Träna styrka utan gym?

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Träna styrka utan gym?

Inlägg av Daltorpet »

Nu under corona är många gym stängda eller väldigt begränsande häromkring och även vårat gym på arbetsplatsen. Dessutom kanske man även vill undvika gymmen pga smittspridning.

Ni som inte har tillgång till gym tränar ni styrka fortfarande? Hur gör ni det isf, kroppsvikt eller använder ni provisoriska substitutvikter?

Träning får man ju absolut via promenader, löpning, cykling osv men det känns ändå inte riktigt samma sak utan mer konditionsträning.

Ni som aktiv tränat styrka på gym rutinmässigt har ni märkt någon skillnad i kroppen rent muskulärt snart ett år in i pandemin?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av rödluvan »

Jag hugger ved just nu!
Men, ärligt talat så trillade jag dit och köpte ett par begagnade skivstångshantlar med extra skivor så att man kan hänga på tills det stämmer på en loppmarknad för en tid sedan.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Dancecommander »

Jag är i bättre form än någonsin, men jag saknar ändå järntemplet! Kroppsvikt och band är vad jag använder mest. Finns otroligt bra videos på youtube hur man gör hemmaträning brutalt jobbigt.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av bastard »

städa i garaget brukar bli flyttande av ton, eller hugga ved, varför betala för att slita när man kan få saker gjort istället?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Tank »

Äsch, jag försöker köra hemma ändå med det jag har.
Viktväst gör susen även om jag håller med om att man kötttar hårdare på gymmet :hm:
Har tappat en del, men mest på grund av skada och inte direkt lathet :notme:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Dancecommander »

bastard skrev: 14 dec 2020 21:48 städa i garaget brukar bli flyttande av ton, eller hugga ved, varför betala för att slita när man kan få saker gjort istället?
Det du beskriver ger betydligt större risk för förslitningsskador. Att hugga ved är inte fysisk träning, det är vardagsmotion. Att göra 100 armböj och 150 knäböj med en 15kilosvikt, det är träning.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av rödluvan »

Hugga ved hos mig innebär att man föst lägger upp en tre meters stock på sågbänken.
Garagestädning hos sådana som oss har ni inte sett ännu... Motorblock räknas som lättare gods... :mrgreen:

Skämt åsido så är min personliga slutsats att man behöver finna en bra kombo av nyttoarbete och eventuellt kompletterande träning med vikter om så krävs. Kan man dessutom komplettera med simträning, tex dykträning, eller vanlig längdsimning, etc (någonting man tycker är roligt att hålla på med) så är det utmärkt.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Dancecommander »

rödluvan skrev: 15 dec 2020 13:44 Hugga ved hos mig innebär att man föst lägger upp en tre meters stock på sågbänken.
Garagestädning hos sådana som oss har ni inte sett ännu... Motorblock räknas som lättare gods... :mrgreen:

Skämt åsido så är min personliga slutsats att man behöver finna en bra kombo av nyttoarbete och eventuellt kompletterande träning med vikter om så krävs. Kan man dessutom komplettera med simträning, tex dykträning, eller vanlig längdsimning, etc (någonting man tycker är roligt att hålla på med) så är det utmärkt.
Kompletterande träning, om vi nu ska kalla det så, är ett måste för att förebygga skador och främja livskvalitet med tanke på dagens folksjukdomar. Kass bålmuskulatur, dålig hållning, förtvinade bakre axlar, slappa rumpor, allt är ett resultat av dagens normala rörelsemönster.
För att inte nämna hur mycket fysisk träning påverkar den mentala hälsan i denna tid av lyckopiller.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av vantohal »

Nu har jag tillgång till ett gym genom jobbet, men under många år så tränade jag bara hemma i vardagsrummet. Det finns gott om övningar man kan göra för hela kroppen med bara kroppen tillgänglig.
Jag vet inte om jag byggde speciellt mycket muskelmassa under de åren men jag bibehöll och höll mig smidig och rörlig iallafall. Huruvida man bygger fysik eller inte är ju mycket beroende på utgångsläget. Tränar du styrkelyft och lyfter marklyft på 300 kg så kommer du kanske inte att förbättra ditt marklyft hemma i vardagsrummet.
En stång eller takbjälke eller något sådant att träna pullups på tycker jag man behöver, men det finns ju lite överallt. Det gäller ju faktiskt vikter också, saker som väger finns ju var som helst. Soffbordet, hunden eller vad du vill. Farsan hade en anställd som gjöt i sina utslitna vinterdäck med betong och tränade med. Han hade en fysik vid 60 som 90% av tjugoåringar borde avundas.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Träna styrka utan gym?

Inlägg av Olyckskorpen »

Det finns många videos på youtube! Sen finns det träningsband med olika motstånd, ganska billigt, tar ingen plats alls och kan underlätta att komma åt lite ovanligare muskler.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"