Kaliumpermanganat

Tänk efter före, och gör det här
Obstinat

Kaliumpermanganat

Inlägg av Obstinat »

Någon här som har erfarenhet av detta ämne? Vad jag kan förstå så är det inte bara väldigt drygt utan kan även vara bra att ha till vattenrening sårvård osv....

Räcker tydligen med ett korn eller två för att döda av bakterier (virus?) i ett stort glas med vatten. Kan vara dödligt vid för stor koncentration :-g

Som desinfektion kanske det skulle fungera? Om man tar hänsyn till att det verkar vara oxiderande plus färgar av sig...
bokmalen

Re: Kaliumpermanganat

Inlägg av bokmalen »

Kaliumpermanganat kan användas för vattenrening ja, men jag skulle bli förvånad om det inte är med på diverse listor så att du blir misstänkt terrorist om du köper på dig en mängd. Mycket bra "syregivare" till pyrotekniska satser av olika slag.
I intend to live forever, or die trying to
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Känner mig inte orolig för den sakens skull. Preparatet går att få tag på bla genom VVS firmor även på nätet. Då det som sagt används inom vattenrening. Sett att burkarna säljs allt ifrån 500 gr o uppåt. Jag skulle vara nöjd med 100 gr då det verkar otroligt drygt.

Andra användningsområden tycks vara till fiskodlingar akvariefolk ev till desinfektion av grönsaker :hm:
Ta inte mina skrivna ord som en sanning. Utan detta är bara något jag läst på nätet.....
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

I gamla överlevnadshandböcker tex försvarets så är kaliumpermanganat alltid kemikalie nr1. Göra upp eld, vattenrening, märka ut i snö är några av de punkter som nämns i kronans överlevnadshandbok som jag kan minnas på rak arm.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Quaker

Inlägg av Quaker »

Det är bättre att använda NADCC(Sodium dichloroisocyanurate), vanligt förekommande i vattenreningstabletter och poolkemikalier.

Vattenreningstabletter innehåller normalt 8,5mg NADCC, det desinfekterar 1 liter vatten. Dessa säljs under varumärken som Oasis och Aqua tabs, vattnet smakar lite simbassäng, men är helt säkert att dricka. Det är väldigt svårt att dosera för mycket NADCC, det smakar så illa att man inte klarar av att dricka det, långt innan farlig koncentration har uppnåts.

NADCC går också att köpa som poolkemikalie, biltemas kallas Snabbklor och säljs i förpackning om bla 1kg för 99kr. Deras NADCC är finkornig, varje korn väger ungefär 1,2mg. Om man ska rena dricksvatten så får man använda 6st korn per liter vatten. Skulle man vara osäker så är det bara att dosera tills vattnet smakar bassäng, det inträffar vid runt 5mg klor/liter(resultatet av 8,5mg NADCC/liter).

WHO rekomenderar NADCC för att rena ytor från Corona virus. 1kg snabbklor räcker till att rena 120m3 smutsigt vatten, till dricksvattenkvalite.

https://www.kersia-group.com/2019-novel ... y-the-who/
Quaker

Inlägg av Quaker »

Hittade en källa med information om koncentrationer här http://medi-mark.co.uk/images/uploads/A ... d_MSDS.pdf

För desinfektion och handtvätt rekomenderas 100ppm.
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Jo tack jag är medveten om detta med klor. Har redan bunkrat upp med det :D

Jag var mest nyfiken på Kaliumpermanganat då detta var ett nytt preparat i min värld. Tycker biten med sårvård/eksem kan vara av intresse att kunna mer om i en mörkare framtid :-g

Sedan att det finns fler användningsområden o är drygt o relativt billigt är pluspoäng i min värld!
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Jag använder det för att tvätta djuren med efter att de råkat ut för skador efter förlossningar. Skonsammare än mycket men mer effektivt. Använder även rent silverlod som suturer i det läget.
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

EN brun böna skrev: 09 mar 2020 20:08 Jag använder det för att tvätta djuren med efter att de råkat ut för skador efter förlossningar. Skonsammare än mycket men mer effektivt. Använder även rent silverlod som suturer i det läget.
Intressant! Har du någon hum om dosering. Det kanske skiljer mellan djur o människor? Såg någon siffra på 3% för sårvård.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

En glasampull som rymmer en tesked räcker till i alla fall tre behandlingar , färdig lösning ca 20 liter, och det är kristaller i ampullen.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"