Träna!

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Träna!

Inlägg av Tank »

Träna!

Ja, träna måste de flesta göra för att lära sig nya saker eller förbättra det man redan kan/gör.
Nu tänker jag mera på fysisk träning för att vidmakthålla eller förbättra sin styrka/uthållighet/smidighet etc.

Själv tänker jag mig olika situationer i vardagen eller situationer där jag måste utföra tunga eller långa/svåra/snabba fysiska handlingar som jag vill klara av och ändå vara någotsånär ok efteråt. :hm:

Ett exempel är att jag vill kunna gå/jogga hem från jobbet utan större besvär. :notme:

Så jag tränar regelbundet tre till fem pass per vecka och sätter även upp olika mål för att hålla mig i vettig form.

Hur tänker ni runt träning?
Vad tränar ni och för/mot vad? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Träna!

Inlägg av Daltorpet »

Träning är viktigt dels för att må bra men också troligtvis i ett shtf scenario, tänker på att man kanske kan undvika doktorn lite längre. Men också om man måste förflytta sig.

Jag tränar inför en svensk klassiker. Jag satsar inte på några speciella tider eller så utan bara jag kommer runt. Det är ju lite olika moment för hela kroppen. Med det blir det cykling 1 pass/vecka+ströcykling om jag ska någonstans.
Jogging 1-2pass/vecka. Rullskidor försöker hinna med 1pass/vecka. Simning 1pass/ varannan vecka. Jag tränar också på gym några dagar i veckan mest basövningar ca 45-60min.

Utöver det blir det viss träning iom intressen som jakt och vandringar men det kanske iofs är för lågintensivt för att ge effekt.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Träna!

Inlägg av Tank »

Det stora problemet som jag upplever det är återhämtning när man har kört lite hårdare än kroppen är tränad för :hm:

Just nu, i fred och lugn kan man ta det lugnt och återhämta sig för att dagar eller veckor senare kunna köra på igen.

Men vad gör man om man inte är fullt återhämtad, eller rent av skadad? :hm:

Har ni provat att övertraschera er kropps förmåga och hur har det fungerat? Några tips och tricks?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Träna!

Inlägg av Daltorpet »

Tank skrev: 15 maj 2019 00:07 Det stora problemet som jag upplever det är återhämtning när man har kört lite hårdare än kroppen är tränad för :hm:

Just nu, i fred och lugn kan man ta det lugnt och återhämta sig för att dagar eller veckor senare kunna köra på igen.

Men vad gör man om man inte är fullt återhämtad, eller rent av skadad? :hm:

Har ni provat att övertraschera er kropps förmåga och hur har det fungerat? Några tips och tricks?

//Tank
Tänker du högprestera som i en tävling eller prestera som i att fortsätta röra sig framåt trots vissa skador och att kroppen skriker vila?

Jag har själv svårt att prestera hårt som i vinnarskalle men jag kan vara väldigt envis och fortsätta gå i sakta mak även om jag vet att det kommer straffa sig.

Jag kan väl inte påstå att jag testat för testandets skull men det händer ju ibland när man vandrar i fjällen att man missbedömmer tid och avstånd att man avverkar fler mil än man borde med packning och blodiga fötter som man ångrar dagen därpå men då måste man ju fortsätta ändå om man tex har tidsbrist.

Jag tror människokroppen klarar mer än man tror när det behövs men sen är det nog inte bra för det.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Träna!

Inlägg av deadrabbit »

Jag brukar ha en grund på konditionen som är 2km löptest på max 12min. Där man hela tiden måste ligger under nivån och sedan sänka tiden när man börjar närma sig gränsen. Ibland gör jag olika utmaningar jag hittar eller efterliknar på kondition sidan samt uthållighet i reps i övningar. Kan vara rucka med ryggsäck, springa med densamme, gå i trappmaskin eller löpband rullbandstest brandman, 250 W 5,6 km/h 8º 6min och 2 min uppvärmning. Kring just styrka brukar jag göra basövningar(marklyft, bänkpress, benpress) för att hålla mig i lagom form för att orka dra, släpa och bära personer och utrustning. Preppar min kropp för att orka arbeta men också orka ta striden när det behövs på olika sätt.
3-3-3 Radio Plan
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Träna!

Inlägg av Dancecommander »

Hela poängen med träning är att överbelasta kroppen utan att skada sig, annars blir man inte starkare.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Träna!

Inlägg av Tank »

Jag tänker dels i någon form av maxuttag, kalla det tävling om du vill, men även som du säger vid längre lågintensiv belastning.

