Det börjar knaka i leveransleden nu

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Ossis

Re: Det börjar knaka i leveransleden nu

Inlägg av Ossis »

Läs denna bok som studiehandledningen refererar till från Civilförsvaret och Blå Stjärnan:
https://www.civil.se/medlemmar/files/20 ... g_2015.pdf

Den bekräftar vår självförsörjningsgrad.
Att sedan diskutera vilket TYP av grad det handlar om... DET hade jag velat kalla desinformation.
Läs boken, men läs inte den sent på kvällen, för det är en rysare...
Detta blir förhoppningsvis ett bra uppvaknande för oss att vi inte kan leva som konstanta tonåringar för dagen, utan faktiskt måste ta ansvar och ha marginaler, lager, beredskap.
Ja, det kostar, men det måste det göra.
Människor har förstått det i alla tider utom nu när vi haft ett sådant överflöd och välfärd.
Därför är det extra ironiskt att när vi haft en sådan välfärd att vi inte lagt undan "pensionspengar" för sämre tider...
Utrustning, mat, självförsörjningsgrad, annat.
Pinsamt!
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

Tank skrev: 17 mar 2020 20:21 Hörde en upprörd kvinna i den lokala affären i byn idag. Hon skulle köpa toapapper till en äldre kvinna som är hennes granne. Det var helt slut. Jag kände att här kunde jag göra iallafall en liten skillnad så jag stack snabbt hem och fixade en plastpåse med några rullar i så att den gamle kvinnan iallafall borde kunna hålla ut några dagar till, tills lagrena lokalt återhämtar sig. :hm:

Och mjölet var fortfarande slut :|

//Tank
Vad fin du är :hug:
Protect

Inlägg av Protect »

Ossis skrev: 18 mar 2020 11:17
Därför är det extra ironiskt att när vi haft en sådan välfärd att vi inte lagt undan "pensionspengar" för sämre tider...
Pinsamt!
När svälten står för dörren spelar det ingen roll hur mycket pengar som finns på div. pensionssparkonton eller på banken, finns det ingen mat att handla i butikerna är pengarna totalt värdelösa. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är under dom goda tiderna man lagrar in och bygger upp för dom dåliga tiderna.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ossis

Inlägg av Ossis »

Protect skrev: 18 mar 2020 12:06
Ossis skrev: 18 mar 2020 11:17
Pinsamt!
När svälten står för dörren spelar det ingen roll hur mycket pengar som finns på div. pensionssparkonton eller på banken, finns det ingen mat att handla i butikerna är pengarna totalt värdelösa. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är under dom goda tiderna man lagrar in och bygger upp för dom dåliga tiderna.
Håller med. Därför jag hade citationstecken och förklarande text undertill...
Eller missförstod du?
Protect

Inlägg av Protect »

Jag förstod precis vad du menade, det jag menade är att när allt runt omkring oss går i stå är det bara oss själva vi kan förlita oss till och då hjälper inga pengar i världen när hyllorna hos handeln gapar tomma. Vi tänker likadant.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Ossis

Inlägg av Ossis »

Protect skrev: 18 mar 2020 15:59 Jag förstod precis vad du menade, det jag menade är att när allt runt omkring oss går i stå är det bara oss själva vi kan förlita oss till och då hjälper inga pengar i världen när hyllorna hos handeln gapar tomma. Vi tänker likadant.
Ja, pengar är enbart EN liten del av begreppet beredskap. Det är många andra också, och inte minst den psykologiska och känslomässiga aspekten som ofta kan vara den svåraste av dem alla.
Tack för ditt förtydligande.
Strix

Inlägg av Strix »

FB_IMG_1584559313666.jpg
FB_IMG_1584559313666.jpg (49.75 KiB) Visad 4547 gånger
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Kommer de flesta grönsakerna från Spanien eller något annat land i karantän?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

Ossis skrev: 18 mar 2020 11:17 Läs denna bok som studiehandledningen refererar till från Civilförsvaret och Blå Stjärnan:
https://www.civil.se/medlemmar/files/20 ... g_2015.pdf

Den bekräftar vår självförsörjningsgrad.
Att sedan diskutera vilket TYP av grad det handlar om... DET hade jag velat kalla desinformation.
Läs boken, men läs inte den sent på kvällen, för det är en rysare...
Detta blir förhoppningsvis ett bra uppvaknande för oss att vi inte kan leva som konstanta tonåringar för dagen, utan faktiskt måste ta ansvar och ha marginaler, lager, beredskap.
Ja, det kostar, men det måste det göra.
Människor har förstått det i alla tider utom nu när vi haft ett sådant överflöd och välfärd.
Pinsamt!
Ossis, jag hoppas inte att du anklagar mig för att sprida desinformation. Din länk går till en studiehandledning från ABF angående beredskap och kris. Jag förstår inte vad du menar?

För att förtydliga: Jag förnekar inte att vi behöver ha en bättre försörjningsgrad. Vad jag säger är att icke-verifierade källor som insinuerar att Sverige behöver ha hjälp av Finland med matförsändelser ska tas med en nypa salt. Vem är avsändaren? Finns det fler källor?

Kom ihåg att anledningen till att länder stänger sina gränser är på grund av ett virus som sprids mellan människor. Godstrafiken är inte påverkad. Låt oss gå på den information som vi har och som är verifierad. Keep calm and keep prepping.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"