Bra böcker

Här kan det skrivas om tex: litteratur, filmer, sällskapsspel
norrlandforeever
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 maj 2019 21:25

Bra böcker

Inlägg av norrlandforeever »

Precis läst färdigt Sverige i krig. Ryskt anfall 2023. Köpt hos pennan och svärdet. En skön litterär bok som samtidigt är fakta baserad och lika gärna kan vara en handbok hur det ser ut om fem år. Mycket bra läsning, ansträngningen att öka mina prepps bara ökar.. Sen kan jag rekommendera pennan och svärdet på alla punkter in och kolla finns både läsning i alla former och material till det Mesta finns för mycket för att skriva in och titta.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Bra böcker

Inlägg av Dancecommander »

norrlandforeever skrev: 29 jul 2019 23:33 Precis läst färdigt Sverige i krig. Ryskt anfall 2023. Köpt hos pennan och svärdet. En skön litterär bok som samtidigt är fakta baserad och lika gärna kan vara en handbok hur det ser ut om fem år. Mycket bra läsning, ansträngningen att öka mina prepps bara ökar.. Sen kan jag rekommendera pennan och svärdet på alla punkter in och kolla finns både läsning i alla former och material till det Mesta finns för mycket för att skriva in och titta.
Läs Skogsbröderna. Den handlar pm frihetskämpar i Baltikum. Den är historiskt korrekt, och en bra guide för gerillakrigföring i verkligheten.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Bra böcker

Inlägg av Ruin »

Är själv också med i Pennan & Svärdet, är väldigt enkelt och trevligt. Däremot är jag lite besviken på artiklarna, ca 95% av dem är sista halvan endast om produkten de försöker sälja. Jag förstår att det är så då de vill sälja sina produkter men vissa av artiklarna har handlat om intressanta teman som stressats igenom tyvärr men de artiklar som inte har en produkt i sig känns däremot kompletta och är trevliga att läsa :)
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Ursus

Re: Bra böcker

Inlägg av Ursus »

För att böcker skall kunna bedömas som bra måste man också nämnda de dåliga.

I min strävan efter att äga ett smärre bibliotek rörande överlevnad, bushcraft, självhushållning, slöjd, jakt och dylikt så köper jag reflexmässigt exakt varenda bok jag kan komma över som behandlar dessa ämnen. En som visade sig vara fullständigt värdelös är "Din Skogshandbok" av Sara Starkström. Köpte den för några år sedan och den har legat i hyllan tills nyligen.

https://www.bokus.com/bok/9789187397424 ... gshandbok/

Spretig, saknar röd tråd, och är sprängfylld av i praktiken copy-pastade texter från riktigt usla källor. Det känns stundtals som att författaren skriver ned trettio år gamla och dimmiga minnen från ungdomens scoutläger; även helt felaktig information skrivs med koncis säkerhet och självförtroende. Hittade kanske en handfull intressanta koncept i hela boken som var värda vidare efterforskningar, men efter att författaren i sektionen om vilda växter angav och vass och säv som samma växt så gav jag upp.

Rekommenderas inte, och absolut inte åt nybörjare; vilken den riktar sig åt. Köp hellre Lars Fälts verk som ett startkit.

(PS: Detta är kritik av verket av och inte av författaren. I dessa tider när allt är näthat och näthat är allt så bör detta påpekas. Men denna bok hade behövts göras mycket, mycket bättre och gå igenom en rejäl faktagranskning innan publicering.)
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bra böcker

Inlägg av maskros »

Givetvis följde jag länken. Kul att den fått 5 stjärnor av flera.
All info man behöver för att överleva i naturen.
Man skall givetvis öva på olika moment för att var bekväm med situationen.
Bra bok att ha i sin Bug-Out-Bag
En av de 5-stjärniga recensionerna.

Jag ifrågasätter inte på något sätt din bedömning Ursus, jag ser det snarare som att folk som köper "nybörjarböcker" inte alltid vet vad som är bra eller dåligt. Synd, det behövs en bra bok med handfasta råd. Själv är jag nog rätt lost om jag hamnar mer än ett yxkast från gårdstunet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bra böcker

Inlägg av Marie »

Ursus skrev: 20 okt 2021 20:43
(PS: Detta är kritik av verket av och inte av författaren. I dessa tider när allt är näthat och näthat är allt så bör detta påpekas. Men denna bok hade behövts göras mycket, mycket bättre och gå igenom en rejäl faktagranskning innan publicering.)
Du håller ju på med mycket bra saker med videos o trådar som vi alla uppskattar massor. :D Du har inte funderat på att kanske skriva en bok o nyttja allt du redan kan och allt material du samlat på dig?
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Ursus

Re: Bra böcker

Inlägg av Ursus »

@Marie

Njeeh, kanske om tjugo-trettio år när min kunskap verkligen är konsoliderad och stadig och det inte råder någon tvivel i mitt eget huvud om vad som fungerar eller inte. Och om jag fortfarande har detta intresse. En faktabok skall skrivas på saker som prövats, prövats och åter prövats under en lång tid. De bästa uteböckerna är skrivna är 50+ gubbar som har levt utomhus en livstid.

