Nyttiga preppkunskaper?

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Tomtemor1 »

Daltorpet skrev: 19 jun 2019 11:09
Tomtemor1 skrev: 19 jun 2019 10:07
Spinna är riktigt roligt, rogivande, men allt förberedande är rätt så tungt, särskild kardande

Sommarens projekt (en av flera) är att öva på konservering i het vattenbad. Endast sura produkter som frukt eller inläggningar
Det är bra att kunna med konservering, speciellt om elen skulle gå då blir det svårt på sommaren utan. Det är väldigt bra saker att kunna. Jag tipsar om forumet Alternativ.nu om du inte redan känner till det. Där finns det en hel del tips också.
[/quote]

Tack för tipset, alternativ.nu är ett kärt forum :)
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Abbe »

Jag och barnen är utspridda i fyra länder. Det har blivit många resor med bil. Mycket dålig ekonomi under en period som lyckligtvis är över, blev bilen (en större modell) hotell och sommarstuga. Det var nyttigt att bo i den kortare tider, också under vinterhalvåret och lära sig leva under radarn,främst i städerna. Det gick förvånadsvärt bra. Förutom drivmedel förstås var det ett litet rullande BOL.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Ursus

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Ursus »

Skruva och meka.

Har hittat tillbaka till pillande med mekaniska grejer, stort som smått. Ringrosten sitter i, men det kommer sakteligen åter.

Kommer att vara stort när saker och ting börjar falla ihop. Reservdelar och skrotbilar kommer att finnas överallt, men mekaniker kan vara en bristvara.
Användarens profilbild
Timmerstugan
Inlägg: 160
Blev medlem: 08 okt 2021 14:27

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Timmerstugan »

Håller med om att "sova ute" är nog det nyttigaste man kan prova på, inte för långt borta och inte för länge. Börja med en natt.
Man lär ju upptäcka rätt snart vad som fattas i utrustningen. Steg två kan vara två nätter, men inte för långt bort.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av vantohal »

Jag såg en tråd på ett amerikanskt forum för lite sedan där en man funderade på om han skulle lära sig sy eller om han skulle bli "less of a man" om han lärde sig det. Jag svarade (en massa andra svarade ungefär samma sak såklart) att alla färdigheter är väl bra färdigheter. Jag kan inte påstå att jag har haft jättemycket nytta av ganska många färdigheter jag har samlat på mig, men en vacker dag kanske jag har det.

Kanske inte den tiden jag spenderade på att lära mig snurra ett mariekex i munnen, men vem vet.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Kråkfot »

Tänker spontant bygga o snickra. Hus o byggnader lär ju repas post shtf. Tänker ju då med lite mer enklare metoder typ timring, stolpverk el dylikt.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av bastard »

önskar jag kunde sy bra, jag har en ganska stor aversion mot tyg vid dylika saker
metall är skitbra, där kan jag hålla hundradelarna, få allt rät och rätt

tyg, ingen ordning alls på detta, viker sig, sträcker sig, gör allt utom vad man vill ha gjort med det
men det är skönt att ha kläder vintertid i dom här norra breddgraderna....
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av vantohal »

bastard skrev: 10 nov 2021 22:08 önskar jag kunde sy bra, jag har en ganska stor aversion mot tyg vid dylika saker
metall är skitbra, där kan jag hålla hundradelarna, få allt rät och rätt

tyg, ingen ordning alls på detta, viker sig, sträcker sig, gör allt utom vad man vill ha gjort med det
men det är skönt att ha kläder vintertid i dom här norra breddgraderna....
Det finns ju en massa kvällskurser och liknande som anordnas. Jag har gått några men skulle gärna gå fler. Man borde kontakta ABF kanske.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 10 nov 2021 22:08 önskar jag kunde sy bra, jag har en ganska stor aversion mot tyg vid dylika saker
metall är skitbra, där kan jag hålla hundradelarna, få allt rät och rätt

tyg, ingen ordning alls på detta, viker sig, sträcker sig, gör allt utom vad man vill ha gjort med det
men det är skönt att ha kläder vintertid i dom här norra breddgraderna....
Ähh, får köpa några extra flanellskjortor på Jula + extra jeans på Tradera, i stallet för att lära sy. Föresten ska vi killar inte fuska i tjejernas specialkunskaper.
Vi killar är ju bra på att skaffa käk och ladda om 30-06:or & 9mm! :sneaky:
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"