Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Ursus

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Ursus »

Omnivore skrev: 23 mar 2020 06:48 Sanna Rayman vidarebefordrade en länk på fejan igår, Den kan vara fake news (jag hoppas innerligen att den är det) så ta den med en näve salt.
USA drabbas nu hårt av Covid-19 och artikeln rapporterar från ett sjukhus i Louisiana. Eftersom visselblåsaren vill vara anonym hoppas jag på att den är starkt överdriven. Sjukdomsförloppet som beskrivs är inte trevligt.
https://www.propublica.org/article/a-me ... Ydjs4Odk4g
Inte fake news, ARDS är en obehaglig sjukdom.

Däremot blir jag ond mot hur media alltid lite grann vill vrida det till att "friska" människor kan drabbas lika hårt som sjuka genom att lyfta fram undantag till främre rummet och skapa en falsk jämvikt i rapporteringen. Det är skillnad mellan att vara frisk och till synes frisk. Bara för att du inte har en tidigare diagnos och medicinsk historia betyder inte att du är frisk per definition. Du kan ha sjukdomar som påverkar dig utan att du vet om det. Begynnande cancertumörer, begynnande diabetes, lågintensiv astma. Rökning, usel diet, näringsämnesbrister. Finns mycket som påverkar även unga människor och om du kommer in med Covid-19 en dag kanske det inte finns tid att provta dig, utan då är det gamla journaler som gäller.

Statistik ljuger inte. Äldst drabbas värst, tillika tidigare sjuka. Undantag finns, men de är i minoritet. Media vrider dock alltid på sanningen. Falska jämvikter är det värsta verktyget som journalister har i sin låda. Ta en klimatförnekande forskare i samma debattrum som en klimattroende forskare, sänd programmet i prime hour, och vips: Du har övertygat pöbeln att det faktiskt finns två jämnstora sidor i kampen om åsiktsberättigande. Människor är visuella djur och ser vad de ser. När det egentligen är något liknande 99% av forskare inom relevanta områden som accepterar antropogena klimatförändringar vs 1% skeptiker.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 899
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Omnivore »

Välformulerat och tänkvärt, Ursus. Tack.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av xsive »

Extra presskonferens pågår just nu sen ca 1330 med statsministern osv.
Större nyheter förväntades av reportrarna innan start och spekulerades om karantän Stockholm osv.

Vad fan kommer dom så med för "stor" nyhet????

Vi slår på "stora trummar" och begränsar maximala antal deltagare i möten och sammankomster från 499 till 50st
Vad i helvete är det att kalla presskonferens för??
:shock: :-g :-g :-g :evil: :evil: :evil: :evil: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
I started out with nothing, and still have most of it left
Ursus

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Ursus »

Jag har reflekterat en del över detta med Sveriges laissez-faire-inställning till coronaviruset vs många andra länders stenhårda karantäner och lockdowns.

Har hört och läst några berättelser inifrån andra nationer och deras åtgärder. Sist igår på P1, då från Indien som har ett extremt strikt undantagstillstånd. Verkar vara smärre kaos. Folk skall stanna i sina bostäder och får endast gå ut till affärer och apotek. So far so good. Men affärerna tvingas då hålla öppet endast några få timmar om dagen, och det verkar vara spretigt när dessa affärer har öppet, affärsägarna kommer och går lite hur de vill, ingen information ges om öppettider. Folk tvingas alltså gå ut då och då för att titta om affärer har öppet. Problemet är då att poliserna har instruktioner att dänga alla utegående utan uppenbar orsak att gå ute med sina batonger om de inte kan påvisa vart de är påväg. Men hur påvisar man vart man är påväg om en affär råkar ha stängt just då? Indiens regering ger dåligt med information överlag om läget, inget vet hur länge det ska vara.

Så jag börjar faktiskt ställa en viss skepsis till om det rakt motsatta till Sveriges lökattityd är bättre, åtminstone i mindre nogräknade slaskländer. Rent formellt sett så skulle faktiskt Sveriges linje med eget ansvar och sunt förnuft kunna fungera väldigt väl om det hade varit så att medelsvensson hade haft något i huvudet. Men nu har han inte det, så här är vi.

Börjar nog luta att det blir tragedier oavsett vilka åtgärder som tas. Ännu ett argument mot denna sjuka civilisation. Ofattbart att ett virus ska kunna spridas över hela jorden på några veckor.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2518
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av xsive »

Ursus skrev: 28 mar 2020 08:02 Så jag börjar faktiskt ställa en viss skepsis till om det rakt motsatta till Sveriges lökattityd är bättre, åtminstone i mindre nogräknade slaskländer. Rent formellt sett så skulle faktiskt Sveriges linje med eget ansvar och sunt förnuft kunna fungera väldigt väl om det hade varit så att medelsvensson hade haft något i huvudet. Men nu har han inte det, så här är vi.

