Mat och vatten i lägenhet

Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Beå »

Baalbek skrev: 11 aug 2020 16:47 Ingen häller väl upp ett glas vatten ur en 20l dunk?
Men 20l vattendunk fungerar hur bra som helst om man införskaffat passande tappkran.
Det handlar också om att hantera dem till och från tappställe.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Charlie** »

Jag har 70 lit vatten i källarförrådet. 2 x 10 lit och 2 x 25 lit. 25 liters dunkarna är stapelbara och står staplade på varandra. Jag fyller dessa stående på en pirra från en vattenutkastare som finns i källaren. Därefter flyttar jag de samtidigt, stående på varandra, utan svaj och utan problem in i förrådet med hjälp av pirran. Inne i förrådet står de mellan väggen och ett skåp. Dunkarna sticker ut ca 5 cm på varje sida om pirrans "flak" vilket gör att jag kan ställa dunkarna på två träribbor på golvet där pirrans flak går in emellan. Detta gör att jag inte behöver lyfta någonting. 10 liters dunkarna kan jag bära upp till min lgh. Behöver jag fylla på 10 liters dunkarna igen, från de två större i källaren, sätter jag bara på en tappkran på den översta dunken och "fäller ner" den med den undre som "bordsstativ" 25 liters dunkarna har ett par dm mellanrum bakom sig och tack vare att de står inkilade mellan skåpet och väggen och med ett mellanrum baktill, är hela arrangemanget väldigt stabilt.

Edit: ...inser att det kanske blev krångligt att begripa texten och att det skulle behövas en bild. Det kanske kommer en bild senare.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Beå »

Charlie** skrev: 12 aug 2020 01:44 Jag har 70 lit vatten i källarförrådet. 2 x 10 lit och 2 x 25 lit. 25 liters dunkarna är stapelbara och står staplade på varandra. Jag fyller dessa stående på en pirra från en vattenutkastare som finns i källaren. Därefter flyttar jag de samtidigt, stående på varandra, utan svaj och utan problem in i förrådet med hjälp av pirran. Inne i förrådet står de mellan väggen och ett skåp. Dunkarna sticker ut ca 5 cm på varje sida om pirrans "flak" vilket gör att jag kan ställa dunkarna på två träribbor på golvet där pirrans flak går in emellan. Detta gör att jag inte behöver lyfta någonting. 10 liters dunkarna kan jag bära upp till min lgh. Behöver jag fylla på 10 liters dunkarna igen, från de två större i källaren, sätter jag bara på en tappkran på den översta dunken och "fäller ner" den med den undre som "bordsstativ" 25 liters dunkarna har ett par dm mellanrum bakom sig och tack vare att de står inkilade mellan skåpet och väggen och med ett mellanrum baktill, är hela arrangemanget väldigt stabilt.

Edit: ...inser att det kanske blev krångligt att begripa texten och att det skulle behövas en bild. Det kanske kommer en bild senare.
Tydligt och bra beskrivet och har man redan 25 literdunkar eller för den delen 20 liters så är det ett utmärkt sätt att hantera dem, men du illustrerar också föredömligt varför man inte ska ha dem. Du skriver att med pirra är de lätta att hantera... 10 liters är lätta att hantera utan pirra.

Alltså. Köp inte annat än enkla staplingsbara tiolitersdunkar. Men har du redan större så använd dem för all del.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av reboot »

Har 3st 20–liters och c:a 20st 10-liters, men förvarar dom f.n. tomma i källarförrådet.
Då jag haft lägenheten i 10 år vet jag att det vid strömavbrott finns vattentryck i minst någon/några dagar.
Har tagit upp och fyllt dom vid ett kritiskt världsläge och oväntat strömavbrott för några år sen, men strömmen kom tillbaka efter ett antal timmar och dunkarna tömdes, torkades och åkte ner i källaren igen.

Är du nyinflyttad, fråga nån granne om det brukar finnas vatten i kranarna vid strömavbrott....Äldre damer verkar ha mest koll på sånt...
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Beå »

reboot skrev: 13 aug 2020 14:45 Har 3st 20–liters och c:a 20st 10-liters, men förvarar dom f.n. tomma i källarförrådet.
Då jag haft lägenheten i 10 år vet jag att det vid strömavbrott finns vattentryck i minst någon/några dagar.
Har tagit upp och fyllt dom vid ett kritiskt världsläge och oväntat strömavbrott för några år sen, men strömmen kom tillbaka efter ett antal timmar och dunkarna tömdes, torkades och åkte ner i källaren igen.

Är du nyinflyttad, fråga nån granne om det brukar finnas vatten i kranarna vid strömavbrott....Äldre damer verkar ha mest koll på sånt...
Men vad gör du om det inte är strömmen som försvinner först, men vattnet? Vi har haft några vattenläckor som berört oss, en var 2 kilometer bort, men torrlade såväl oss som områden avsevärt längre från läckan. Den tömde vårat vattentorn på kort tid och redan innan tornet tömts var trycket i ledningarna borta. Du kanske inte vill ha alla dunkar fyllda, men ha några dunkar fyllda och i lägenheten i alla fall.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"