Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av maskros »

Mamma börjar bli till åren kommen. Hon glömmer ibland och jag måste därför fixa en framtidsfullmakt, det har jag klart för mig men sen då?

Det blir ett administrativt helvete om man ska använda framtidsfullmakten för allt. Bara att deklarera kräver förutom den att man skickar in blanketter till skattemyndigheten. Om jag vill skaffa ett debitkort (Revolut/Rocker) åt mamma som varken har smartphone, bankid eller swish? Debitkortet är för att då kan ingen tömma hennes konto om hon blir rånad och med begränsade summor på det kan jag (fast man inte får) skriva koden på kortet åt henne - blir nästan som cash.

Den enkla lösningen är förstås att jag skaffar henne ett bankid men har det hos mig så jag kan göra saker åt henne, som att beställa ett kort och deklarera utan krångel. Men det är olagligt. Antagligen slutar det med att jag gör så ändå. Nu är jag snäll så det är ingen fara med det men det går att ställa till ett helvete för nån om man har dennes bankid så jag förstår att man inte får göra så, egentligen.

Hur gör folk? Hur är det tänkt att man ska bära sig åt? Nån som har några idéer?

Info och mall framtidsfullmakt https://www.demensforbundet.se/att-vara ... sfullmakt/
Juridiskt om framtidsfullmakt https://www.domstol.se/amnen/familj/god ... sfullmakt/
Enkel :? info om anhörigbehörighet, framtidsfullmakt, god man etc. https://www.swedishbankers.se/media/414 ... -final.pdf
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av bastard »

se till att du sköter det med allt, bankid och allt

om man sägersåhär, vilka kommer klaga om du sköter det?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 09 jul 2020 23:27 om man sägersåhär, vilka kommer klaga om du sköter det?
Visst, jag håller med. Men jag undrar hur det är tänkt egentligen.

Ta detta med pengar för att handla lite smågrejer. Affären på hörnet och frissan har slutat ta emot kontanter. Mamma har inte SWISH och det händer att hon glömmer koden till kortet ett tag. Kortet är kopplat till hennes pensionskonto där hon har lite för mycket. Så om nån rånar henne kan hon bli av med fyra månaders sparad pension. Hur är det tänkt då?

Hur jag än vänder och vrider på det måste jag göra något som egentligen inte är tillåtet. Hur är reglerna och marknaden konstruerade då?

Har inte mycket med prepping att göra men jag är lite grinig över att det ska vara så krångligt. Hoppas det är ok att skriva om det i ljugarbänken.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av bastard »

på en del saker kan du ha fullmakt ändå, ex hämta ut läkemedel

tänkt, det är inte tänkt överhuvudtaget

sätt er ner och diskutera hur det ska göras, se till att du får hand om bankdosan, flytta runt på kontona så lagom summa finns på kortkontot
eller helst ha extra kort som är kopplat mot ett annat konto som du flyttar över pengar på

det hela är gjort för att funka ihop med folk som kan hantera det, sedan har det funnits dom gamla normala vägarna, med ex kontanter, nu försvinner kontantdelen och ingen bryr sig om hur dom som inte kan hantera kort swish och liknande ska klara sig, bankerna drägglar över möjligheterna att tvinga in folk till olika lösningar som är billigare för dom, och som är svåra att komma runt
staten visslar och tittar åt annat håll, får då får dom även bättre möjligheter till kontroll, att många kommer i kläm skiter dom i

så kör på innan det är för sent
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 10 jul 2020 07:37 så kör på innan det är för sent
:up: :)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av Vattendrag »

Jag gjorde så här och mamma var redan placerad på äldreboende.

Jag tog med mamma till hennes bankkontor. Där öppnade jag ett eget konto först, skaffade internetbank till både hennes och mitt. Sedan skrevs fullmakt så jag kom åt hennes konton från mitt. Därefter kunde jag logga in på mitt konto med mitt mobila bank-ID (utfärdat av min ordinare bank) och betala hennes räkningar från hennes konton. Hon behövde alltså inget bank-ID och jag behövde inte hennes lilla dosa. Kontanter la jag ut åt henne och förde över motsvarande belopp från hennes konto till mn ordinarie bank. Dokumenterat så övriga arvingar inte kunde klaga. Hur smidigt som helst. Jag hanterade till och med hennes aktier och fonder där. Kommunen frågade mig om jag kunde vara god man men jag tyckte inte det var nödvändigt.

När det blev ett dödsbo blev allt mycket jobbigare men det är en annan historia.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Äldre anhörig, ekonomi, regler och framtidsfullmakt?

Inlägg av Charlie** »

Jag tycker visst att detta handlar om prepping och därför bör behandlas i detta forum. Det handlar också om ens egna framtid som senil gubbe/gumma på hemmet och som något viktigt att peppa inför. Ett sätt är att din mor ansöker om en God man eller Förvaltare och att hon önskar att du får det uppdraget. Ansökan görs hos kommunens överförmyndare och beslutas av Länsrätten. Överförmyndaren kan vara lite kinkigt om det är en nära anhörig som skall vara God man/Förvaltare, då nära anhöriga "kan ta sig friheter" Får du uppdraget kan du förfoga över både bakdosa och bank-ID lagligt utan problem.
Det är en stor brist på Gode män och förvaltare i hela landet, så ett tipps är att man blir det åt någon med det behovet. Det är inte speciellt betungande och man tjänar en liten slant. Hör med kommunens överförmyndare. Man blir mottagen med öppna armar och man får ofta förfrågan om man kan ta uppdraget åt fler än en person med samma behov. Ju fler uppdrag, ju mer tjänar man och man gör en god gärning.

Jag har samma situation med min mor som maskros har ned sin och det som alltid förvånar mig är att gamla gummor alltid envisas med att ha sina besparingar på ett och samma konto!? :wall: Så om någon obehörig lyckas komma över kontokort/ Bank-ID så kan dessa tömma allt! :evil:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"