Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Allt om vatten
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av bokmalen »

för generell prepping ja...
Men om ni nu började specifikt för Corona-viruset så är det till viss del förståeligt.

Det finns ju ingen anledning att tro att vattnet slutar komma i kranarna omedelbart, det blir ju i så fall först när/om saker börjar gå sönder och ingen går ut och reparerar. Antingen rör, eller elledningar.

Men jag har då en 130 liter upptappat jämt och roterar halvårsvis, eftersom långvarit strömavbrott är en av de risker jag preppar för :lol:
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av Charlie** »

bunk skrev: 04 mar 2020 18:31 Två - tre 20l dunkar och en kran är akut nu.
Med tiden mycket mer.
Så här resonerar jag: Dunkar fyllda med drickbart vatten på kort sikt och ett vattenreningssystem på lång sikt.

2 till 3 dunkar tycker jag låter rimligt att bunkra men inte mer än 5 dunkar. Inte heller för en familj även om man har ett hus och garage. Jag har dunkat 2 x 25 lit + 2 x 10 lit vatten i förrådet. Detta vatten är rent, drickbart och färdigt att användas. Jag vet inte riktigt hur länge det kommer att räcka men jag tycker att det är onödigt att dra på sig alldeles för många vattendunkar. -De tar oändligt mycket plats! Att komplettera detta med någon form av vattenreningssystem är då betydligt mer effektivt. Tar dunkvattnet slut, får jag väl fylla på dunkarna någonstans och om jag inte skulle lita på vattenkvaliteten så renar jag vattnet genom mitt reningssystem. I länken nedan ser du vilka alternativ det finns för gruppen/familjen. Det finns även fler fabrikat än Katadyn men det är en känt företag, med erkänt bra produkter och till överkomliga priser.

https://www.katadyn.com/en/de/products/ ... egories=32
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av bunk »

Jätte tack alla.

Allt läst och noterat.

Jag ska dra en längre story om hur vi tänkt göra om någon dag.

Kan kort och snabbt berätta att:
Vi har plats för mycket extra vatten. Fast inget blir säkert extra vid jätte Kris.
Hoppas det aldrig blir så.
Men:
Vi har ett litet rum som är svalt och som ingen använder alls. Det är nästan tomt.
Det finns duschkåp med avlopp där man lätt kan fylla på dunkar och hälla ut vid rotering.
Jag tänkte sanera och göra rent det rummet. Ha det till Prepping.


Så varför inte lagra mycket då?

Vid kris kommer vatten säkert bli problem annars.

VI Vill ha det. VATTEN. Bekvämt. Slippa skaffa på ett bra tag , delvis för att kunna Lägga energi och tid på annat som kommer.


Vattenrengörings piller samt filter system kommer finnas med senare även.

Om jag ägt en pistol med fina bullets till som ni andra :) , samt haft en riktigt bra källa till vatten nära !
Då hade vi inte behövt bunkra och rotera med framtiden vatten.


Tunga vapen känns inte rätt ännu :|

Tack alla Preppers för era underbara och kloka svar.
Allt är till nytta, till alla
TACK :)
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av falken »

bunk skrev: 09 mar 2020 14:17 Tunga vapen känns inte rätt ännu :|
Jag har en hagelbössa, en studsare, ett .22 gevär och en pistol.
Inget av det är iofs införskaffat i prepping eller självförsvarssyfte :-)
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av bunk »

falken skrev: 14 mar 2020 00:17
bunk skrev: 09 mar 2020 14:17 Tunga vapen känns inte rätt ännu :|
Jag har en hagelbössa, en studsare, ett .22 gevär och en pistol.
Inget av det är iofs införskaffat i prepping eller självförsvarssyfte :-)
Kollade XXL sport magasinet. De hade fina Winchester Gevär. Och andra billiga.
Klart tungan går runt lite i munnen när man ser dessa fina ting,, halvsugen blir man ju.
Men nej inte nu hehe
Om 5år kanske. Jägarexamen
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av falken »

bunk skrev: 14 mar 2020 02:12

Kollade XXL sport magasinet. De hade fina Winchester Gevär. Och andra billiga.
Klart tungan går runt lite i munnen när man ser dessa fina ting,, halvsugen blir man ju.
Men nej inte nu hehe
Om 5år kanske. Jägarexamen
Sportskytte är riktigt roligt.
Det finns 100-tals olika grenar att prova på.
Själv pysslar jag primärt med precision & fältskytte med pistol.
Jaktskytte kan man enkelt testa på de flesta jaktskytteföreningar om man är intresserad.
[edit] När man börjar köpa eget för tävlingsbruk blir det lätt väldigt dyrt 25000:- för en 22:a är inget ovanligt.
preppernurse
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jan 2022 11:58

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av preppernurse »

Jag lagrar vatten med burkar från Blue can, men inte för mer än cirka 1 vecka per person, visst de är inte super billiga men de ska hålla vattnet drickbart i 50 år och det är skönt att inte behöva tänka på att rotera och rengöra dunkar. Har dock dunkar om det skulle behöva inhämtas från kommunens tankar vid någon kris. Annars så har jag bunkrat upp med vattenfilter för att kunna rengöra sjövatten vid behov om krisen är så stor att inte kommunalt vatten finns tillgängligt från kran eller tankar.

Kanske får bli en ny beställning av vatten för ytterligare en veckas uthållighet vid kris…
Utan snus försmäktar vi i detta land
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av bastard »

beroende på var och hur man bor är det vettigt att ha några dunkar med vatten ståendes

från att ha några petflaskor ståndes mörkt
till några petflaskor i frysen, som kan vara kylklampar med
eller några 10 litersdunkar som bara står
till en ibc om man har plats för det

vatten håller länge och är billigt att rotera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
GustavK
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 dec 2021 17:48

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av GustavK »

Jag har själv nästan inget vatten sparat alls, men bor nära en sjö. Blir det ont om vatten kommer jag att hämta dunkar med vatten i sjön och filtrera genom kaffefilter, och sedan låta resten settla någon dag. Därefter kokar jag vattnet.

Funderade däremot på en tryckkokare, dom kommer tydligen upp i närmre 120 grader(som en autoklav), vilket ger ganska god marginal för att göra vatten drickbart även om sjön har förorenats när tex avloppsverk slutat fungera.

Som reserv har jag en del vattenreningstabletter med NADCC, 8,5mg.
Användarens profilbild
Mohawk
Inlägg: 21
Blev medlem: 13 dec 2021 22:02

Re: Nummer 1 i listan Prepping. Se till att ha Vatten. Hur fixa vatten Långsiktigt

Inlägg av Mohawk »

Själv har jag 400 liter stående fördelat över 20 liters dunkar i en mörk och sval källare, byter vatten i dessa var 6:e månad (lär klara sig bra längre än så dock), samt 5 st hopfällbara vattendunkar utan innehåll och ett par vattenreningsfilter som back-up (ej inräknat vad som finns i BOB).

Jag räknar med cirka 2-3 liter vatten/dygn och person, för dryck och matlagning samt basal hygien likt tandborstning.

Jag rekommenderar starkt ett vattenreningsfilter dock för långsiktig prepping, ett litet och smidigt sådant är Sawyer Mini.
Höjden av ironi är när en översvämning slår till och du sitter där med en vapenarsenal för att ta dig an 3:e världskriget och konserver för att hålla en mindre armé vid liv, men du äger inte en gummibåt...
Skriv svar

Återgå till "Vatten"