Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
prepperper
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jun 2020 14:31

Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av prepperper »

Hej på er,

Vad är er uppfattning om storlek på panel(er) och batteribank för att kunna driva ett kylskåp. Får lite olika besked på olika sajter.
Tänker mig ett ganska vanligt skåp på 60-80 liter. Ska kunna räcka en vecka åtminstone. Vissa säger 150-200 watt. Andra att 200 watt absolut inte räcker till.

Visst jag räknar på det också, men det vore intressant med erfarenhet från andra.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

beror på så många saker
var i landet,
hela året eller bara sommar
placering
vilket kylskåp

generellt sätt så säger mer , för att ha reservkapacitet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

exempel
bor du norr om polcirken och vill ha solel året runt så funkar det bara om du har ved och ångmaskin

ett litet kylskåp drar ca 107 kwh per år
https://www.elgiganten.se/product/vitva ... -mtt50w18e
ger ca 12w konternuerligt
med en växelrikare med fulkoppling på termotaten, läs termostaten slår av och på växelriktaren så kanske 15w
15v vid 12v= 1.25A =30Ah på ett 12v batteri per dygn
laddfaktor blybtteri 1.2 så en solpanel bör klara 36Ah , fast , icke solföljande paneler ger ok med effekt under 6 timmar
så 6A bör den ge som minst så runt 70w vid perfekta förhållanden

200w ger 3 x, eller 1 solig och två mulna dagar, om batteriet är stort nog

det är inte så bra siffror att jag litat på att ha igång ett litet kylskåp med 200w solpanel

har man sedan större kylskåp, mer andra saker som tar ström, så kanske 3 st 200w solpaneler är funkis
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av maskros »

Väldig skillnad på
1) Starteffekt
2) Drifteffekt
3) Genomsnittseffekt
Där effekten sjunker 1 -> 3 men tyvärr måste du dimensionera växelriktare etc. efter starteffekten men det räcker att dimensionera batterierna efter genomsnittseffekten.

Tar ett exempel https://www.elgiganten.se/product/vitva ... 1swlzn-vit så drar det 696 Wh/dygn som med en 24 V batteribank blir 29 Ah. Sen vill du ha marginaler och inte ladda ur helt så säg att du vill ha 60 Ah med 24 V för varje dygn du ska driva kylen.

Börja med att fundera över när du behöver en kyl. Jordkällare och perioden sept - aprill är behovet litet så det är mest på sommaren för känsliga saker.

Sen har du startströmmarna eller starteffekten som antagligen (jag har ingen koll) ligger på 1000 W eller mer och det ställer krav på växelriktare och batterier.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av reboot »

Det första man får göra är att se till att kylen/kylfrysen har bra verkningsgrad och drar lite ström/startström och inte slösa dyr sol-batteridrift på ett gammalt skåp.

En kylfrys med kompressor av invertertyp drar ingen hög startström som vanliga kompressorer gör och kan då köras på en bra 500W sinus-växelriktare.
Den här fullstora LG 180cm kyl/frysen med 20 års garanti på kompressorn, drar bara 0,5 KWh/dygn och är A+++ klassad.
https://www.elgiganten.se/product/vitva ... pzefn-stal

Den ska enligt spec dra 184KWh/år vilket blir ungefär 500Wh/dygn. Med en 12V-Växelriktere blir det ungefär 50Ah/dygn (medelström 2A) inklusive lite förluster.
Jag har bara överslagberäknat, så rätta mig om jag räknat fel.

Laddas batteriet/batterierna med solpaneler/generator/laddare varje dag, behövs som absolut minimum ett 100-120Ah AGM-batteri eller annat djupurladdningsbatteri.
Vill man ha lite marginaler för en molnig dag så 2st 100Ah i parallell, 2 molniga dagar 3st o.s.v.
Man får ställa växelriktaren på att slå av vid minimum t.ex 11V batterispänning, så man skyddar batterierna mot för mycket urladdning om det blir för lite sol. Kolla min.spänning för den batterityp du väljer. Laddas batterierna ut för mycket så minskar livslängden på dom dramatiskt!
Om sen solpanelerna laddar batterierna så slår växelriktaren på igen (på c:a 12,5V) och skåpet startar.
Ovanstående kyl/frys ska hålla sig kyld i 19 timmar vid strömavbrott enligt spec.

Batterierna kan vara kopplade till en enkel ”intelligent” batteriladdare, så att dom underhållsladdas hela tiden när det finns nätström, om det ska vara ett automatiskt back-up-system.

Vid nödläge går det också att ladda batterierna från en generator eller med startkablar från en bil med 12V-system.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av halo »

Hej
jag har använt denna sida som hjälp att beräkna mina behov i stugan: https://solarlab.se/solpanel/el-produkt ... verige.php
Finns även denna: https://www.husvagnhusbil.se/solcellskalkylator

Är också sugen på att kunna driva nåt större kylskåp och frys så följer tråden med intresse.

hoppas de hjälper.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

det ända man vet med säkerhet är att solen lyser med sin frånvaro, så om man har en nödvändig sak att hålla igång, ex kyl/frys så behöver man ha en extra energikälla, ex elverk

att sedan överdimensionera solpaneler och batteribank gör att man inte behöver annvända elverket så mycket
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
prepperper
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 jun 2020 14:31

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av prepperper »

@bastard, du har så klart 100% rätt i din analys om var, hur länge etc. Ok så här då:

Var: Norra Värmland
Tid: Sommarhalvår, max en vecka i taget, säg maj-sep.
Vilket: Combicool RF 60 https://www.dometic.com/sv-se/se/produk ... 60-_-53876

Den kan gå på både 12 volt och gasol. Jag vågar inte ge mig på någon fulkoppling, så rakt mot regulatorn.

enligt spec "nominell ingångseffekt" på 110w. Betyder det då höga 2640 Wh/dygn? = 220Ah/dygn? Låter inte som den ultimata 12-voltslösningen när jag tänker efter.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av bastard »

dom sortens kylar är bra, driftsäkra, men ack så energikrävande

det är mer tänkt att dom ska vara i husbil/båt där man kör med 12v när motorn är igång och sedan gasol

nu har jag inte koll på hur dom hanterar växling mellan el och gasol?
gissar manuellt

fördelen är att man kan göra dom på gasol

skulle man vara tvungen att köra dom på el så hadde jag velat ha minst 400w solpaneler, och 400Ah med blybatterier
det ger ungefär 1 dygns energi från batterierna, man ska ju inte ladda ur dom mer än till hälften för att inte slita hårt på dom

helst ännu mera solpaneler och batteri för att klara sig någon dag utan sol
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Rafe
Inlägg: 39
Blev medlem: 04 jun 2019 00:27

Re: Olika bud om storlek på sollcellsanlägning

Inlägg av Rafe »

Grundregel är att antalet watt solpaneler du monterar upp på taket kommer att producera ungefär samma antal kW/h.
dvs: 300W solpaneler = 300kW/h per år

Min frys i köket drar 265kW/h per år så för att driva den hade jag satt upp minst 300W solpaneler.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"