CPAP Covid-19

Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

CPAP Covid-19

Inlägg av xsive »

Det förekommer redan att försäljare av medicinteknisk utrustning får förfrågan från välbeställda privatpersoner som vill köpa
en egen respirator för att ha i egen beredskap om dom skulle få allvarlig Covid-19 med andningsproblem.
Kostnad typiskt från 100kkr och uppåt. Dom har nekats att få köpa.
https://omniekonomi.se/privatpersoner-v ... n/a/kJjRBX

Steget nedanför respirator finns det kanske en del som redan har.
CPAP är en sån övertrycks andningsmaskin som används mot sömnapne där man sover med en andningsmask.
En CPAP ger lägre konstant övertryck så den kan inte ta över andning helt
En sådan fungerar som andningshjälp om man har måttliga andningssvårigheter från Covid-19
Man kan få hyra en på recept efter sömnutredning och konstaterad apne men den går även köpa som privatperson för ca 11kkr
Skulle tro att dessa kommer sälja slut på lager när vi ser att vården överbelastas så dom inte har utrustning till alla med
andningsproblem som strömmar till sjukhusen om vi får en snabbare peak än vad Tegnell förespår.
Någon som har en CPAP idag?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av jr_36 »

Jag blir nyfiken på vad den händige kan bygga som kan vara till hjälp? Finns det en anledning att ens försöka om man inte har tuber med syrgas för att öka syrehalten i inandningsluften?
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av EN brun böna »

Japanerna har byggt en stol som gett bra resultat. Det är en vanlig stol med en mekanisk bröstplatta som hjälper till med andningen som vid hjärt-lungräddning. Men den kanske inte funkar på medvetslösa intensivvårdspatienter?
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Olyckskorpen »

Jag är absolut ingen expert så rätta mig om jag har fel här, men det här är vad jag tror mig veta: Det finns olika typer av ventilatorer. Steg ett är små som man kan använda hemma vid sömnapné. Steg två är såna som finns i ambulanser där man använder intubering. Sista steget är intravenös ventilation, dvs att gasutbytet sker i en maskin istället för lungorna.

Om lungorna är fyllda med inflamationsvätska, som i ARDS, så hjälper det inte om lungorna luftfylls då vätskan hindrar gasutbytet från att ske, det krävs intravenös ventilation. Det är nog inget man löser hemma tyvärr.

P.S.
Hittade där här länken, som visar på hur komplicerade grejer vi snackar om. Sidan behandlar sjukhusvarianterna av steg ett och två som beskrivna ovan, men inte steg tre. Jag orkade INTE läsa hela iaf :shock:
https://narkosguiden.se/book/andning-oc ... skontroll/
D.S.
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kurio »

Ventilation är en svår konst förbehållen anestesi/IVA-läkare/sköterskor
Det finns en anledning till att det inte längre finns några rubenblåsor (såna där pumpballonger för att pressa in luft istället för inblåsningar) på sjukhusen förutom för narkospersonalen. Förr hängde de överallt för att användas av gemene vårdpersonal vid hjärtstopp. Nu är det pocketmask som gäller (fast i coronatider är även den bortsållad i princip)
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

"Jag är absolut ingen expert så rätta mig om jag har fel här, men det här är vad jag tror mig veta: Det finns olika typer av ventilatorer."

Japp :up:

"Steg ett är små som man kan använda hemma vid sömnapné. Steg två är såna som finns i ambulanser där man använder intubering. Sista steget är intravenös ventilation, dvs att gasutbytet sker i en maskin istället för lungorna."

1: CPAP och BI-PAP (BiLevel mfl) är ett andningsstöd, inte ventilator för livsuppehållande andning, som bara hjälper den egna andningen beroende på vad man lider av för besvär (Sömnapné, kroniskt obstruktiv lungsjukdom typ). Finns enkla varianter för hemmabruk och sjukhusvård samt avancerade modeller för sjukhusvård (intermediär, intensivvård).

2: Tror inte att det finns regelmässigt i ambulanser (i Sverige) annat än vid transport av intuberad patient mellan olika sjukhus. Den typ av ventilator som används på operation/intensivvården är för att helt eller delvis (se din länk på kontorllerad resp triggstyrd andningsstöd) används för det gemene man kallar för "ligga i respirator". En operatonsrespirator och en intensivvårdsrespirator gör i grund och botten samma sak men har olika typer av andnignsmode (sätt att stödja andningen på). Går inte in mer på det här, just nu. Det FINNS varianter som personer med avancerade lungsjukdommar har i hemmet, oftast i närvarande av utbildade assistenter, som kan fungera livsuppehållande men inställningarna och övervakningsfunktionerna som finns i IVA/OP respiratorer är oftast utelämnade.

3: Ja, googla ECMO. Finns bara på ett fåtal ställen i Sverige, oftast på universitetssjukhus.

Ser att jag blev pucktvåa men alltid roar det någon :wall:
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av EN brun böna »

På CNN igår så var det en läkare som pratade om detta. De ser nu om de kan bygga om intensivvårdens respiratorer till att serva flera patienter på samma gång, samt att kunna använda CPAP apparater för att stödja andningen till de som inte är redo för respiratorn men med svåra andningsproblem
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av maskros »

Kurio skrev: 27 mar 2020 14:27 Det finns en anledning till att det inte längre finns några rubenblåsor (såna där pumpballonger för att pressa in luft istället för inblåsningar) på sjukhusen förutom för narkospersonalen.
Vilken är anledningen? Har funderat på om det vore en bra grej att ha hemma.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

Om du inte vet vad du gör med en ruben och har tränat handlaget blåser du bara ner luften i magen, vilket följs av att personen du försöker hjälpa kräks.

Om inte situationen var FUBAR så blev den det
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: CPAP Covid-19

Inlägg av Kråkfot »

En rubesblåsa är primärt för att ge konstgjord andning till en person med ingen andning. Som andningsstöd fungerar den inge vidare (ok det kan gå i teorin men det är skitsvårt i praktiken). Har ens nära eller kära kollapsat i hemmet har man varit lite sen på pucken att åka till närmsta akutmottagning...

Vill man stajla på stan så behöver man dessutom i dessa tider ett filter på blåsan för att inte riskera sprida covid-19 till alla omkring.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"