Nyttiga preppkunskaper?

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Olyckskorpen »

Förutom generell fysisk träning har jag tidigare hållit på med thaiboxning i några år (det är ju en färskvara så borde börja igen), testat orientering och vandrat en del med packning. Framgent ska jag testa bågskytte och ta en HLR-kurs :)

Skulle vilja vara ute mer men har svårt att ta mig tiden till det.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

Olyckskorpen skrev: 09 jun 2019 21:26 Förutom generell fysisk träning har jag tidigare hållit på med thaiboxning i några år (det är ju en färskvara så borde börja igen), testat orientering och vandrat en del med packning. Framgent ska jag testa bågskytte och ta en HLR-kurs :)

Skulle vilja vara ute mer men har svårt att ta mig tiden till det.
Det är bra grejer att vara i fysisk god form. Jag försöker ta mig dit jag med. Kampsport är något jag funderat över länge då jag tror det är en bra kunskap. Bågskytte är svinkul och håller du ut tills du får gå jaktstigarna så kommer det bli ännu roligare!

Jo just tiden tycker jag alltid är knapp, jag jobbar 25% på lönearbetet, jag och frugan delar intressen, mina vänner och familj bor inom en radie på 2 mil från oss och ändå klagar jag på att tiden inte räcker till :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av entropi »

Jo, det är en del jag gör "med tanke på preppingen".
Tog jägarexamen med prepping i åtanke, men det visade sig vara riktigt intressant så det blev en hobby.
Flyttade från staden till lite mer lantligt delvis för att ha bättre utgångsläge men jag verkar trivas bättre här ute.
Försöker fixa det mesta småfixet i trädgården med grejor som finns hemma.
Testar att odla en årsförbrukning med potatis (enklare att köpa i butik) men jag verkar gilla att ha en anledning att komma ut och påta i trädgården.
Började med sportskytte för att lära mig bättre skjutteknik.

Osv. Det verkar som om prepping är en inställning och ibland undrar jag om inte preppingen börjar bli en undanflykt för att inte sitta inne och titta på Netflix eller spela datorspel :)
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Omnivore »

Bra prepp kan nog vara att lära sig ett för närvarande utdöende yrke som kommer att behövas post SHTF. Typ:

Skomakare
Skärslipare
Skräddare
Vävare
Garvare
Mjölnare
Smed, klen/grov

Det finns säkert fler som jag inte kommer på just nu. Det kommer också att behövas folk som vet hur man kör in vagnshästar, oxar och andra dragdjur samt folk som vet hur man timrar ett hus från scratch. Om vi nu halkar tillbaka till 1700-talets nivå.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

entropi skrev: 18 jun 2019 06:50 Jo, det är en del jag gör "med tanke på preppingen".
Tog jägarexamen med prepping i åtanke, men det visade sig vara riktigt intressant så det blev en hobby.
Flyttade från staden till lite mer lantligt delvis för att ha bättre utgångsläge men jag verkar trivas bättre här ute.
Försöker fixa det mesta småfixet i trädgården med grejor som finns hemma.
Testar att odla en årsförbrukning med potatis (enklare att köpa i butik) men jag verkar gilla att ha en anledning att komma ut och påta i trädgården.
Började med sportskytte för att lära mig bättre skjutteknik.

Osv. Det verkar som om prepping är en inställning och ibland undrar jag om inte preppingen börjar bli en undanflykt för att inte sitta inne och titta på Netflix eller spela datorspel :)
Det är riktigt bra prepp på så många sätt och härligt att du börjar gilla det som hobby också! Jag är helt med dig på att det är en inställning och en eventuell undanflykt. Jag tycker även att det blir en mental belöning av att tex odla sina potatisar som vida överstiger belöningen i form av lättja genom att köpa dem.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

Omnivore skrev: 18 jun 2019 09:22 Bra prepp kan nog vara att lära sig ett för närvarande utdöende yrke som kommer att behövas post SHTF. Typ:

Skomakare
Skärslipare
Skräddare
Vävare
Garvare
Mjölnare
Smed, klen/grov

Det finns säkert fler som jag inte kommer på just nu. Det kommer också att behövas folk som vet hur man kör in vagnshästar, oxar och andra dragdjur samt folk som vet hur man timrar ett hus från scratch. Om vi nu halkar tillbaka till 1700-talets nivå.
Det har du helt rätt i, de människor som besitter några av dessa kunskaper kommer nog vara guld värda i byarna/samhällena men det kommer nog även att vara behjälpligt om man väljer att bosätta sig ensam ute i skogen och har preppat mängder med utrustning.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Tomtemor1 »

Jag kan ta tillvara på ull, sortera och tvätta utan tvättmedel, karda, och spinna både på slända av egen tillverkning och på spinnrock
Jag vet vilken ull som passar till olika ändamål, ifrån spädbarnskläder till raggsockor

Jag kan sticka, kroka(virka) väva och nålbinda

Ullen som är för kort eller skör att spinna kan jag tova till stycken som jag kan sy ihop till exempelvis tummevantar eller hatt

Jag kan även sy, för hand eller på trampsymaskin

Jag skulle vilja kunna mera om lin
Arbetet med lin skulle vara för prepp skulle, det verkar träligt att röta och bräcka linet, jag har provspunnit lin men ull är mycket behagligare
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

Tomtemor1 skrev: 18 jun 2019 18:14 Jag kan ta tillvara på ull, sortera och tvätta utan tvättmedel, karda, och spinna både på slända av egen tillverkning och på spinnrock
Jag vet vilken ull som passar till olika ändamål, ifrån spädbarnskläder till raggsockor

Jag kan sticka, kroka(virka) väva och nålbinda

Ullen som är för kort eller skör att spinna kan jag tova till stycken som jag kan sy ihop till exempelvis tummevantar eller hatt

Jag kan även sy, för hand eller på trampsymaskin

Jag skulle vilja kunna mera om lin
Arbetet med lin skulle vara för prepp skulle, det verkar träligt att röta och bräcka linet, jag har provspunnit lin men ull är mycket behagligare
Riktigt bra prepp! Skulle vilja lära mig det någon gång i livet men det känns som ett stort projekt. Jag läste lite om tovning och det verkar ju riktigt bra om man behärskar tekniken.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Tomtemor1 »

Daltorpet skrev: 19 jun 2019 09:50
Tomtemor1 skrev: 18 jun 2019 18:14 Jag kan ta tillvara på ull, sortera och tvätta utan tvättmedel, karda, och spinna både på slända av egen tillverkning och på spinnrock
Jag vet vilken ull som passar till olika ändamål, ifrån spädbarnskläder

Jag kan även sy, för hand eller på trampsymaskin

Jag skulle vilja kunna mera om lin
Arbetet med lin skulle vara för prepp skulle, det verkar träligt att röta och bräcka linet, jag har provspunnit lin men ull är mycket behagligare
Riktigt bra prepp! Skulle vilja lära mig det någon gång i livet men det känns som ett stort projekt. Jag läste lite om tovning och det verkar ju riktigt bra om man behärskar tekniken.
Spinna är riktigt roligt, rogivande, men allt förberedande är rätt så tungt, särskild kardande

Sommarens projekt (en av flera) är att öva på konservering i het vattenbad. Endast sura produkter som frukt eller inläggningar
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

Tomtemor1 skrev: 19 jun 2019 10:07
Spinna är riktigt roligt, rogivande, men allt förberedande är rätt så tungt, särskild kardande

Sommarens projekt (en av flera) är att öva på konservering i het vattenbad. Endast sura produkter som frukt eller inläggningar
[/quote]

Det är bra att kunna med konservering, speciellt om elen skulle gå då blir det svårt på sommaren utan. Det är väldigt bra saker att kunna. Jag tipsar om forumet Alternativ.nu om du inte redan känner till det. Där finns det en hel del tips också.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"