Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av Ossis »

Jag älskar att röra på mig, vandra, cykla, klättra.
Det får gärna vara ordentligt fysiskt utmanande.
Har dock i princip aldrig kunnat springa i mitt liv pga av att mina knän "bränner till" då.
Inte direkt, men efter 2:a eller 3:e springturen.

Min kropp är normalbyggd, men jag har starka muskler och är van vid att lyfta tungt och kontrollerat.
Kan exvis balansera andra personer på mig samtidigt som jag rör mig kontrollerat (i dans och akrobatik).
Jag cyklar regelbundet, men inte som fys, enbart som redskap.

Är otroligt irriterad på mina knän.
De har gett sig tillkänna på sistone (är 45+) och har bränt till vid långa marscher och längre cykelturer.
Är det någon här som har liknande erfarenheter, och som känner till tips på hur man kan bli av med problemen?
Har pratat med medicinsk expertis, men de har inget konkret att komma med.
Det är inga skador med andra ord.
Är rätt stark i mina ben, så träna benen känns lite meningslöst, men vad vet jag?

Någon som har konkreta erfarenheter?
Tackar på förhand!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av Dancecommander »

Vilken medicinsk expertis har du rådfrågat? Min erfarenhet när det kommer till smärtproblematik motsv är att naprapat alltid är bättre än läkare. Det kan vara några småmuskler som påverkar.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av EN brun böna »

Jag har haft ont i höfter lite då och då hela livet, lite som du beskriver. Och lite olika intensiv smärta.
Jag började läsa lite om gaitline skor och köpte ett par för att prova. Fick ett helt nytt steg och bättre balans samt kunde gå mycket längre utan att känna nåt.
https://gaitline.com/se/
https://gaitline.com/se/shop.html
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av Ossis »

Dancecommander skrev: 30 okt 2019 18:28 Vilken medicinsk expertis har du rådfrågat? Min erfarenhet när det kommer till smärtproblematik motsv är att naprapat alltid är bättre än läkare. Det kan vara några småmuskler som påverkar.
Bra idé. Har enbart rådfrågat skolmedicinsk expertis. Tack. Ska undersöka.
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av Ossis »

EN brun böna skrev: 30 okt 2019 19:21 Jag har haft ont i höfter lite då och då hela livet, lite som du beskriver. Och lite olika intensiv smärta.
Jag började läsa lite om gaitline skor och köpte ett par för att prova. Fick ett helt nytt steg och bättre balans samt kunde gå mycket längre utan att känna nåt.
https://gaitline.com/se/
https://gaitline.com/se/shop.html
Tack för tipset. Har dock provat olika skor genom åren och eftersom det uppstått senast också då jag cyklade (vilket det aldrig gjort förr) så tror jag att det beror på annat.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av Jakob »

Sluta springa. Gå ner i vikt även om det betyder minskad muskelmassa.
Börja med träning som inte ger stötar mot knälederna, som cykling, crosstrainer och simning. Simning är nog det mest skonsamma mot knäna.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Magna
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 okt 2019 17:14

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av Magna »

Vart omkring knäet kommer smärtan?

Beroende på vart den sitter så kan ursprunget vara lite olika. Men ofta uppstår smärta i knäna pga triggerpunkter (dvs muskelknutor) som orsakas av anspänning under lång tid genom felaktigt rörelsemönster, begränsad rörlighet i lederna och inte minst hur fötterna fungerar (eller oftast INTE fungerar så väl som de borde).

Arbetar bl.a som löpteknikcoach samt CrossFit-coach så träffar på liknande bekymmer ganska ofta hos mina kunder. Men beskriv gärna lite mer så kan jag ge några tips som förhoppningsvis kan hjälpa!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Erfarernhet av knäont (hur förebygga?)

Inlägg av vantohal »

Jag har båda knäna tveksamma efter idrottsutövande. Knäböj håller musklerna runt knäna starka. Tunga vikter, få repetitioner.
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"