Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Ursus

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Ursus »

Abbe skrev: 13 jul 2020 23:55
Ursus skrev: 13 jul 2020 21:03 Alltså,

Vad är felet med svensken egentligen? Har allt Covid19-säkerhetstänk släppt med semesterns intåg?

Idag var jag in i en lokal sportbutik för att hämta ett par grejer jag har beställt. Måndag, klockan 13, jag springer ut en snabbis på rasten och hoppas hinna tillbaka så fort som möjligt.

Knökfullt. Knök-jävla-fullt. På en medelstor sportbutik mitt i sommaren. Jovars, folk står på 1,5 meters avstånd i kön till kassan, men i övrigt dräller de runt som zombies och tittar över axlar och knuffas och tar plats.

Inte det minsta konstigt att coronahelvetet fortfarande sprids som en eld i landet. Och inte konstigt att svenskar är paria i resten av världen.

Idioter överallt. White trash. Tack som fan om jag får corona nu.

Rant över.
Nu är det munskydd som gäller.
Jepp, har kört med mask till stormarknaden osv, men nu blir det även på mindre ärenden
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Vattendrag »

Stallmästaren skrev: 15 jul 2020 09:26 Jag börjar misstänka att insjukningstakten är ungefär samma som antalet som har varit sjuka men tappat sin imunitet för att det har gått för lång tid sedan dom var sjuka. Det är ju trots allt så dom andra Coronavirusen fungerar.

Däremot är börsen på plus igen!(hur nu det är möjligt...)

https://www.di.se/live/stockholmsborsen ... portbolag/
I gårdagens pressträff hos FHM fick vi höra att det inte finns några kända fall av återinsjuknande i covid-19 och att de därför kunde säga att immunitet varar i minst 6 månader, dvs så långt som vi haft pandemin här. Sedan är vi förstås lite olika, jag blir ytterst sällan förkyld och influensa hade jag sist 1976. Jag tror jag hade en liten tvådagarssnuva 2013, minns inte riktigt. Antagligen blir man motståndskraftig mot samma virus även om antikropparna försvunnit.

Börsen är lite mysko men den brukar ju förutspå ekonomin 6-9 månader framåt.
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bokmalen »

Vattendrag skrev: 15 jul 2020 15:35 I gårdagens pressträff hos FHM fick vi höra att det inte finns några kända fall av återinsjuknande i covid-19 och att de därför kunde säga att immunitet varar i minst 6 månader, dvs så långt som vi haft pandemin här.
Samma FHM som inte erkänner asymptomatisk smittspridning.

Samma FHM som beroende på om fakta passar eller inte väljer att antingen säga "Så är det inte för så gör inga andra virus vi känner till" eller "Bara för att andra virus gör så, betyder inget då detta är ett nytt virus"

Redan i januari kom det ut info från kina att "andra gången var värre", och det finns nu rätt många exempel på folk som insjuknat igen ett par månader efter att de tillfrisknat från den första. Dessutom finns flera vetenskapliga undersökningar som visar att antikropparna avtar väldigt fort.

Inga av de andra Coronavirusen vi känner till ger lång immunitet, du kan bli förkyld om och om igen. Det finns inget som tyder på att COVID-19 ger immunitet mer än ett par månader.
I intend to live forever, or die trying to
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Abbe »

Ursus skrev: 15 jul 2020 11:56
Abbe skrev: 13 jul 2020 23:55
Ursus skrev: 13 jul 2020 21:03 Alltså,

Vad är felet med svensken egentligen? Har allt Covid19-säkerhetstänk släppt med semesterns intåg?

Idag var jag in i en lokal sportbutik för att hämta ett par grejer jag har beställt. Måndag, klockan 13, jag springer ut en snabbis på rasten och hoppas hinna tillbaka så fort som möjligt.

Knökfullt. Knök-jävla-fullt. På en medelstor sportbutik mitt i sommaren. Jovars, folk står på 1,5 meters avstånd i kön till kassan, men i övrigt dräller de runt som zombies och tittar över axlar och knuffas och tar plats.

Inte det minsta konstigt att coronahelvetet fortfarande sprids som en eld i landet. Och inte konstigt att svenskar är paria i resten av världen.

Idioter överallt. White trash. Tack som fan om jag får corona nu.

