2020, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
entropi

Re: 2020, din höjda beredskap

Inlägg av entropi »

Har sågat ned några mindre träd till ved. Dålig tidpunkt med mycket fukt i träden, men har inte velat ha risken att skada mig och hamna på akuten tidigare.
Min kompis som är läkare på närmsta akutmottagning säger att läget är rätt ok där nu.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt

Inlägg av BarbaryanKvlt »

maskros skrev: 19 maj 2020 22:12
BarbaryanKvlt skrev: 19 maj 2020 06:20 Värmekälla är ved med både panna, kamin o vedspis så lite strömavbrott är lugnt. Finns även luftvärmepump som jag helst slipper använda.
Förringa inte värmepumpen. Den sparar ved! Så man kan fortsätta att såga och hugga tills man har för flera år. Sen gör det inget om värmepumpen eller elnätet går sönder eller om allt elektroniskt förvandlas till grått damm.

Vad är det man säger, ju äldre gubbe dess större vedhög. :hm: Kanske ska börja elda lite innan nån tror man är pensionär. :D
Gratis ved, men inte ström. Jag är snål :D
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

Fyra flaskor ytdesinfektion av märket salubrin ifrån apotea plus tre paket till med paracetamol
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Inlett den seriösa säsongen på skjutbanan (även om jag har tjuvstartat lite tidigare ;) ). Veckans projekt är 6,5x55, öppna riktmedel. Övar på 100, 200, och 300 m, liggande utan stöd.

- Kommer att fylla på med Elektron på ovan nämnd kaliber imorgon, ett par hundra. Kanske lite annat också. Har även fått tag på några laddramar av en släkting. Äntligen!

- Leker lite med diverse hantverk. Skissar på att göra ett bälte med "officerskoppel", bara för att. Kanske ska prova nita på ammofickor också till jakten. Skall även göra ett försök på tjockare läderdamasker till vandringskängorna. Har restaurerat en gammal morakniv och lackat i den syndfulla och högst opassande färgen NATO-grön ;) Kul små sysslor och tidsfördriv så här i pandemiska tider.

- Skall tappa lite björksav.

I övrigt lugnt. Njuter av vårens blom. Myser i de ljusa kvällarna. Äter gott.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Provkört elverken och provbelastat dem.
Utökat odlingarna.
Collapse now, and avoid the rush!
lupl

Inlägg av lupl »

Vart ute i solen, ökar välbefinnandet. Ej att underskatta.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

De senaste 3 månaderna har jag nästan roterat större delen av mitt konservföråd. Jag räknar med att ha roterat förrådet helt och hållet vid månadsskiftet juni -juli. Då bedömer jag att åldersskillnaden mellan burkarna kommer att vara ca 4 mån. mellan äldsta och yngsta. Förut var det nästan 3 år mellan burkarna.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

köpte på mig en bal toapapper till nu när paniken lagt sig, vill ha minst en hel hemma, gärna två
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Protect

Inlägg av Protect »

Fick ett fat begagnad hydraulolja till, med "begagnad" menas att den gått 100 timmar i en ny maskin av något slag och sen garantibytts. Den är renare än den som kommer från raffinaderiet för dagens maskinfilter är outstanding men byts ändå annars gäller inga garantier. "Vad jag ska ha den till"? Driva elverket med för det liksom bilen går på diesel, hydraulolja och diesel är jämförbara i mycket men hydrauloljan har lite mer "pulver" och är jämförbar med gårdagens svavlade diesel och rena raketbränslet i motsats till mackarnas "miljödiesel" som är rena diskvattnet.

När omgivningens elverk och annat stannar kommer dom hit till min verkstad för här finns resurserna att lappa och laga det mesta och då behövs lite el till svarvar och annat så elverk är ett måste här.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Kanske ingen egentligen egen prepp men hjälper sista syskonet+sambo och några nära vänner till dem med jägarexamen. Teorin nu avklarad och uppskjutning på fredag.

Har även fått en halv trafikdödad älg.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"