Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Tänk efter före, och gör det här
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Strix »

Det är oerhört lätt att kritisera, kalla en myndighet för inkompetenta mördare osv. Det kan bero på 2 olika saker.
1. Den som kritiserar har själv sökt eller haft jobbet som denne nu kritiserar och med viss rätt kan man då tycka.
2. Läktarmentalitet, eller baksäteschaufförer som i efterhand kritiserar lagledare, domare bilförare mm. Man kan till exempel kritisera den som fick 5 rätt på lotto varför den var så urbota dum att den inte tog andra siffror på sin lottorad, eller vilja avsätta den lagledare som i 85:e minuten bytte in en oprövad spelare som sen inte gjorde mål.

Jag gör ofta det själv, kritiserar mina egna beslut i efterhand. Det här hade nog faan blivit bättre om jag gjort annorlunda tänker jag ibland.

MIN POÄNG: Jag lär mig genom att utvärdera mig själv, men stör mig på andra människor som i efterhand säger åt mig att jag gjort fel. (Människor då som inte själv stått inför samma situation som jag stod inför när jag fattade beslutet).

Jag vet inte om det blev begripligt det jag skrev.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Obstinat »

Min högst personliga reflektion är att Sverige o dess myndigheter har gjort det de har mäktat med. Dvs beredskapen var o är genomusel. I den bästa av världar borde vi gjort likt tex Finland. Men på grund av lättja/okunskap/idioti osv... så visade sig Sveriges beredskap vara ett luftslott! En utopi likt Kejsarens nya kläder....

Det är därför vi befinner oss där vi är idag! Nog grata mot omvärlden! Hoppas de styrande kommer ta lärdom.... :-g
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av bastard »

vi kan ju se hur pass bra myndigheter har förberett saker och så vidare...

nu är vi i det läget att en person på ca 3000 har dött, kanske vi kommer upp på en på 1000
inte så illa som 1 på 150 för spanska sjukan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

tåls att fundera på vad som händer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Charlie** »

Vi har dessutom en grundlag som faktiskt förhindrar regeringen att stänga ner landet totalt som man gjort t ex i Spanien och Norge. Regeringen har heller ingen juridisk möjlighet att sätta en hel region i karantän när det gäller människor, bara djur. Jag anser att man gjort det man kan göra och hoppas på att folket tar sitt eget ansvar för dig själva och andra, för att förhindra en för snabb smittspridning. Vad jag där emot är kritisk till är att man inte "tog höjd" för pandemin från början, när man hade en månad på dig att förbereda kommuner och regioner. En månads tid att bygga lager organisera och skapa rutiner för t ex äldreomsorgen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av reboot »

Betänk att den här tråden startades för 2 månader sen den 23 mars, då Norge just stängt ner och vi hade totalt 25 döda samt 80 personer på IVA-vård i Sverige.
Samtidigt avslöjades FHM’s lednings otroliga flockimmunitetsexperiment och förslaget där med avsiktlig smittspridning om smittan inte tog fart nog! (Se länkarna i de första inläggen, dom fungerar fortfarande) Allt styrdes från FHM av Tegnell/Giesecke och regeringen höll tyst.
Detta utan konsultation av virologer, smittskyddsläkare eller annan expertis från forskningsinstitutionerna. Av den anledningen skrev De 22 experterna i vanmakt det starkt kritiska öppna brevet i DN den 14april.

Professor Björn Olsen (en av undertecknarna) slog regelbundet larm om epedimiutbrott i Sverige redan från mitten på januari och började tidigt ifrågasätta myndigheternas hantering av SARS-CoV-2 & COVID-19 och har sedan dess kritiserat FHM och bl.a. de fatala italienresorna som godkändes av Tegnell trots smittoläget i Italien. Icke heller att förglömma är de 3 direktflygen/vecka med smittade från Iran, som då hade okontrollerad spridning. Han har all rätt att kritisera hanteringen!

Så i den här Tråden är det inga efterkonstruktioner, utan fakta som finns och alltefter kommit fram I ljuset kontinuerligt och avslöjar mer och mer av misskötseln av pandemin i Sverige, från skillnad från våra nordiska grannar som skött det exemplariskt.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Ursus »

reboot skrev: 22 maj 2020 04:09 från skillnad från våra nordiska grannar som skött det exemplariskt.
Det är alldeles för tidigt att säga vem som har skött vad exemplariskt. Vi vet helt enkelt inte hur detta kommer att utveckla sig när tidigare nedstängda länder nu öppnar upp igen. Vad kommer att hända om det börjar spridas igen, såsom det har rapporterats om i Wuhan? Skall de köra en lockdown igen, men nu på fullständigt obestämd tid? För alltid? Virus kommer alltid att finna en väg ut ur avspärrade kluster och då är det snart igång igen.

Inte för att vara fatalistisk (för det är opassande en ateist), men jag börjar allt mer tro att massdöd är oundviklig. Det här är priset vi får betala för hypermobilitet, överbefolkning och urbanisering. Naturen balanserar ut alla ekvationer förr eller senare; och ju tyngre den ena vågskålen är desto större motvikt kommer att läggas i den andra för att jämna ut. Inför detta kan vi som individer bara försöka klara oss så gott det går efter vår egen förmåga.