Rant över.
Nu är det munskydd som gäller.
Jepp, har kört med mask till stormarknaden osv, men nu blir det även på mindre ärenden
Samma här. Jag är just nu nere på kontinenten pga av jobb och familj men vill uppåt så fort det går. Om det går, mycket ändras från dag till dag. Jag har nu gått med mask i veckor och ser det som självklart. När jag lämnade Sverige lite före midsommar tyckte jag att det mesta av vårens säkerhetstänk var som bortblåst.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Protect »

Fast det där med mask kan gå till överdrift också, här var det en stolle som kom cyklande på väg till bärskogen med mask. Hur fan rent ut sagt trodde han att han skulle bli smittad här ute på vischan och av vem? Älgarna, vildsvinen eller rådjuren?
Många använder mask som nån sorts snuttefilt utan att ha det minsta koll på hur saker funkar. Värsta hittills jag träffat på var när jag levererade en motorsåg och karln sa åt mig att ställa den vid ladugårdsväggen där den skulle få stå i 3 dar "utifall den hade viruspartiklar på sig". Kan nämnas att det spöregnade i 3 dar så där stod den i regnet. :smack:

Folk är inte kloka! :smack: :alien: :para:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

ska vi se
riskgrupp för alla med bmi över 30
bara kort imunitet
sannolikt smittsamt via luften

ser inte bra ut

undras hur andra vågen kommer bete sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Strångsjö »

Idag (i centralorten) såg jag en man med ansiktsmask de luxe, 3 spännband, näsan, munnen. hakan, olika färger på skyddet, olika lager av filter.

Om man ser sådan, spring för livet?

Tänker det är en smittad, om än ansvarstagande medborgare, svårt veta

Lågprisbutik, 1 L kamin-etanol 95%. 45 kr. Har inte testat ännu, ska ha
som handsprit (med glycerol) om lågdenaturerad, tål inte smaken av
bitterämnet i rödsprit
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av reboot »

Nu över 1 miljon smittade och nästan 25.000 döda i Indien!
Sprider sig ohämmat.

https://apimagesblog.com/blog/2020/7/17 ... -1-million

” From high up in the Himalayan valley of Kashmir to the seemingly endless sprawl of beaches in Kanyakumari, the virus despair has stretched across the large swathes of India, overwhelming its hospitals and burial grounds.

On Friday, the confirmed cases passed 1 million, still soaring at an alarming pace, as the Indian government looks to confront an inevitable surge that could test the country’s feeble health care system.

But because testing has been limited, official statistics cannot capture the full picture. Yet, the virus has already brought immense grief to Indians.”

...................
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

vad kollar ni på för att få en uppfattning om läget?

för min del kollar jag på två saker, döda per 1M och kurvan på hur många som dör per dag per land, om den ökar eller minskar
antalet smittade är diffust då man inte testar lika mycket och på samma sätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bokmalen »

bastard skrev: 18 jul 2020 10:14 vad kollar ni på för att få en uppfattning om läget?
För min del håller jag statistik om antal smittade och döda i Sverige, samt i mitt län, sedan första smittade personerna, i ett excelark.

Där ser jag dagliga fall, totaler, ökning i antal, ökning i procent, nuvarande CFR och hur den förändras, både i dagsläge och 7 dagars medel.

Så där kan jag se alla typer av riktningar och om saker blir bättre eller sämre, samt om det som FHM säger på sina presskonferenser verkligen stämmer överens med deras egna siffror. (Vilket det inte alltid gjort)

Som läget ser ut i Sverige idag så ser det faktiskt lovande ut. Sedan midsommar har ökningstakten minskat, både i reella antal per dag, men viktigare den procentuella ökningen per dag har minskat. Dessutom har vi en stark trend att CFR minskar, så antingen har större delen av alla gamla och svaga redan dött, eller så har vården lärt sig hur man tar hand om dem och vi klarar fler genom krisen, och jag tror att det är det senare.

När det gäller information om vad som pågår utanför Sverige så ser jag på två youtubekanaler:

Dr John Campbell: https://www.youtube.com/c/Campbellteaching för information om antal smittade och utveckling globalt
Peak Prosperity: https://www.youtube.com/user/ChrisMartensondotcom För information om själva viruset och den forskning som pågår.
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"