Edra fitness- och hälsotips

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Ursus

Edra fitness- och hälsotips

Inlägg av Ursus »

En kul tråd kan vara att dela med sig av erfarenheter och råd kring fitness, träning, hälsa. Våra kroppar är det enda vi kan lita på i en dålig situation och det gäller att hålla den i trim. Vad funkar för dig?

Några intressanta (personliga) insikter som jag har fått.

- Kroppsövningar > Gym. Har slutat gymma för cirka ett och ett halvt år sedan. Sedan ungefär ett halvt år tillbaka kör jag endast kroppsövningar och lägger ständigt till fler och mer komplicerade övningar. Räckhäv med variationer, räckhäv med två fingrar på varje hand, armhävningar med variationer, benböj, utfall, situps, fällkniven, plankan, dips, spindeln, "knäa-axlarna", osv. Måste säga att jag har blivit mycket mer "praktiskt" stark av detta. Jag tar mig fram i skog och mark och stad med mer grace och effektivitet än när jag gymmade; då fick man bara mjölksyra efter fem minuter. Skådar magrutorna igen för första gången på flera år.

- Kortare löpturer oftare.
Uppkom av en skada i foten, nu tar jag ett par kilometer flera gånger i veckan snarare än långpass mer sällan. Intervaller är oerhört effektiva och bygger kondition något djävulskt snabbt.

- Duscha kallt... typ. Du behöver inte hoppa in i en iskall dusch. Det är förmodligen inte en bra idé. Däremot kan du gå in i varmt, och därefter stadigt (dvs. varken långsamt eller snabbt) vrida över mot kallare och kallare tills det är precis så pass obekvämt som klarar av. Upplever att detta lugnar mig inför natten och muntrar upp mitt humör. Någon effekt mot träningsvärk tycks det också ha. Samt bygger kärvhet :rambo:

- Be cool. Förutom kalla duschar kan du även sänka tempen i ditt hem samt börja gå mer lättklädd. Gör detta gradvis. I sinom tid kommer du att märka att din kropps metabolism ställer om till att hålla dig varm även i mer obekväma temperaturer. Jag känner av kylan fortfarande, men det stör mig liksom inte. Kroppen kompenserar.

Ska vidare skriva om mina nya kostvanor, men det är till en annan dag. Nu till (kall)duschen.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Edra fitness- och hälsotips

Inlägg av vantohal »

Jag har inte så mycket världsomvälvande.
Är rätt, träna hårt, sov minst 7 timmar varje natt. Kanske borde jag skriva lite om sömn, det är många som underskattar den.
Den bästa sömnkvaliteten infinner sig innan midnatt. Det är en bra ide att gå och lägga sig så tidigt man kan och sedan gå upp tidigare på morgonen istället. Dessutom är 05.00 ett utmärkt tillfälle att jogga ner till gymmet.
Gör alla övningar du kan stående. Det bränner mer kalorier och ger dig en stabilare torso.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Edra fitness- och hälsotips

Inlägg av maskros »

Köp en röjsåg, och lite mark att jobba på. Skaffa en hund, gå promenader med den - så mycket den behöver, inte så mycket du har lust med.

Hälsningar från en lönnfet 50+
(Men lite stark och uthållig ändå.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Edra fitness- och hälsotips

Inlägg av Charlie** »

Ta cykeln dagligen till jobbet. Vardagsmotionen ger mycket mer än man tror och även ekonomi blir bättre.

Gör en längre skogsutflykt med ryggsäck och fika, någon gång i veckan. Kroppen får sig en duvning från topp till tå och man rensar huvudet.

Ät mindre. Vi äter för mycket. Att dra ner på matintaget ger många hälsoeffekter samt bättrar på ekonomin ytterligare.

Ta kortare kvällspromenader i lugnt tempo. Sänker blodfetterna, är avstressande och ger en bättre nattsömn.

Läs böcker och eller skriv själv. Avstressande, utvecklande, ökar hjärnans tankeförmåga och kreativiteten.

Umgås med någon man tycker om. Vi mår bättre av det.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Edra fitness- och hälsotips

Inlägg av Dancecommander »

Våga testa nya saker! Jag fann att 16 timmars fasta fungerar jättebra för mig.
Slutade gymma när wuhansjukan slog igenom, så nu är det en hel del burpees (går fort att komma över 100st), löpning och dylikt. Har tappat en del massa, men konditionen har blivit förvånansvärt bra. Jag saknar järntemplet, men det gäller att hålla igång så gott det går.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Edra fitness- och hälsotips

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Brottas med kossor och lyfter trasiga maskiner.lyfter sakerna som ska lyftas med maskiner när maskinerna är trasiga. Hederligt kroppsarbete i vardagen. Eftersom det är ett lönefattigt arbete har jag inte råd med maskiner hemma så där går det mesta manuellt. Ljög lite. Har en gammal traktor men använder den sparsamt.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"