faktaböcker

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

faktaböcker

Inlägg av EN brun böna »

Tänkte vi kunde dela med oss av boktips i olika ämnen.
Hittade en bok nu om ätliga växter som jag gillar. Den heter sparmat våra vilda växter i matlagningen. Av Marianne Gillberg. Den är skriven 1975. Det jag gillar med boken är upplägget som är delat i två delar. Första delen handlar om växterna om än i liten skala och del två ger olika recept. För varje växt ges olika användningssätt samt vilken del och vilken tid på året som växten plockas. I boken så hänvisas ofta till en engelsk bok Food for free skriven av Richard Mabey som även den är riktigt bra . Den kom ut första gången 1972 men har tryckts upp i nya upplagor 1989 samt 2001.
Sparmat kompletteras gärna med ett mycket bra växtlexikon samt Kan man äta sånt? av Inger Ingmansson.
En annan liten fin bok är Naturens Köksträdgård av Anna-elise Torkelsson med många recept.
Ytterligare en bra bok är Vilda Växter som mat och medicin av Stefan Källman som även tar upp näringsvärdet i det vilda växterna.
Ytterligare än äldre bok från 1918 , Ätliga växter en dyrtidsbok av Erik Lundström ger många råd om lite ovanligare växter som lavar och ekollon för att göra dessa ätliga.

Några av mina böcker för att plocka och lära mig använda vilda växter
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: faktaböcker

Inlägg av EN brun böna »

Hittade en ny bok hos bokklubben settern som kan vara intressant antingen hemma eller som julklapp i dessa tider. Finns inte många böcker i ämnet https://www.settern.se/ovriga-kokbocker ... 5sr675jl50

Släng inte alla olika slaktdetaljer från älg, rådjur, vildsvin m.m. som kan bli delikatesser på ditt matbord.
En instruktionsbok, kokbok och receptsamling för den som vill öka på sina kunskaper och förmåga för tillverkning av charkuteri­produkter. Vänder sig hemmakockar och andra intresserade som vill lära sig charkuterikonsten.
Boken visar tillverkning av olika sorters skinka, tunga, bresaola, torkat kött, rostbiff, rimmat kött, rökt fläsk, leverkorv, terriner, pastejer och patéer, charkuterier på fisk och inte minst alla ljuvliga korvar.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: faktaböcker

Inlägg av maskros »

Tack för det tipset!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: faktaböcker

Inlägg av EN brun böna »

Fortsätter med ytterligare böcker.
En bok jag skulle vilja ha i hyllan är denna https://www.bokus.com/bok/9789100104009 ... h-skorpor/
Men den går bara att få tag i via antikvariat eller låna på biblioteket. Jag har lånat boken och kopierat av delar av den som var intressanta för mig. Såg den på tradera med utgångsbud på dryga tusenlappen. Så väntar och hoppas. Men till dess några boktips.

Bra kött från nos till svans av bla Gert Klötzke, tar upp hur kött ska behandlas och vilka delar som funkar till vad. Recept finns även hur man lufttorkar kött.

En bok som i mycket liknar Det glömda köket här ovan är Mat för hand av Jens Linder. Varje kapitel som handlar om ett tillagningssätt börjar med en teorilektion och lite historia, sedan följer recept..
Boken är indelad i kapitel om hur man torkar, röker, rimmar, lutar, gravar, fermenterar, picklar, konfiterar, syltar och saftar samt infuserar. Många recept på kött inte bara frukt och grönt.

Nästa bok är Det nordiska skafferiet av Johan Björkman. Den tar upp lite om vilka förutsättningar vi har i norden för att smaksätta och krydda maten med det som finns omkring oss. Tex hur man kan göra en tahini av solrosfrön istället för sesamfrön. Så stryps importen av varor så behöver man inte avstå dt man är van att äta.

Sista boken för idag är Laga mat från grunden av systrarna Eisenman. Här får man lära sig att göra eget istället för att köpa tex olika fonder eller srirachasås, eller hoisinsås, worcestershirsås, håpesås, Torra kryddblandningar mm. Finns kapitel i hur man gör charkuterier, en mejeridel med ost mm hemmagjort. Saft och sylt. Brödbakning och mycket mer. Boken är på över 300 sidor
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: faktaböcker

Inlägg av Skymning »

"Handbok överlevnad" borde väl alla ha, åtminstone som PDF. Går att hitta ett exemplar då och då på tradera.

"Vildmarksmedicin" av Olivia Kiwanuka, tar upp många typer av olyckor som du kan råka ut för där ute.

"Making Small Farms Work" av Richard Perkins. Han har bland annat en del intressanta ideer om hur du tillför näring i jorden.

Och de flesta böckerna av Lars fält håller hög kvalitet.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: faktaböcker

Inlägg av Skymning »

"Överlevnadshandboken" av John Wiseman

"Vildplockat" av Niki Sjölund

"Det vilda köket" av Rune Kalf-Hansen och Lisen Sundgren

De sista två har jag studerat en del, det går att hitta ett brett utbud i högsäsong ute i det gröna men kräver mycket arbete för att bli mätt och det finns en del giftiga som kan förväxlas med de ätbara.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Prepsson
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 feb 2022 21:27
Kontakt:

Re: faktaböcker

Inlägg av Prepsson »

Badz Gotowy - https://magicprepper.com/polands-be-ready-guide (översatt via google translate. Mest intressant att jämföra med "Om krisen kommer")
Överleva på Naturens villkor - Lars Fält
Husboken - OK
Motorreparationer - Björn Bergwik
Foto - Min hobby - Pär Lundqvist (kanske inte så aktuellt vid bug-out men vid utdraget scenario kan det vara bra att dokumentera)
Ursus

Re: faktaböcker

Inlägg av Ursus »

Hmm. Är glad att jag fick tag i Lars Fälts böcker för några år sedan. Allt som nu släpps som nytt eller reviderat är bara ohöljt shillande och skamlös marknadsföring för Casström och Gränsfors. Trodde att gamle Fält hade mer integritet än så.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: faktaböcker

Inlägg av xsive »

Jag är barnsligt förtjust i faktaböckerna från Teknografiska Institutet.
Gavs mestadels ut under 50-70 talet och finns i en uppsjö ämnesområden.
Alla har vi väl sett några böcker med Tekno's på bokryggen.
Många gör det på ett ganska grundläggande och enkelt sätt och ser dom som inspirationskälla till projekt.
Andra böcker i serien har mer detaljerad fakta.
Visst på tex elektroniksidan är dom föråldrade men många andra områden gäller det mesta ännu
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"