Fälttesta scenarion

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Fälttesta scenarion

Inlägg av secce »

Hej,

Jag är inne på att fälttesta mina förberedelser för att kunna ta det hela till nästa nivå: testa, utvärdera och anpassa. Jag tänker initialt göra ett eller flera test själv sen gå över till att göra det hela i några scenarion med familjen. Tänkta test:

1. BOB, ta den och åka iväg 24-48 h, simulera akut utrymning från stad/län.
2. Bilprepp, åka iväg långt ut till skogs och simulera bilhaveri och dålig mobilteckning, vintertid, 24 h.
3. Bug-in, 72 h, simulera nedsläckning utan el och vatten.
4. Samtliga ovanstående med en olycksfaktor, tex en person är skadad svårt.

Finns det någon som gjort liknande test? Berätta gärna om erfarenheter, vad funkade och funkade inte, tips?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Fälttesta scenarion

Inlägg av Daltorpet »

Intressant test!

1: Jag brukar kanske inte göra ett test som så men väldigt ofta kan det bli en spontan jakttripp efter jobbet som oftast sluta kring midnatt så då blir det hem och hämta bössa och hund sen direkt iväg om frugan är okej med det och kan hålla efter gården själv. Brukar bli allt mellan 2-7 dygn. Bilen och väskorna är alltid färdigpackad för en vecka.

2: Detta har hänt ett gäng gånger och då oplanerat då man haft strul med batteriet.

3: Vi har inte haft indragen el eller vatten sen 2014 på detta stället och haft tidigare boenden utan också så det känner jag mig helt ok med. Nu har jag dock visa el iom elverk, solceller och möjlighet att ladda powerbanks på jobbet och gym. Sen kan jag ladda mobilen i bilen om det är något.

4: Detta skulle vara lite kul att testa, det har jag inte gjort. Hur tänker du göra det?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Fälttesta scenarion

Inlägg av deadrabbit »

Som ett delsvar på scenario 1.
Jag brukar provgå sträckan med BOB till BOL för att prova ryggsäcken och funktionstesta kondition som kläder och annat varje/varannat år.
Antecknar även ner vindskydd, vattendrag, annat lämpligt i färdväg.
Har inte gått i grupps storlek eller med familj men har provat Bob+barnvagn+barn en gång för att se utmaningen med detta.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Fälttesta scenarion

Inlägg av Charlie** »

deadrabbit skrev: 14 dec 2020 09:44 Antecknar även ner vindskydd, vattendrag, annat lämpligt i färdväg.
:up: :up: :up:
Bättre förberedelse än så kan det nog inte bli. Det är ju just de där extra detaljerna som är viktiga för Bug Out -planen. Olika scenarier eller årstider sätter sin prägel på planens utformning och då kan detaljerna vara avgörande på valet av plan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Fälttesta scenarion

Inlägg av secce »

Daltorpet skrev: 13 dec 2020 19:13 4: Detta skulle vara lite kul att testa, det har jag inte gjort. Hur tänker du göra det?
Jag tänker mig att sambo eller största barnet får simulera skada som gör att de ej gå. Sedan ta sig en viss distans, tex från ”kvaddad bil” till närmsta skydd och överleva ett dygn. Skulle behöva gå igenom basic första hjälpen generellt med alla i familjen..
secce
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 nov 2020 07:25

Re: Fälttesta scenarion

Inlägg av secce »

deadrabbit skrev: 14 dec 2020 09:44 Som ett delsvar på scenario 1.
Jag brukar provgå sträckan med BOB till BOL för att prova ryggsäcken och funktionstesta kondition som kläder och annat varje/varannat år.
Antecknar även ner vindskydd, vattendrag, annat lämpligt i färdväg.
Har inte gått i grupps storlek eller med familj men har provat Bob+barnvagn+barn en gång för att se utmaningen med detta.
Ok! Smart! Vad är det för distanser det handlar om?
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Fälttesta scenarion

Inlägg av deadrabbit »

1,345mil för oss.
En gammal banvall utgör majoriteten av sträckan. På kommunens hemsida har jag sparat ner bra att ha i min omgivning på papper. Sträckan är även prövad av mig i en dörr till dörr situation ingen rast och vila för att kunna mäta ont om tid situation.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"