symaskiner

Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: symaskiner

Inlägg av FCR2 »

bastard skrev: 08 sep 2019 07:20 någon som kört med små symaskiner, typ handhållet eller liknande ?
:down: :down: aldrig fungerat
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: symaskiner

Inlägg av bastard »

ingen av dom?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
lupl

Re: symaskiner

Inlägg av lupl »

Mest rappel, bättre att sy för hand...
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: symaskiner

Inlägg av Kurio »

https://www.symaskinswebbshoppen.se/all ... gKQEPD_BwE

sugen på en sån här. verkar kunna tugga igenom lite grövre material
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: symaskiner

Inlägg av Scoo »

Har såväl trampsymaskiner som en Husqvarna från 70-talet (skulle helst ha lite äldre som hade smörjhål lite varstans). Kugghjul i plast kan förstås nötas, drivremmar torde funka bra. Notera att "lågväxeln" bara saktar ner farten, den är inte för att få mer kraft för läder eller synnerligen stadigt/tjockt tyg. Det skall vara industrimaskin eller "skomakarmaskin" för lädersömnad och andra riktigt grova arbeten (syr man för tjockt i lågväxeln så lär kuggarna ta stryk).

Ska man göra mindre reparationer på skor eller säg grov tältduk (typ ensamma vargen i bomullstyg) eller varför inte ett segel så kommer man mycket långt med en handsymaskin / sömnadssyl som det finns lite olika modeller av.
För mina barns skull
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Re: symaskiner

Inlägg av Swedishp »

Jag har precis införskaffat en modernare symaskin från Tradera. Den har sicksack och andra sömmar.

Sedan tidigare har jag även en förrådsställd äldre symaskin, Husqvarna CB, som ser ut som en konverterad trampsymaskin.
Den sistnämnda trodde jag behövde en större service, men efter att ha smörjt upp den i alla hål jag hittade och tagit loss plåten mellan pressarfoten och undertråden, där matartänderna sitter, och rensat ludd med en tandpetare följde undertråden med.

Och ja, det säljs fortfarande trampsymaskiner samt symaskiner med handvev. Man kan även köpa konverteringssats på Amazon för modernare maskiner.
Indien, Bangladesh och kringliggande länder använder fortfarande "manuella" maskiner på grund av osäker elleverans.

https://www.youtube.com/watch?v=JFYzTAiGUAQ
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: symaskiner

Inlägg av Charlie** »

Scoo skrev: 17 sep 2019 12:03 Ska man göra mindre reparationer på skor eller säg grov tältduk (typ ensamma vargen i bomullstyg) eller varför inte ett segel så kommer man mycket långt med en handsymaskin / sömnadssyl som det finns lite olika modeller av.
Detta är enligt mig en "måstehapryl" Enkla att använda efter lite övning. En trekantig "skärande" nål, gör det lättare att sy i läder. Skall man där emot sy i motsatt håll och använda samma hål i lädret, så ska man inte använda den skärande nålen, då den skär av den första tråden som man dragit igenom hålet!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: symaskiner

Inlägg av Vattendrag »

Jag har en gammal Husqvarna Colormatic 2000 med lågväxel. Den klarar kapellduk och silke.

Går att hitta billigt men om fotpedalen är bränd blir det knepigt.
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Re: symaskiner

Inlägg av kullamannen »

Charlie** skrev: 18 jan 2020 22:58
Scoo skrev: 17 sep 2019 12:03 Ska man göra mindre reparationer på skor eller säg grov tältduk (typ ensamma vargen i bomullstyg) eller varför inte ett segel så kommer man mycket långt med en handsymaskin / sömnadssyl som det finns lite olika modeller av.
Detta är enligt mig en "måstehapryl" Enkla att använda efter lite övning. En trekantig "skärande" nål, gör det lättare att sy i läder. Skall man där emot sy i motsatt håll och använda samma hål i lädret, så ska man inte använda den skärande nålen, då den skär av den första tråden som man dragit igenom hålet!
Tydligen många som följer Charlie's rekommendationer, nu är varan slutsåld :lol:
Winter is coming
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: symaskiner

Inlägg av mopar340 »

Har en Janome Easy Jeans, helt mekanisk klarar lätt flera lager jeanstyg... övertalade frugan att köpa en sån när vi skulle köpa en maskin för sådär 15-20 år sen, vi har inte ångrat oss.. funkar perfekt. Tål tjocka material så som båtkappell mm.

ungefär en sån här, made in Japan. Dyr men bra

https://www.janome.se/p/1800e/
Skriv svar

Återgå till "Sömnad"