Vid maxuttag tenderar i alla fall min kropp att svara så länge den inte är helt slut eller skadad, för att typiskt dagen efter vara slutkörd eller i vissa fall skadad så att den inte kan användas på samma sätt igen. Alltså, jag kan inte köra två Toughest/Halvmaror på samma nivå eller ens fullfölja i rad.

Så här långt brukar jag själv använda mig av främst två saker för att ha vettig prestanda och återhämtning: BCAA och koffein.
Jag har märkt att min kropp svarar bra på träning med just BCAA och koffein, dels som uppiggande under och efter träningen, men även i återhämtningen där jag i vissa fall har en reducerat återhämtningen med upp till 30%, vilket i mitt fall blir mycket.
Om jag är sliten eller rent av lite trasig kan jag lägga till smärtstillande eller bedövande för att klara viss prestanda över kortare tid, säg någon timme.
Men sen är jag mer eller mindre förbrukad.

Vid längre lågintensiv belastning är det för min del mer eller mindre helt nödvändigt att ha tränat för just den delen innan, annars hamnar jag i ovan situation. Jag skall tillägga att jag inte brukar springa milen 4 dagar i rad heller, eller ens träna samma muskelgrupper flera dagar i rad just på grund av återhämtning och skador. :hm:

Att vara trött och sliten med träningsvärk är en helt annan sak än att vara skadad där användande av kroppen kan resultera i fördjupad skada och ännu lägre prestanda. Jag har i dagsläget aldrig pressat mig förbi/vidare efter en allvarlig skada, så jag vet inte hur jag skulle reagerar. :hm:

Skulle varit intressant att se vad man skulle klara av om man fick hjälp av lite kraftigare "hjälpmedel" för att just knuffa kroppen lite över den gränsen.

Någon som har erfarenhet av det eller känner till något om det?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Träna!

Inlägg av somvanligt »

Dancecommander skrev: 16 maj 2019 10:36 Hela poängen med träning är att överbelasta kroppen utan att skada sig, annars blir man inte starkare.
Så är det ju. Enligt min mening bör man vara försiktig med hur hårt man pressar sig om man är typen som vill testa sina gränser. Klart det är ”kul att veta” var gränsen går och bra att veta att man klarade mer än man trodde, men alltför hård träning bryter ner en och kan t o m ge långsiktiga men. Crossfitrörelsen är ju kända för att hetsa på ett sätt som skadat många. Det har ju hänt att tävlande fått åka till sjukhus för rabdomyolys.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Träna!

Inlägg av Dancecommander »

somvanligt skrev: 16 maj 2019 22:23
Dancecommander skrev: 16 maj 2019 10:36 Hela poängen med träning är att överbelasta kroppen utan att skada sig, annars blir man inte starkare.
Så är det ju. Enligt min mening bör man vara försiktig med hur hårt man pressar sig om man är typen som vill testa sina gränser. Klart det är ”kul att veta” var gränsen går och bra att veta att man klarade mer än man trodde, men alltför hård träning bryter ner en och kan t o m ge långsiktiga men. Crossfitrörelsen är ju kända för att hetsa på ett sätt som skadat många. Det har ju hänt att tävlande fått åka till sjukhus för rabdomyolys.
”Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge”. Heidenstams visdom passar väl in i min syn på träning.
Du skadar dig när du slarvar med tekniken, inte när du kontrollerat övervinner dina fysiska och mentala begränsningar.
Man får de resultat man förtjänar. Träna hårt, få bra resultat. Träna lagom, få lagom resultat.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Träna!

Inlägg av somvanligt »

Dancecommander skrev: 17 maj 2019 05:53 ”Det är skönare lyss till en sträng, som brast, än att aldrig spänna en båge”. Heidenstams visdom passar väl in i min syn på träning.
Du skadar dig när du slarvar med tekniken, inte när du kontrollerat övervinner dina fysiska och mentala begränsningar.
Man får de resultat man förtjänar. Träna hårt, få bra resultat. Träna lagom, få lagom resultat.
Är det här inlägget ett svar på det jag adresserade? Jag pratar om de som gillar att pressa sig för att testa sina gränser, jag var tydlig med det. Tror man inte allvarlig överträning framkallad av överbelastning, inte teknikfel, existerar så är man ignorant. Fråga Elofsson eller mig eller någon annan som varit där. T o m maskiner klarar inte vilken mangling som helst och människor är inte maskiner.
Om man vill ha bättre resultat, tror du att det alltid bara är att träna hårdare då? Som om väldigt många inte redan tränar så hårt att de går sönder.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"