Ute och gå...

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1051
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Ute och gå...

Inlägg av rödluvan »

Funderingar kring generella prestationer, vet inte riktigt var jag ligger jämfört med andra, men om jag inte tränar innan så brukar jag snitta ca 3-3,5 mil nonstop om man har tillgång till traktorvägar eller någorlunda jämn terräng. Vilket jag antar är ganska i linje med snittet här.

4 mil(eller mer) blir helt enkelt för mycket om man inte delar upp det med tex 2,5 mil morgon och samma sträcka kväll, etc.
Dock brukar man kunna göra andra saker dessemellan.

Tränade man var dag med att gå hela dagar trodde det dock vara en ganska lagom sträcka tror jag, kanske 6 mil om man är mycket vältränad på specifikt långdistans gående på jämn terräng, men där går nog gränsen för de flesta tror jag, jag vet heller inte om det är rimligt att göra så var dag, tex en hel månad. Räknar här med normal packning, eller att man tar tyngre packning på en kärra man drar (eller lätt släde på vintern man har i bältet)

8 timmar nonstop på skidor i kuperad skogsterräng i hård snöstorm är max jag klarat, men då var man trött så man spydde efteråt när jag gjorde misstaget att dricka vätska omedelbart. (dummade mig vid tillfället så att jag helt enkelt var tvungen att ta mig hem genom skogen, men detta kan vara direkt farligt vintertid, särskilt på natten då även skogsvana personer lätt kan förlora orienteringsförmågan även om man hittar utantill där under normala omständigheter, faller kroppstemperaturen under ett visst antal grader, minne ej exakt förlorar man medvetandet varvid kroppen sakta avkyls till farliga nivåer även vid i sammanhanget relativt höga temperaturer, det är alltså oftast det som dödar i kombination med panik eller extrem ansträngning på grund av desorientering, inte kylan i sig så mycket, litet samma som koldioxidpanik vid teknisk dykning då hjärnan börjar fungera irrationellt när syrenivån i kroppen omärkligt sjunker under en kritisk nivå, det är inte ovanligt att de förolyckade fortfarande haft luft kvar i tankarna. Jag tror att det är detta som händer även vid skidåkning eller motsvarande om man förlorar orienteringen mellan två punkter, i realiteten arbetar hjärnan med en mängd olika referenspunkter man kanske inte är medveten om utan sker automatiskt, sätts detta ur spel förlorar man orienteringen och en farlig situation kan uppstå mycket snabbt.).

Men, under kontrollerade förhållanden brukar 4-5 timmars pass på längdskidor i obanad terräng med måttliga inslag av stenblock och liknande vara ganska lagom om man kör i maklig takt och är normaltränad, dvs inte tränar på proffsnivå eller därmed jämförbart. Sedan kan man ju ta med fika och göra upp eld och så om dagens ljusa timmar medger detta för att öka räckvidden på ett säkert vis. (detta är nog väldigt individuellt tror jag).

Simning brukar jag dela upp i liknande pass om det går, men man får begränsa det till kanske 30 minuter på tiden (sedan kan man förstås plaska runt i vattnet längre eller simma för skoj skull i maklig takt, det ger bra träning oavsett, behöver man simma långa sträckor men behöver vila kan man ju tex flyta på rygg några minuter mellan passen, bara man håller sig inom säkra vatten där det inte går oberäkneliga strömmar eller liknande och man vet med sig ungefär var den personliga förmågan ligger, har man med sig någon form av flytblock eller väst kan man i princip hålla på för evigt annars, om inte annat är det kul... Bara man håller till på platser där man säkert vet att man kommer att driva inåt land om någonting händer.) man var bättre tränad på simning, elitsimmare brukar sätta ca 45-48 minuter i kallt vatten i norden om jag inte minns fel om man avser att hålla på länge oavbrutet, tex flodsimning och liknande. I varmt vatten, typ vikar och insjöar kan man säkerligen hålla betydligt längre pass, finns väl i princip ingen begränsning då än kroppens blodsocker reserver.

Jag brukar leta upp en lagom tung sten man kan ha som tyngd då man fridyker, tex i skogstjärnar eller sjöar, minns man var man lade den på botten är det lätt att gå ned dit igen och fortsätta, händer något är det ju bara att släppa stenen och om man håller sig till den luft man kan fylla lungorna med själv händer heller inte så mycket. (annat är det med apparatdykning, detta tänker jag dock inte gå in på här då det är för farligt att laborera med luft från högtryckstuber utan kontroll om man inte vet exakt vad man håller på med, men så länge man håller sig till den luft man har i lungorna och andas för egen maskin är det grönt, man bör dock inte försöka att manipulera kroppens varnings signaler tex genom att dra många andetag okontrollerat för att döva reflexer och liknande om man inte vet vad man håller på med.).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1051
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Ute och gå...

Inlägg av rödluvan »

Det blir ju säkerligen helt andra siffror om man är en ung, vältränad militär i 20-30års åldern som tränar dagligen med tung stridspackning och iförd gasmask (och inte i realiteten överviktig datortekniker med antydan till stendammslunga). Men detta är väl grovt avjämnat var jag brukar ligga.

Med simning menar jag att man kan simma hela sträcka X utan att gå upp ur vattnet, men att man tar det litet lugnare i vattnet på färden framåt när mjölksyran börjar sätta in så att man inte tar ut sig så mycket att man blir trött på riktigt och blir tvungen att avbryta företaget.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Ute och gå...

