När är det dags för odlaren att hålla käften?

Allt om odling
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 627
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av Jakob »

Jag brukar öppet berätta vad jag odlar, hur mycket, hur det har gått, vad vi äter osv. Mest för att dela med av erfarenheter, men också för att höra hur andra gör. Lite för att stå som förebild och motivera andra att odla också.
I nåt skede då det börjar knaka i leveransleden är det kanske inte så klokt om alla vet var vi odlar och vad vi har i jordkällaren.
När är det dags att sluta inspirera nya odlare och hålla käft?
Kanske det tåget gick för länge sen?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av maskros »

Äh, det tåget har inte gått på länge än. Vi kommer inte att svälta av Covid, kanske går vi miste om stjärnfrukter, kiwi och avocado från utlandet samt blåbär, lingon, jordgubbar och lite annat från Sverige. Potatis, kor, grisar, hästar och får räcker så vi inte behöver svälta - tills vi vant oss vid den nya mathållningen och accepterar mindre kött.

Dina grönsaker är ingen intresserad av, nu. När det blir en värre kris med ont om mat på riktigt kanske du ska knipa. Samtidigt är nog läget sånt att du kan hävda nödvärn om folk kommer farande för att stjäla dina potatisar. Själv har jag satt mer än någonsin, mycket mer, och bjudit in grannar och bekanta att komma och hjälpa till att plocka upp det mot del i skörden.

Allt blir bra igen innan det blir dåligt på riktigt. Ju fler du lär, dess mindre risk att de kommer till dig för att hämta mat.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av Charlie** »

Jag tycker det är intressant att läsa om odling, förberedelser, olika grödor och förvaring osv. Sverige är ett stort land och relativt gledbegolkat utanför städerna där jordkällarna finns. Jag tror faktiskt inte att det är jordkällarna är det intressanta för orcherna. De kommer inte att röra sig nämnvärt långa sträckor utanför städerna för att hitta en redan plyndrad jordkällare. Det är konservförråd hos mer stadsnära preppare som kommer att vara intressanta. Fortsätt du att berätta och inspirera oss om dina odlingar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av Abbe »

Jag kan inte se att det finns något större behov för odlaren att hålla käften.

För min del är det bara bra ju fler som odlar och ju fler som intresserar sig för detta. Jag skulle rekommendera alla att försöka komma igång, hur liten skala det än må vara. En pallkrage eller två är en bra start om man har mycket annat som intresserar/ känns som viktigare. Ett växthus kan vara nästa steg. Det handlar alltså inte bara om att var "självförsörjande" i ett bräde, utan lära sig mer om odling, sedan kan man skala upp det efter behov och intresse.
Det finns väldigt mycket att lära och t.o.m. en liten balkong kan vara stimulerande. Allt ger kunskap och erfarenhet som kan komma till godo. Inte dumt att lära sig att se skillnad på spirande ogräs och hur just denna planta ser ut när den tittar fram. Plötsligt har balkongodlaren funnit sitt BOL. Bra att då redan veta att det inte bara är att peta i några frön i backen.

Så Jakob, jag hoppas att du fortsätter att berätta hur det går (men givetvis ok om du ändrat dig).
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 920
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av Omnivore »

Tycker inte att man behöver hålla käften om att man odlar. Möjligen kan man vara diskret med hur mycket.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av maskros »

Omnivore skrev: 04 jun 2020 10:06 Tycker inte att man behöver hålla käften om att man odlar. Möjligen kan man vara diskret med hur mycket.
:up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av Strångsjö »

Hoppas ätarna ser det futila i att döda odlaren
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: När är det dags för odlaren att hålla käften?

Inlägg av Strångsjö »

Ser det som en möjlighet, de som inte odlar jagar, odlar spannmål, har
höns, ägg, grisar.

I sin kontext, är det inte att skryta, berätta om sina odlingar,
man kompletterar varandra, byter varor.
Skriv svar

Återgå till "Odling"