Nyttiga preppkunskaper?

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

Finns det något ni tränar/övar på enbart för att det är en bra prepp? Tänker inte som ett intresse eller för att ni måste för att få den nuvarande vardagen ska gå ihop även om det skulle vara ett bra prepp så att säga.

Jag har börjat sy en del på kvällarna, bara småsaker men jag har inte hållit på så länge. Till hjälp har jag morsan som varit gammal textillärare, svärmor som sytt och lagat kläder till barn hela livet, syster som håller en virk/stickkurs på ABF och frugan som har det som hobby. Tycker jag är i goda händer men har inte riktigt förstått det roliga i det men tänker att det kan vara bra att kunna.

För några år sedan började jag,frugan och bästa vännen med att vi skulle lära oss något under varje månad eller kvartal beroende på hur mycket tid vi har och hur svår grejen vi skulle göra var. Mest grundläggande kunskaper och väldigt ytliga men i slutet på månaden eller kvartalet gör vi ett litet prov.

Det har varit enkla grejer hittils som typ tända brasor med tändstål, bygga och röka i kallrök, baka bröd, fläta nät, fiska utan annan utrustning än edc, laga mat i vedugn, odla svamp, skjuta båge, trailrunning, orientering etc etc.
Visst man hinner verkligen inte bli superduktig på den korta tiden men lite basic och vissa av sakerna har man tyckt om så att man fortsatt med som nyvunna intressen.

Så har ni något ni övar på för preppandets skull, utan att tycka att det är jättekul?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av NordicHillbilly »

Gjort sådant i åratal.

Skytte, kampsport med och utan eggvapen (ej traditionell japansk eller dylikt, främst kniv), fiske, tillverka fällor, ge mig ut för att bygga vindskydd, göra eld, hitta mat och dylikt i alla möjliga väder, nattorientering/marsch med olika mål, odling (tjänar inte pengar på det), lärt mig en hel del om örter och sjukvård m.m.

Typ allt jag gör är olika former av prepping. Utom möjligtvis att dricka kaffe, snusa eller spela lite strategispel. Ser på netflix ibland också. :D
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

NordicHillbilly skrev: 04 jun 2019 12:09 Gjort sådant i åratal.

Skytte, kampsport med och utan eggvapen (ej traditionell japansk eller dylikt, främst kniv), fiske, tillverka fällor, ge mig ut för att bygga vindskydd, göra eld, hitta mat och dylikt i alla möjliga väder, nattorientering/marsch med olika mål, odling (tjänar inte pengar på det), lärt mig en hel del om örter och sjukvård m.m.

Typ allt jag gör är olika former av prepping. Utom möjligtvis att dricka kaffe, snusa eller spela lite strategispel. Ser på netflix ibland också. :D
Det låter ju som riktigt nyttiga intressen och saker att göra som "övning" inför sthf. Haha jo roa sig måste man ju också göra annars kan det kvitta.

Apropå snusning så hade vi det som ett av projekten för länge sen att odla tobak och göra snus. Vi fick till det hyffsat och i just detta nu sitter jag och smaskar på egen tobak medans jag jag rensar rabarberna som jag ska ha till vinet och som smaksättare i tobaken. (Det har mer blivit en form av tuggtobak) visst inte som köpesnus men helt okej ändå, jag kan nog räkna dosorna jag köpt i affär på en hand de senaste åren.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
NordicHillbilly
Inlägg: 125
Blev medlem: 29 maj 2019 20:13

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av NordicHillbilly »

Daltorpet skrev: 04 jun 2019 12:22
NordicHillbilly skrev: 04 jun 2019 12:09 Gjort sådant i åratal.

Skytte, kampsport med och utan eggvapen (ej traditionell japansk eller dylikt, främst kniv), fiske, tillverka fällor, ge mig ut för att bygga vindskydd, göra eld, hitta mat och dylikt i alla möjliga väder, nattorientering/marsch med olika mål, odling (tjänar inte pengar på det), lärt mig en hel del om örter och sjukvård m.m.

