Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Parabellum »

Så vitt jag förstått det, så har inte Danmark öppnat upp sin lands gräns för alla Svenskar.
Följ länken för mer information: https://www.visitdenmark.se/danmark/pla ... oronavirus

Detta är kopierat från länkad sida och det är vad som gäller idag.

"Danmarks gräns mot Sverige fortsatt stängd, med vissa undantag

Danmarks gränser är fortsatt stängda för stora delar av Sverige, men från och med den 27 juni går man över till ett gradvist öppnande för de regioner där det finns färre än 20 smittade per 100.000 invånare. Läget uppdateras varje torsdag och du kan se vilka regioner som är öppna här. 

Även personer bosatta i Skåne, Halland och Blekinge, de så kallade gränsregionerna, tillåts resa till Danmark. Dock ska man, om regionen officiellt är stängd och man inte har särskilt godtagbara skäl, kunna visa resultat från ett negativt corona-test som genomförts senast 72 timmar innan inresan. Man ska även kunna dokumentera att man är folkbokförd i regionen, se mer om hur här.

Skåne, Halland och Blekinge är vidare undantagna från den regel som gäller för övriga delar av Sverige, samt övriga länder, nämligen att man måste kunna visa att man har bokat minst 6 övernattningar i Danmark för att få resa in. De danska myndigheterna kommer att uppdatera informationen om vilka regioner som tillåts att resa in i Danmark på veckobasis."
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Vattendrag »

Det ska vara öppet men det kanske är så att kriteriet om 6 bokade nätter ligger kvar förutom för Skåne, Halland och Blekinge. Klickar jag runt lite från din länk får man en del förvirrande information. En länk ledde till danska polisen:
https://politi.dk/en/coronavirus-in-den ... -or-banned

Man kan kanske anta att informationen där är mer tillförlitlig än visit Denmark.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Parabellum »

Kan inte mer än att hålla med om att Danska polisen är en mer tillförlitlig källa.
Här finns mer info för Svenskar som vill till vårat brödra folk då vi Skåningar fått fri lejd. :D

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsm ... a-viruset/

Klippt från sidan:
Här hittar du information om COVID-19 samt in- och utreseinformation för Danmark.

Sverige öppet land - men med restriktioner

Från 1 augusti kategoriserar de danska myndigheterna Sverige som öppet land för inresor till Danmark. Det betyder, att bofasta i Sverige får lov att resa in i Danmark om de har vad de danska myndigheterna anser vara särskilt ärende eller har bokat sex övernattningar (och kan visa dokumentation för det).

Bofasta i gränsregionerna Skåne, Halland och Blekinge kan resa in i Danmark utan att ha särskilt ärende eller bokade övernattningar, så länge deras regioner räknas som öppna.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av maskros »

Beställde FFP3 tidigt, företaget (Bole.se) som gjorde reklam för dem hade inte hemma utan beställer i sin tur av sina leverantörer men när det blev min tur hade ALLA fått för sig att beställa FFP3 så jag blev utan. Hade ett gäng hemma, samt halvmasker med P3 och helmasker med P3 men lärdomen är att jag ska ha 50+ FFP3 hemma. Har i alla fall kunnat förse släktingar som rest till mig med FFP3 för tågresorna. Skickat i paket per post så de kunnat ta sig hit.

Odlingar utökade, behövdes kanske inte men kändes rätt.

Lagret är undermåligt, det visste jag innan men det har aktualiserats. Vet inte hur jag ska hantera det för jag klarar inte rotationen. Komposten får en del billiga saker men det är inte en hållbar lösning i längden.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Dancecommander »

maskros skrev: 04 aug 2020 20:36 Beställde FFP3 tidigt, företaget (Bole.se) som gjorde reklam för dem hade inte hemma utan beställer i sin tur av sina leverantörer men när det blev min tur hade ALLA fått för sig att beställa FFP3 så jag blev utan. Hade ett gäng hemma, samt halvmasker med P3 och helmasker med P3 men lärdomen är att jag ska ha 50+ FFP3 hemma. Har i alla fall kunnat förse släktingar som rest till mig med FFP3 för tågresorna. Skickat i paket per post så de kunnat ta sig hit.

Odlingar utökade, behövdes kanske inte men kändes rätt.

Lagret är undermåligt, det visste jag innan men det har aktualiserats. Vet inte hur jag ska hantera det för jag klarar inte rotationen. Komposten får en del billiga saker men det är inte en hållbar lösning i längden.
Dags att köra mylarpåsar eller frystorkat? Jag har ett gäng konserver och dylikt som har passerat bästföre, men det har inte varit några problem att äta.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av maskros »

Dancecommander skrev: 04 aug 2020 21:39 Dags att köra mylarpåsar eller frystorkat? Jag har ett gäng konserver och dylikt som har passerat bästföre, men det har inte varit några problem att äta.
Vi kör som tumregel BF+2 år på konserver, inga problem. BF+½ år på torrvaror, inga problem. Går man över det blir det olika från fall till fall.

Frystorkat har jag en del, fixar inte att frystorka själv.

Mylarpåsar är, i mitt tycke, överskattade. Kör dunkar med handvärmare i som syreätare. Ger bra lagringstid åt torrvaror, BF+5 år funkar.

