Prioriteter

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Re: Prioriteter

Inlägg av Ursus »

somvanligt skrev: 04 sep 2019 15:27Ok, jag trodde du preppade för just sådana scenarion.
Jo, det gör jag också, men mycket kan hända på vägen dit i mindre skala. Så länge polisen har våldsmonopol och advokater tjänar multum misstänker jag att mina fötter får löpa istället för att sparka.
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Bra tråd :up: :up: :up:
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Kontext:
Medelålders par som bor i villa i lantbruksområde utanför mindre stad. Omgivningen gentrifieras långsamt av storstadsbor. Egen brunn och eget avlopp, lite odlingar på prov, några egna träd, varken grannar eller vänner är med på preppingtåget men har ett par preppingkompisar. Partnern med till MSB-nivå plus moms, fnyser åt en del av mina överdrifter.

Klarar en månad på egen hand hemma. BOL i Norrlands glesbygd med potatisland, vedvärme och lite fler egna träd. Kan ta mig dit under sämre förhållanden än de flesta Svenssons klarar. Jagar mest pricktavlor. Har enkel transistorradio och flera jaktradio så jag kan dela ut bland grannarna.

Prioriterar nu:
Projekt vedvärme i bostaden, därefter solcellsanläggning. Därefter hund. Därefter mer av allt. Därefter mer odling. Därefter matdjur.

Prioriterar inte nu:
Långtgående skalskydd. Förmåga att slåss. Plötslig ELE .
Collapse now, and avoid the rush!
furros

Inlägg av furros »

Har kommit underfund med att jag är en amatörprepper utan att ha tänkt på det. Och, det är därför jag är reggad här. Detta är mitt första inlägg.

Kontext

Gift par, 50+. Kör runt och bor halva året i husbil i södra Europa. Bor i Sverige, apr - okt. Har stuga med egen brunn och vedkamin. Grannen gick och dog häromåret så då köpte jag den stugan. Får väl betrakta den som BOL? Har även en liten gäststuga på gården som kan användas som mindre BOL. Samlar regnvatten i två IBC som kan användas till bevattning till våra odlingar, eller använda till toaspolning om det blir lite vatten i brunnen. Vid lite regn eller torra somrar så har jag fyllt upp tankarna med vatten från ån. Har litet elverk som jag kan köra brunnspumpen på om strömmen går. Vedskjulet är fullt med ved.

Har som sagt två gårdar brevid varandra. Men båda husen far om det blir skogsbrand. Då har jag husbilen som BOV.

Ska prioritera följande:

Vi ska klara oss i tre månader utan att lämna gårdarna. Vi kan värma och fixa käk i husbilen. Den har kylskåp som kan köras på propan. Bilen har toa och dusch, förstås. Funkar inte spisen i bilen så kan vi ordna det på Keddy kaminen.

Men måste vi dra så är tanken att vi klara oss i tre veckor i husbilen. Har funderat på att ha ett par BOB, med kläder och mat, klara för detta ändamål liggande i bilen då den är parkerad och avställd. Jag kör husbilen och frun hänger på efter med Jeepen. Parkerar på något tryggt ställe eller, om möjligt, tar in på någon lämplig camping.

Har inte förberett eller planerat något av ovanstående, i större grad, idag. Men frugan och jag har diskuterat detta och hon är med på noterna.

Kommer inte att prioritera följande:

Vapen för självförsvar eller jakt.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 03 sep 2019 17:36 Har snöat ned mig i en förvirring där jag inte längre har någon riktning i mina prepps. Känns lite som ett slumpmässigt drivande; lite sjukvårdsgrejer här, något kilo ris där. Ingen egentlig plan för tillfället, förutom lite generella kategorier som jag sätter högre än andra.

Är därför nyfiken att höra vad era prioriteter är, preppmässigt, samt vad ni inte bryr er om alls? Gärna givet er kontext. Bor ni i stad eller land? Ensamma eller med stor släkt? Vill ha inspiration till att kanske få mina förberedelser in på ett mer definierat spår igen.
Förvirring tror jag är en naturlig reaktion på att det inte blev som vi tänkt oss. Vi preppade för ett eller flera tänkbara scenarier men det blev inte något av de scenarier vi föreställde oss för t ex 10 -15 år sedan. Förvirringen är en signal till att ompröva sin situation och söka nya möjligheter, nya strategier och nya mål. Samhället är inte statiskt och det är inte vi själva heller. Vi ska inte vara statiska. Då är vi inga bra preppers. Vi kan inte stoppa utvecklingen, utan vi måste hantera utvecklingen (och oss själva i den) det är ju det som är själva essensen i preppingen. Vi måste följa med i utvecklingen och vår prepping måste följa med och utvecklas i den samma. Kort sagt, så måste det finnas ett sammanhang eller kontext som du själv skriver och det sammanhanget/kontexten måste vi hitta/skapa åt oss själva.
Vi ska inte leva för att preppa, vi ska preppa för att leva.

Stadsbo, 50+ med själen och hjärtat i glesbygden. Bra jobb och ekonomi men just nu ett något tråkigt liv a la kommunaltjänsteman. Lever för mina syskonslynglar och för mina intressen som jakt, fiske, friluftsliv och självhushållning. Min lgh i staden är så gott som fullpreppad med mat för 1 -2 månader. Mat som också är förberedd att snabbt packas och lastas tillsammans med lite annat "bra att ha" för en snabb BO.
Min BOL är inte riktigt färdig ännu som jag vill ha den men utvecklingen går framåt. Mat, vatten, drivmedel och ved finns det tillräckligt av. En rejäl solcellsanläggning för att kunna leva bekvämt och energibesparande och även offgrid, saknas ännu.