Typ allt jag gör är olika former av prepping. Utom möjligtvis att dricka kaffe, snusa eller spela lite strategispel. Ser på netflix ibland också. :D
Det låter ju som riktigt nyttiga intressen och saker att göra som "övning" inför sthf. Haha jo roa sig måste man ju också göra annars kan det kvitta.

Apropå snusning så hade vi det som ett av projekten för länge sen att odla tobak och göra snus. Vi fick till det hyffsat och i just detta nu sitter jag och smaskar på egen tobak medans jag jag rensar rabarberna som jag ska ha till vinet och som smaksättare i tobaken. (Det har mer blivit en form av tuggtobak) visst inte som köpesnus men helt okej ändå, jag kan nog räkna dosorna jag köpt i affär på en hand de senaste åren.
Ååååå tusan. Nu blev jag ganska så avis. :shock: Vet inte om tobak går att odla här ens i växthus. Kanske. Fast om det går i Dalarna så är det ju inte omöjligt. Vädret skiljer ju inte mycket mellan Västernorrland och Dalarna har jag för mig. Här är det Zon 4-5 lite blandat har jag för mig. Jag har ett enda stort söderläge, kan man säga. Vad har du hos dig? Vad heter tobaken och vart köper man frön? Skördar du egna frön? Om så, skördar man från blommor? Eller är plantan flerårig/perenn?
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av EN brun böna »

Sverige har varit känt för sina tobaksodlingar. http://www.tobaksfro.n.nu/tobakshistoria
Det fanns en tid då man beslutade att sverige skulle vara självförsörjande på tobak från egen odling och man uppmanade alla med lite jord att odla sitt eget årsbehov.

https://www.ksla.se/anh/files/2012/03/B ... bakens.pdf
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av somvanligt »

Jag övar på att spela banjo så jag kan plinka oavbrutet i timantal i skyddsrummet med femtio andra nervösa, rädda. Det behövs underhållning.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

NordicHillbilly skrev: 04 jun 2019 15:47
Ååååå tusan. Nu blev jag ganska så avis. :shock: Vet inte om tobak går att odla här ens i växthus. Kanske. Fast om det går i Dalarna så är det ju inte omöjligt. Vädret skiljer ju inte mycket mellan Västernorrland och Dalarna har jag för mig. Här är det Zon 4-5 lite blandat har jag för mig. Jag har ett enda stort söderläge, kan man säga. Vad har du hos dig? Vad heter tobaken och vart köper man frön? Skördar du egna frön? Om så, skördar man från blommor? Eller är plantan flerårig/perenn?
[/quote]

Vi har zon 4-5 Här också så helt klart borde det fungera hos dig med. Vi köper frön över nätet och det har varierat lite under åren.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... jUhY7NUIvn

Här är en länk med lite tips på hur man orkar tobak i Sverige också

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... K11zzFBcs3

Vi har gått efter boken "Eget snus" som jag rekomenderar varmt. Då är det ju allt från odlingen till fermenteringen med. Nu är det ju lite avancerat och mycket är anpassat för att ha tillgång till el så vi gjorde på lite annat sätt och testade oss fram.
somvanligt skrev: 04 jun 2019 21:48 Jag övar på att spela banjo så jag kan plinka oavbrutet i timantal i skyddsrummet med femtio andra nervösa, rädda. Det behövs underhållning.
Det är ju faktiskt riktigt coolt ändå och jag tror att det är riktigt bra för moralen med en trudelutt. Kanske vore något att testa på. Att kunna ett instrument är ju inte fel.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av somvanligt »

Det var mer menat som ett skämt spunnet från Gryms inlägg på swedish survivalist :D :
grym skrev: å andra sidan, instängda i en bunker knaprandes mre medan en sitter och spelar banjo i ena hörnet kommer nog leda till mord ganska snart
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... ml#p175303
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av deadrabbit »

Sova utomhus
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Nyttiga preppkunskaper?

Inlägg av Daltorpet »

deadrabbit skrev: 05 jun 2019 09:52Sova utomhus

Det är ju verkligen nyttig grej, det är inte alltid så lätt som man tror. Att äta, skita och sova i busken är några saker man alltid tänker är lättare än de är innan man gör det.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"