Börjar nog luta att det blir tragedier oavsett vilka åtgärder som tas. Ännu ett argument mot denna sjuka civilisation. Ofattbart att ett virus ska kunna spridas över hela jorden på några veckor.
Man kan göra en jämförelse med grannlandet Danmark. Vi började få Covid-19 fall ungefär samtidigt men har valt olika nivåer på åtgärder
För att kunna jämföra mellan länder får man titta på antal fall per 1M invånare.
Danmark hade en snabb ökning under en vecka och har sen haft ungefär samma utveckling som Sverige per 1M invånare.
Danmark stängde alla skolor och skickade även hem icke-samhällskritiska offentliganställda 2020-03-16
Sverige å sin sida stängde gymnasium och högskolor ett par dagar senare.

Nu 12 dagar senare kan man ännu inte se någon påtaglig skillnad i utveckling mellan Sverige och Danmark men behöver kanske en vecka
mer för att se om Sverige kommer öka kraftigt mot Danmark

Danmarks kurva i Gult och Sverige i Blått i diagram nedan och våra skolstängningar på olika nivåer markerade

5e7f165641cf6296137347.jpg
5e7f165641cf6296137347.jpg (14.2 KiB) Visad 4177 gånger
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Jakob »

http://www.youtube.com/watch?v=dsce2GLH_Dw&t=18m40s
Dr. John Campbells lägesrapport. Sverige nämnt. "will pay a high price for that lack of pro-activity"
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3247
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Parabellum »

Vårat fantastiska Sverige är återigen i världens blickfång! Sverige är fantastiskt!! Vilket det faktiskt är på många sätt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... o-i-europa :lol: :lol:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av maskros »

Ett mycket intressant citat från den artikeln:
...säger Lisa Brouwers till SR och tillägger:
– Det är orimligt. Vi kan inte stänga ner ett samhälle, resor, transporter och sociala umgängen i flera år. Det går inte. Jag tror inte det är önskvärt ens. Ekonomin kollapsar långt innan.
Min fetning ovan. Hon är inte vem som helst. Sug på den.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3247
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av Parabellum »

maskros skrev: 28 mar 2020 21:40
Ett mycket intressant citat från den artikeln:
...säger Lisa Brouwers till SR och tillägger:
– Det är orimligt. Vi kan inte stänga ner ett samhälle, resor, transporter och sociala umgängen i flera år. Det går inte. Jag tror inte det är önskvärt ens. Ekonomin kollapsar långt innan.
Min fetning ovan. Hon är inte vem som helst. Sug på den.
Är det så att hennes bedömning för att stoppa denna pandemi, är att uppnå flockimmunitet mån tro? Sverige studien är ett faktum.
Vad är det som pekar på att man måste stänga ner samhället i i flera år? Ren skrämselpropaganda enligt mig.
Vem är hon igentligen, som går emot nästan all övrig expertis? Sug på den. :D
Men man får ju endå hoppas på att våra experter har rätt och att nästa alla andra har fel. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har Sverige god beredskap inför en corona (Covid-19) pandemi

Inlägg av maskros »

Nu ger jag mig ut på tunn is...

Om man ska hejda en pandemi som saknar vaccin så måste man isolera folk i flera år tror jag. Annars kommer alla få det förr eller senare och flockimmunitet uppnås vare sig man vill eller ej. Att uppnå mättnad/flockimmunitet med restriktioner som gör att förloppet förlängs tar lång tid. Att få 90% smittade (om nu det är gränsen) i en takt som gör att sjukvården hinner med tar lång lång tid. Därav år.

Det intressanta, som jag ser det, är att nån som förhoppningsvis har koll tar bladet från munnen och påpekar (indirekt) att vi bara är precis i början av något som kommer att bli större än de allra flesta förstår. Vi är inte i slutet, vi är inte mitt i, vi är knappt i början. Kommer det inte ett vaccin så är vi på en punkt där vi skönjer var vi kommer att starta. Det är som när man står högst upp för årets första åk i den dubbelsvarta backen och glider långsamt framåt och tittar mot den punkt där backen försvinner utom synhåll för den är så brant och det pirrar lite i magen. Där är vi, sakta och helt kontrollerat närmar vi oss den punkt där det bär iväg oavsett vad vi har för åsikt i frågan.

Högst upp, i början. Dag noll. https://www.google.com/search?q=dag+noll+stockholm
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"