Att tro att makthavares åtgärder är verkningsfulla; oavsett land eller statsskick eller faktiskt vilka åtgärder de har vidtagit, är bara poänglös myndighetsdyrkan. Ingen politiker har någonsin brytt sig om någon annan än sig själv och sina särintressen. Individers väl och ve är bara en fotnot.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av falken »

Ursus skrev: 22 maj 2020 08:05
reboot skrev: 22 maj 2020 04:09 från skillnad från våra nordiska grannar som skött det exemplariskt.
Det är alldeles för tidigt att säga vem som har skött vad exemplariskt. Vi vet helt enkelt inte hur detta kommer att utveckla sig när tidigare nedstängda länder nu öppnar upp igen. Vad kommer att hända om det börjar spridas igen, såsom det har rapporterats om i Wuhan? Skall de köra en lockdown igen, men nu på fullständigt obestämd tid? För alltid? Virus kommer alltid att finna en väg ut ur avspärrade kluster och då är det snart igång igen.

Inte för att vara fatalistisk (för det är opassande en ateist), men jag börjar allt mer tro att massdöd är oundviklig. Det här är priset vi får betala för hypermobilitet, överbefolkning och urbanisering. Naturen balanserar ut alla ekvationer förr eller senare; och ju tyngre den ena vågskålen är desto större motvikt kommer att läggas i den andra för att jämna ut. Inför detta kan vi som individer bara försöka klara oss så gott det går efter vår egen förmåga.

Att tro att makthavares åtgärder är verkningsfulla; oavsett land eller statsskick eller faktiskt vilka åtgärder de har vidtagit, är bara poänglös myndighetsdyrkan. Ingen politiker har någonsin brytt sig om någon annan än sig själv och sina särintressen. Individers väl och ve är bara en fotnot.
Såg idag att Danmark t.ex. har högre dödlighetstal än Sverige om man tar hänsyn till hur många som smittats och inte enbart tittar på dödstalen per capita. (Sverige ca 0.7% Danmark 0.8% dödlighet bland de som smittats)
Som vanligt kan man skruva på statestik så den passar agendan, speciellt när folk som inte riktigt hänger med i matematiken är mottagare av medelandet.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Omnivore »

falken skrev: 22 maj 2020 16:32 Såg idag att Danmark t.ex. har högre dödlighetstal än Sverige om man tar hänsyn till hur många som smittats och inte enbart tittar på dödstalen per capita. (Sverige ca 0.7% Danmark 0.8% dödlighet bland de som smittats)
Som vanligt kan man skruva på statestik så den passar agendan, speciellt när folk som inte riktigt hänger med i matematiken är mottagare av medelandet.
Såg också det där men det förutsätter ju att man vet hur många som har smittats och det vet man bara om man testar. Testar man inte så hittar man inget och Sverige har inte varit så jättebra på att testa. Jag misstänker att mörkertalet är stort.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av falken »

Omnivore skrev: 23 maj 2020 04:50
falken skrev: 22 maj 2020 16:32 Såg idag att Danmark t.ex. har högre dödlighetstal än Sverige om man tar hänsyn till hur många som smittats och inte enbart tittar på dödstalen per capita. (Sverige ca 0.7% Danmark 0.8% dödlighet bland de som smittats)
Som vanligt kan man skruva på statestik så den passar agendan, speciellt när folk som inte riktigt hänger med i matematiken är mottagare av medelandet.
Såg också det där men det förutsätter ju att man vet hur många som har smittats och det vet man bara om man testar. Testar man inte så hittar man inget och Sverige har inte varit så jättebra på att testa. Jag misstänker att mörkertalet är stort.
Man har ju precis avslutat en slumptest som visade att 7,5% av Stocholm haft det. Vad jag förstår är den tillräckligt stor för att vara ststistiskt relevant.
Man har inte haft något direkt koll förut, men nu börjar man ju faktiskt ha det.

Det behövs ju fler slumpmässiga tester så man får bättre underlag.
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Folkhälsomyndighetens flockimmunitet

Inlägg av Tomtemor1 »

falken skrev: 23 maj 2020 21:54
Omnivore skrev: 23 maj 2020 04:50
falken skrev: 22 maj 2020 16:32 Såg idag att Danmark t.ex. har högre dödlighetstal än Sverige om man tar hänsyn till hur många som smittats och inte enbart tittar på dödstalen per capita. (Sverige ca 0.7% Danmark 0.8% dödlighet bland de som smittats)
Som vanligt kan man skruva på statestik så den passar agendan, speciellt när folk som inte riktigt hänger med i matematiken är mottagare av medelandet.
Såg också det där men det förutsätter ju att man vet hur många som har smittats och det vet man bara om man testar. Testar man inte så hittar man inget och Sverige har inte varit så jättebra på att testa. Jag misstänker att mörkertalet är stort.
Man har ju precis avslutat en slumptest som visade att 7,5% av Stocholm haft det. Vad jag förstår är den tillräckligt stor för att vara ststistiskt relevant.
Man har inte haft något direkt koll förut, men nu börjar man ju faktiskt ha det.

Det behövs ju fler slumpmässiga tester så man får bättre underlag.
Man har testat personer som har varit på vårdcentral. Med tanke på att men inte får söka vårdcentral med symtom och de flesta håller sig därifrån så mycket de kan tror jag inte att underlaget är representativ. Jag tror också att det var för få som testades
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"