Inlägg av vantohal »

Det låter som du har bra trim på kroppen, bra jobbat.

Ung och militär, tja, jag har bara genomfört vanlig värnplikt, men jag brukar tänka kring det ibland. Jag är i mycket, mycket bättre form idag än jag var när jag låg i lumpen. Jag höll på med idrott och sådant på ganska seriös nivå, men jag hade inte det drivet jag har idag, saknade envisheten och målmedvetenheten. Jag brukar spekulera i hur långt jag kunde ha gått i olika saker om jag haft de fysiska förutsättningar jag hade som 19-åring parat med den mentala styrka jag besitter idag.

När jag var ung så tenderade jag att glida undan saker, slarva, lata mig tex. Det lär ha stulit mycket prestation från mig. Idag har jag slitna knän, en höft som spökar, dubbla tennisarmbågar, smärtor i korsryggen osv men tendensen att slarva har man med erfarenhet nött bort.

Men det är bara spekulationer såklart med lite nostalgi.

Jag går mycket också, inte flera mil om det inte är just det jag ska göra, vandring osv. Men jag går till och från jobbet och får in en timmas cardio i veckodagarna på det viset. Jag älskar att simma. Speciellt efter ett tyngre gympass är det riktigt skönt att sträcka ut gubbkroppen i vattnet. Annars är vikter mer min grej.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1051
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Ute och gå...

Inlägg av rödluvan »

Intressant, jo, jag försöker också att foga in "tunga lyft på rätt sätt" så mycket det går i det man gör, arbeten hemma, osv, har funderat om det är tillräckligt nuförtiden, så skaffade mig ett gäng hantlar med skivor begagnat för en tid sedan vid ett svagt ögonblick, får väl se om man fortfarande har lika bra stridsmoral när det gäller skivstänger som man hade förr... :mrgreen: Brukade träna ett par gånger i veckan på gym när man var yngre och hade möjlighet att göra det regelbundet. Märks fort om man ligger efter med med styrketräningen numera, tyvärr, sedan står man där med lång näsa när man inte längre orkar hålla uppe dendär timmerstocken i en viss vinkel, osv... :oops:
Visst skulle man kunna laborera med testosteroninjektioner och sådant, men känns inte värt priset kroppen får betala för detta med tiden.
Däremot oroar det mig en del att man har såpass mycket stillasittande i nuvarande jobb, känns som en tickande bomb om man inte ändrar på det.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Ute och gå...

Inlägg av Tank »

Kul att se både rätt inställning samt känslan för vad man klarar av idag som, host host, något äldre. :D :up:

Jag känner och vet att jag inte har en chans mot en vältränad 25-åring, men sen samtidigt vet jag exakt vad jag kan och vet hur jag kort kan overboosta :sneaky:

Över tid är jag övertygad om att daglig motion är ända vägen framåt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Ute och gå...

Inlägg av vantohal »

Min mamma är över 60 och har precis börjat träna. Hon ser riktigt bra ut efter bara ett år med zumba, dagliga promenader och lite mer tanke på kosten. Det är ju inte så att man jobbar mot något SM-guld när man är i hennes ålder, men vilket fantastiskt lyft.
Visst spelar det in att hon promenerar och tränar med vänner, får gott om sol och frisk luft och nu dricker sitt fredagsvin med lite gott samvete, men ändå. Alla har att tjäna på att röra sig.
Hon har ju mest slitit med gamlingar inom vården, rökt för att få rast och druckit galna mängder kaffe hela livet, så jag tror aldrig jag har sett henne såhär pigg. Gott för tanten.
bushnut
Inlägg: 26
Blev medlem: 05 maj 2019 23:41

Re: Ute och gå...

Inlägg av bushnut »

Jag har börjat komma igång med träningen, där jag hinner och kan, är pappaledig, nåja ledig är kanske inte den bästa termen, men jag har efter en del självrannsakan klurat ut att det bästa sättet för mig är att ha en fast tidsplan/sträcka jag måste förflytta mig varje vecka, jag hittade en sida där man kan virtuellt gå olika sträckor i olika längd och under den tid man själv väljer, jag avslutade Hadrian's Wall (144,8km) på 11 dagar, promenad och jogga, nu håller jag på med The ring road, dvs Island runt, har hunnit 20% (267Km på 16 dagar) promenad och cykel.
Det roliga, för mig åtminstone är att man får en medalj hemskickad när man slutför utmaningen, dock är postgången vad den är så jag vänta fortfarande på min.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Ute och gå...

Inlägg av Olyckskorpen »

vantohal skrev: 23 nov 2020 09:31 Min mamma är över 60 och har precis börjat träna. Hon ser riktigt bra ut efter bara ett år med zumba, dagliga promenader och lite mer tanke på kosten. Det är ju inte så att man jobbar mot något SM-guld när man är i hennes ålder, men vilket fantastiskt lyft.
Visst spelar det in att hon promenerar och tränar med vänner, får gott om sol och frisk luft och nu dricker sitt fredagsvin med lite gott samvete, men ändå. Alla har att tjäna på att röra sig.
Hon har ju mest slitit med gamlingar inom vården, rökt för att få rast och druckit galna mängder kaffe hela livet, så jag tror aldrig jag har sett henne såhär pigg. Gott för tanten.
Roligt att höra! :up:
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"