker för att plocka och lära mig använda vilda växter