Det svåra är högvärdiga proteiner (läs: kött o fisk) och grönsaker. Femårslagring utan frys är knepigt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av mopar340 »

Kände hyfsat tidigt på mig var det barkade, som tur vart inte första vågen lika illa som de värsta förutsägelserna.

Har under de senaste åren byggt upp ett mindre "prepp-lager" med lite av varje som man kunde tro att det skulle behövas utan att gå till överdrift.
Kände att det var lite tunt med skyddsutrustning, lyckades komplettera med Sundström hel och halvmask, extra engångsoveraller mm.

Handskar, handsprit mm hade jag ett hyfsat lager av, skaffade fram några flaskor 95% etanol för labb bruk som vart desinfektionsspray.
Delade ut lite åt Föräldrar och Svärmor som satt pyrt till med sånt när allt tog slut på noll tid.

Anpassningar till vad som skulle komma infördes raskt...

Slutade resa runt i jobbet, (skönt att SAS förlängde Diamond och guldkorten utan att man behövde resa), har aldrig varit markbunden så här länge sen 90 talet någon gång. Rätt skönt att slippa för ett tag... Ställde om till totalt hemjobb, investerade ny kontorsstol, ny skärm och lite annat så det vart mysigt i kontors-grottan.

Började handla eller beställa hem varor var 10:e dag, till mig och närmaste anhöriga som tillhör riskgrupp, fick bra struktur på mathållningen.
Många nya intressanta rätter lagades. Ungarna fortsatte i skolan men vi skippade fritis, för att de inte skulle klättra på väggarna så vart det utflykter i skog och mark flera ggr i veckan. Det lagades massor av mat och fika ute i naturen så det vart massa bra träning på sånt.

Jäst gick inte att få tag på under flera månader här uppe i norr... hade gott om torrjäst men satte en vidjäst på russing och honung, bakade Levain och bullar. Kul experiment.

Det kändes väldigt skönt att inte ha brist på toapapper, att ha handsprit och en massa mat på lager. Fick en hel del creds från min annars något skeptiska fru... :D

Sommaren har spenderats i stugor, ute med båten eller i skogen så det har varit riktigt bra. Efter att ungarna slutade skolan så satte vi oss i strikt karantän, för att sen kunna umgås med våra äldre som tillhör flera riskgrupper. Var rätt skönt att "tomta- runt" i skärgården och nästan glömma covid-19 i några veckor.

Fick äntligen tid att testköra Corona fotogenkaminen på uteplatsen som terrasvärmare en kylig Augustikväll, Frugan utbrast: Va, har vi en sån...?
men värmer bra gör den!

Senaste tiden har jag försökt komplettera upp sånt som har förbrukas, köpa mer av sånt vi gillar att äta och se över lagren och klura på vad mer man kan tänkas behöva investera i.

Nu blir det intressant att se hur det artar sig i höst, men det är en annan historia.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Abbe »

Ingen stor grej men intressant ändå att se hur efterfrågan på vissa varor sköt i höjden i våras. En påminnelse om vilka produkter som kan försvinna/ sina i butikerna nästa gång. Så här såg det ut i Luxemburg:

livsmedelsförsäljningen ökade med 35%

ris, pasta , couscous, ca 90 - 110%

konserver ca 25%

drycker (gissar också vatten) ca 25 %

mjöl nästan 100%

olja 60%

salt, kryddor, örter nästan 30%

Det famösa toapappret ca 170%

rengöringsmedel 130%

Inga prisökningar bortsett från priserna på frukt och grönsaker: de ökade med 9% respektive 14%.


Jag vet inte om liknande siffror har publicerats i Sverige.

https://www.rtl.lu/news/national/a/1620670.html
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av deadrabbit »

Havregryn och frysta grönsaker har tillkommit en del.
Rengöringsmedel, bränsle, och masker fanns sen tidigare.
Anpassat mig som så att det handlas tidigt en gång i veckan med färskvaror helt klädd och med handskar; och scanner förd snabbkassa.
Hem-jobb-hem på repeat
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: Erfarenheter och lärdomar från Wuhansjukan

Inlägg av Ursus »

Några erfarenheter nu när man har gått igenom själva sjukdomen:

- Prepping är egentligen meningslöst i dessa situationer. Dvs. långdragna, lågintensiva scenarion där ett hot pågår samtidigt som livet ändå skall flyta på någorlunda. Det är hopplöst svårt att hålla sig på topp under så lång tid, och till sist börjar man slarva och inte bry sig. Även fast man vet vad som står på spel klarade åtminstone inte jag att hålla disciplinen bortom kanske sex månader eller så.

- Medicinlådan var guld värd. Att kunna plocka upp allt från värktablett till Otrivin utan att behöva gå till Apoteket var fantastiskt.

- Man har alltid glömt något när det väl drabbar en själv. Kylen var bara halvfull, bilen var översnöad och till och med tvättkorgen var knökfull.

- Man drabbas alltid till sist. Hur mycket man än försöker hålla sig undan kommer man till slut att nås av samma sak som alla andra. Om man nu är pensionär, bor på i en villa på landet och inte behöver träffa någon alls är det en annan sak. Särskilt om man kan handla typ sex på morgonen. Men vi vanliga dödliga som ändå måste gå till jobb och dylikt och bor tillsammans med en massa annat skräp i lägenhetskomplex är hopplöst utsatta.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"