Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av jr_36 »

Om någon här har, eller inom direkta familjen har coronavirus (via prov eller haft kontakt med annan som haft det via prov) så är jag, och säkert andra, nyfiken på förloppet. Ni får gärna berätta hur ni mår, och tror säkert andra har frågor. Jag är till exempel nyfiken på hur ofta den sjuke brukar få andra förkylningar per år.

Andra får skriva frågor, men vi får hoppas de inte blir besvarade helt enkelt :?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Strångsjö »

bra initiativ
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av jr_36 »

En snäll bump/påminnelse om detta. Nu får det uppdateras med att det är inte lika många som testas, så räcker att man är ganska säker att man fått viruset enligt de vanliga symptomen/utvecklingsförloppet.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Strångsjö »

Är ju omöjligt veta då de bara tycks testa de som kräver intensivvård, jag är
nog frisk, men kan berätta om anhörig. (förlåt brottet mot trådstarten)

Direkt i mitten av januari när det dök upp på min börsradar, varnade jag en anhörig, typisk 40-talist, blev idiotförklarad. När denne i mitten av februari köpte en billig sista-minuten försökte jag övertala argumenterade, sa att de kan spärra av hotellet stänga gränserna du saknar sjukvårdsförsäkring
utanför EU o.s.v. blev återigen idiotförklarad "har du panik!" ´+ hånfulla kommentarer, "du inbillar dig bara" "de säger ju på tv att smittan inte finns i xxx-landet"

Försökte berätta om hur viruset fungerar, 1-2 veckor symptomfri, smittsam. + veckor med milda symptom, sedan smäller det till, risk för bestående skador, sjukvården överlastas o.s.v.

Kom hem hostandes, har hållit på i snart en månad, denne misstänker nu allt värre lunginflamation,
klagar på sjukvården "går inte få tag på"

Vad var det jag sa! (vill jag skrika rätt ut, men låter bli)

Boomers tycks tro de är odödliga, DN + SVT + svenska myndighetspersoner är sanningen själv,
lider med min anhörige, men tycker inte synd om generation-silversked, de har haft det kommande länge.


övrigt: min anhörig har haft milt sjukdomsförlopp 3-4 veckor, trötthet
torrhosta, nu förvärras det, misstänker lunginflammation.

Har inte haft sådan "på decennier"
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Protect »

Jag och ett par inom vården samt ett par infektionsläkare i ett annat land (gissa vilket) håller det för troligt att det cirkulerat i världen ett bra tag innan utbrottet. I slutet av november blev jag sjuk i influensa som sen övergick i nåt jag tolkade som en influensa light, den förvärrades sakta till lunginflammation light med diffusa symptom och en feber som kom och gick. Hosta tillstötte senare, hostmediciner helt verkningslösa och inget provsvar gav nåt entydigt svar annat än "nån konstig virus".
Det tog en månad att bli återställd till 90%, jag har fortfarande segt slem av och till i luftvägarna som kommer och går annars är jag okej i kroppen så frågan är om viruset sitter där det sitter.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
E5150
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 mar 2020 09:47

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av E5150 »

Är inne på min andra vecka nu, ganska lätt hosta, snuva, ont i kroppen och feber som kommer och går, ingen högre dock. Frugan är inne på på sin första vecka, och hon är sämre, betydligt högre feber mest. Dottern har bara lite hosta, men hon får vara hemma nu också.
Det är ju helt omöjligt att veta om det är Covid-19 eller inte, men allting pekar mot det. Nog har jag varit sjuk förut, men inget som har suttit i så här länge.
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Strix »

Jag och min familj har varit i en självpåtagen isolering nu i 16 dagar.
Vi har/har haftluftvägsvesvär, hög feber, torrhosta, snor, ont i kroppen och varit allmänt dåliga.
Vi har inte diagnosticerats eftersom, tja sjukvården vill inte träffa oss. I början när vi sökte vård sa de att de bara testade dem som varit i China, Italien eller Iran. Men vi är piggare nu.

Jag har bara varit borta från jobbet i 2 dagar, annars har jag jobbat heltid. Tack till snabbt bredband på landsbygden!
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Daltorpet »

Jag är i princip aldrig sjuk, bortsett från att jag har någon öroninflammation om året. I natt fick jag feber och frossa. Idag har jag riktigt ont i halsen och när jag kollar i en spegel så ser jag blåsor från svalget och bit uppåt. Grym värk i muskler och leder.

Jag hoppas verkligen att det är en typ av halsböld eller något och inte Corona. Mest för att jag jag umgåtts med både mina föräldrar och svärföräldrar som hastigast tidigare i veckan.

Det som gör mig orolig är att fyra personer från mitt arbete intensivvårdas från i tisdags. En kollegas far har dött vilken har samma riskbild som min mor (60+, diabetes och astma) Min gravida syster har även hon astma och numer diabetes.

Första gången jag börjar bli orolig pga det här viruset.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Tank »

Daltorpet skrev: 26 mar 2020 18:24 Jag är i princip aldrig sjuk, bortsett från att jag har någon öroninflammation om året. I natt fick jag feber och frossa. Idag har jag riktigt ont i halsen och när jag kollar i en spegel så ser jag blåsor från svalget och bit uppåt. Grym värk i muskler och leder.

Jag hoppas verkligen att det är en typ av halsböld eller något och inte Corona. Mest för att jag jag umgåtts med både mina föräldrar och svärföräldrar som hastigast tidigare i veckan.

Det som gör mig orolig är att fyra personer från mitt arbete intensivvårdas från i tisdags. En kollegas far har dött vilken har samma riskbild som min mor (60+, diabetes och astma) Min gravida syster har även hon astma och numer diabetes.

Första gången jag börjar bli orolig pga det här viruset.
Usch, hoppas det går bra och krya på dig.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Någon här som faktiskt har coronavirus (COVID-19)? Berätta gärna er story.

Inlägg av Strix »

Jakob skrev: 26 mar 2020 18:16 Jag ska berätta en liten hemlighet..
Covid-19 ger inte snuva. Det gör däremot säsonginfluensan.
Tack!
Jag är ju inte själv läkare och är inte i riskgrupp att få Corona eftersom jag varken varit i eller planerar att åka till Kina, Italien eller Iran.

Men eftersom reglerna för att gå till arbetet säger att man inte ska arbeta om man har feber, torrhosta eller förkylning så har jag stannat hemma!

Där kanske du, Jakob, kan ge lite råd om hur vi kan tänka i framtiden.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"