Inte fake news, ARDS är en obehaglig sjukdom.Omnivore skrev: 23 mar 2020 06:48 Sanna Rayman vidarebefordrade en länk på fejan igår, Den kan vara fake news (jag hoppas innerligen att den är det) så ta den med en näve salt.
USA drabbas nu hårt av Covid-19 och artikeln rapporterar från ett sjukhus i Louisiana. Eftersom visselblåsaren vill vara anonym hoppas jag på att den är starkt överdriven. Sjukdomsförloppet som beskrivs är inte trevligt.
https://www.propublica.org/article/a-me ... Ydjs4Odk4g
Däremot blir jag ond mot hur media alltid lite grann vill vrida det till att "friska" människor kan drabbas lika hårt som sjuka genom att lyfta fram undantag till främre rummet och skapa en falsk jämvikt i rapporteringen. Det är skillnad mellan att vara frisk och till synes frisk. Bara för att du inte har en tidigare diagnos och medicinsk historia betyder inte att du är frisk per definition. Du kan ha sjukdomar som påverkar dig utan att du vet om det. Begynnande cancertumörer, begynnande diabetes, lågintensiv astma. Rökning, usel diet, näringsämnesbrister. Finns mycket som påverkar även unga människor och om du kommer in med Covid-19 en dag kanske det inte finns tid att provta dig, utan då är det gamla journaler som gäller.
Statistik ljuger inte. Äldst drabbas värst, tillika tidigare sjuka. Undantag finns, men de är i minoritet. Media vrider dock alltid på sanningen. Falska jämvikter är det värsta verktyget som journalister har i sin låda. Ta en klimatförnekande forskare i samma debattrum som en klimattroende forskare, sänd programmet i prime hour, och vips: Du har övertygat pöbeln att det faktiskt finns två jämnstora sidor i kampen om åsiktsberättigande. Människor är visuella djur och ser vad de ser. När det egentligen är något liknande 99% av forskare inom relevanta områden som accepterar antropogena klimatförändringar vs 1% skeptiker.