Mitt prio 1 just nu är min hälsa och min ekonomi. Fysisk träning ett par ggr i veckan och lagomt varierande. Jag jobbar extra ganska mycket. Jag preppar nu för min pension både på det ekonomiska planet och även så att jag kan leva och bo bra, även under och efter en eventuell SHTF. Planen ligger fast att jag lämnar staden för min BOL, innan pensionen, även om det inte blir någon SHTF. Där kommer jag att ägna mig å mina intressen.

Prio 2 är syskonslynglarna som nu är vuxna med utbildningar och karriärer (och fullblodspreppers pga mitt dåliga inflytande på dem sedan jag bytte blöjor på dem :) ) Jag vill fortsätta att vara en del av deras liv och utveckling (jag tänker inte släppa taget om dem ännu) Jag ser även fram emot att ta hand om deras barn och föra nästa generation in på Den rätta läran dvs försåtsmineringar och eldöverfall :sneaky: Det skall börjas i tid och jag sköt skarpt första gången vid 5 års ålder :lol: Min BOL kommer även att fungera som deras BOL/fritidsfastighet och därför skall den vara i tipptopp, när jag vandrar över till de sälla jaktmarkerna. Är det så att de ordnar egna BOL åt sig och de sina, så ska de kunna sälja min BOL för att finansiera sina egna liv och BOL. Ett bra sätt att finna ett sammanhang är att ha något att lämna över till nästa generation.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Min prioritet är sovel, alltså sådan mat vi är bortskämda
med när samhället fungerar normalt, men som inte behövs för överlevnad

Vatten, el, ingen prio alls. Det första är enskilt och har alternativa
källor, det andra delas med samhällskritisk verksamhet,
spannmåls och köttproducerande lantbruk. Tänker att
de har samma prio vid störningar som sjukvård, myndighet.

Värme, har ved nog för några års atomvinter, är delvis
beroende av el, men med varma kläder kan insats i öppna
spisen + en kakelugn i ett sovrum duga, kan även stänga av, täta
dörrar till elvärmda rum.

Sovlet är viktigast i min prepping, då rik tillgång på sådant
är avgörande för moralen i mitt hushåll, vill inte att
någon smiter iväg för att köpa färska jordgubbar,
plockgodis, sallad, kaffe, starkare drycker o.s.v.

Till detta läkemedel, personlig hygien, internet

Drivmedel, låg prio. Vi har litet transportbehov. Matlagning,
koka utomhus med ved. (+ campingkök för kaffekok inomhus)

Vedspis i ett gammeltorp på fastigheten, dock otät och rostig.
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Förutsatt att man får ställa frågor i denna tråd; hur kommer det sig att fysisk och psykisk styrka är såpass underordnad hos flera utav er?
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Dancecommander skrev: 11 mar 2020 13:19 Förutsatt att man får ställa frågor i denna tråd; hur kommer det sig att fysisk och psykisk styrka är såpass underordnad hos flera utav er?
Hur menar du nu? Tänker du att man inte prioriterar de fysiska och psykiska attributen först eller att man prioriterar bort dem?

Jag anser att hälsa och styrka fysisk som psykisk är väldigt viktiga men jag anser också att mycket av träningen kommer naturligt i livet såsom hobbys och arbete men också får man anta att de flesta tränar på tex gym eller annat några gånger i veckan som en naturlig del i livet som knappt reflekterar över.

Sen kommer hälsan på köpet med träning och god kosthållning.

Fysisk styrka kanske också menas som ett visst våldskapital i form av egen kraft, beväpnad kraft eller kraft i form av grupp?

Psykisk styrka är det tex ledarskap? Självständighet? Kunskap? Eller avsaknaden av psykisk ohälsa?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Fysisk psykisk styrka är nog avgörande om man preppar bug-out, ta sig till och överleva
i BOL, vid bug-in kommer det mer naturligt i det fall man till
vardags lever i ett prepperliknande lanthushåll.

Själv äger jag BOL / bostäder i andra kommuner, län, men
vid de flesta TEOTWAKI-scenarion är de sämre än mitt ordinarie
Dancecommander

Inlägg av Dancecommander »

Daltorpet skrev: 11 mar 2020 13:38
Dancecommander skrev: 11 mar 2020 13:19 Förutsatt att man får ställa frågor i denna tråd; hur kommer det sig att fysisk och psykisk styrka är såpass underordnad hos flera utav er?
Hur menar du nu? Tänker du att man inte prioriterar de fysiska och psykiska attributen först eller att man prioriterar bort dem?

Jag anser att hälsa och styrka fysisk som psykisk är väldigt viktiga men jag anser också att mycket av träningen kommer naturligt i livet såsom hobbys och arbete men också får man anta att de flesta tränar på tex gym eller annat några gånger i veckan som en naturlig del i livet som knappt reflekterar över.

Sen kommer hälsan på köpet med träning och god kosthållning.

Fysisk styrka kanske också menas som ett visst våldskapital i form av egen kraft, beväpnad kraft eller kraft i form av grupp?

Psykisk styrka är det tex ledarskap? Självständighet? Kunskap? Eller avsaknaden av psykisk ohälsa?
Jag ställer mig frågande till att nedprioritera fysisk kondition och våldskapital framför valfritt, ris eller husbil. Jag kanske är den enda som upplever att Statens våldsmonopol inte skyddar mig och de mina, vad vet jag. Om jag inte kan skydda mina prepps så kommer någon som kan göra det ta mina grejer.
Psykisk styrka är att kunna ta en smäll och inte ge upp, i detta avseende. Jag är inte inne på filosofin i det hela, även fast just den aspekten är intressant.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"