Tyvärr är det mesta som kommer ut idag skrivet av yngre förmågor som söker snabb "fame and glory" och rider på natur-renässansen som har drabbat världen helt plötsligt. Ofta kan man ganska snabbt se vilken berömd uteprofil som har influerat dem mest; på kläder, utrustningsval, vokabulär och metoder. När någon istället är lite excentrisk och har en personlig touch på allt så är det oftast en person som har ansamlat en bred kunskap från flera källor och smält ihop dem med egna åsikter. Sådana personer skall man lyssna på. Jag är inte där ännu, och det vet jag inte om jag kommer att vara någonsin.

Under tiden är mina videos och inlägg bara ett långt "work in progress" och ett kreativt utlopp. Även om jag försöker göra mitt bästa för att hålla saker och ting faktafyllt och beprövat så kan jag motbevisas av andra och av mig själv i framtiden. Så folk får ta det för vad det är. Jag utger mig inte för att vara annat än en hobbyist; men allt jag säger och skriver kan jag stå bakom till hundra procent med praktik :)
WoodsmansLife
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 apr 2021 08:57

Re: Bra böcker

Inlägg av WoodsmansLife »

Ursus skrev: 21 okt 2021 17:53 @Marie

Njeeh, kanske om tjugo-trettio år när min kunskap verkligen är konsoliderad och stadig och det inte råder någon tvivel i mitt eget huvud om vad som fungerar eller inte. Och om jag fortfarande har detta intresse. En faktabok skall skrivas på saker som prövats, prövats och åter prövats under en lång tid. De bästa uteböckerna är skrivna är 50+ gubbar som har levt utomhus en livstid.

Tyvärr är det mesta som kommer ut idag skrivet av yngre förmågor som söker snabb "fame and glory" och rider på natur-renässansen som har drabbat världen helt plötsligt. Ofta kan man ganska snabbt se vilken berömd uteprofil som har influerat dem mest; på kläder, utrustningsval, vokabulär och metoder. När någon istället är lite excentrisk och har en personlig touch på allt så är det oftast en person som har ansamlat en bred kunskap från flera källor och smält ihop dem med egna åsikter. Sådana personer skall man lyssna på. Jag är inte där ännu, och det vet jag inte om jag kommer att vara någonsin.

Under tiden är mina videos och inlägg bara ett långt "work in progress" och ett kreativt utlopp. Även om jag försöker göra mitt bästa för att hålla saker och ting faktafyllt och beprövat så kan jag motbevisas av andra och av mig själv i framtiden. Så folk får ta det för vad det är. Jag utger mig inte för att vara annat än en hobbyist; men allt jag säger och skriver kan jag stå bakom till hundra procent med praktik :)
De första stycket håller jag helt med om!

Den andra håller jag med om väldigt mycket också. Det är alltid lika kul att se hur hela Canterburys arme är "unika skogsmänniskor".
Hade en väldigt intressant diskussion om detta fenomen med en kompis från UK. Hans tanke är helt enkelt att urbaniserade människor (i UK) har i princip bara tid att fokusera på färdigheter som någon annan lagt fram till dem istället för att skaffa sig egen erfarenhet och egna tankar då man helt enkelt inte har den tiden som krävs för att få relevant erfarenhet. Tyckte de lät logiskt.
Men det är synd att det är de människorna som är ledande inom "bushcraft" rörelsen på sociala medier...

Tror du skulle absolut ha mycket mer än de allra flesta att berätta och lära ut. Från DINA erfarenheter och inte ett eko från någon annan.
Jag skulle absolut lyssna och ta in!
Man ska alltid tänka att man kan motbevisas, annars utvecklas man aldrig. Eller ja, motbevisning är kanske inte rätt ord, men "det finns många sätt att flå en katt" och bara för att någon har en annan åsikt i hur man gör en bågdrillseld så betyder det inte att den personen har rätt eller att jag har fel så länge resultatet blir detsamma!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Bra böcker

Inlägg av maskros »

Håller med föregående.

Du kan alltid ge ut något baserat på dina nuvarande kunskaper, och göra ett förbehåll i förordet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bra böcker

Inlägg av bastard »

2 ursus, om du skulle ge ut en bok om detta så hadde den troligen varait bättre än 95% av motsvarande böcker, men innehållet hadde ändå varit ungefär detsamma som dom flesta, bara bättre förklarat och vettigare upplagt, vilket inte är att förakta
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Prepper relaterat tidsfördriv"