2020, din höjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Protect

Re: 2020, din höjda beredskap

Inlägg av Protect »

Fruktkvarn och fruktpress finns numera här, båda är egna byggen, och 15 liter pastöriserad äpplemust står i källaren och 5 liter på spisen som just är färdigpastöriserad. Pressen trycker 15 ton så fruktmassan är ganska torr och kompakt efter pressningen.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Kassörskan kunde inte riktigt hålla sig från att kommentera när jag var in och fyllde på med en aning mer skafferivaror idag. :o
Vadå är det inte normalt att handa 32st 1kg förp med gula ärtor, 3 påsar timjan plus en påse svartpeppar till det.
Kanske var att jag utöver det i vagnen bara hade 36kg ris och 2kg salt
Kassörska skrev:Det blir väldigt mycket ärtsoppa av det..
Njae men jag har så jag klarar mig över helgen... :rambo:
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Mer torr hundmat, avsett för små-mellanklass, har stor. Denne
verkar inte bry sig och jag har inte märkt några driftstörningar.

Långlagring av torrfoder blir svårt, alldeles för mkt fett som kan härskna. å andra
sidan, härsket fett kanske inte är farlig för de som lever 0-15 år.
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Rett upp i vedboden då allt bara är inkastat senaste åren av förra ägaren. Staplat upp allt det nya. Grävt vitlöksland, planterat några buskar rosenkvitten, blåbärstry, körsbär, blåbärstry, aronia, päron och plommon. Rensat brunnen och fixat taket på uthus efter bästa förmåga. Mkt kvar men man får ta lite i taget.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

ris, salt och diskmedel, köper något extra varje vecka
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Ursus

Inlägg av Ursus »

- Börjar nog ha så fulla skafferier som jag kan i läggan, samt bågnar hyllorna i kylen. Är ändå inte nöjd. Kan hålla ut kanske i två månader, men blir kärvt efter det.

- Småpryttlar till diverse projekt. Leker bland annat med tanken på att göra eget lättvikts camonät av jute, eller som överdrag till ryggsäck och liknande.

- Blev en brandsläckare också. Minns inte om jag skrev detta tidigare.

- Rustat upp viss smittskyddsutrustning i hurtsen på jobbet. Så har man i a f något skydd vid utbrott.
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Äntligen fått tummen ur och programmerat mina radioapparater. Chirp funkade bra för mig som är "tekniskt handikappad"/rätt ointresserad.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Tillbringat senaste dagarna med att mylarpacka, och mylarpacka, och mylarpacka mer torrvaror.
Var även och handlade ca 50kg ytterligare som inte är packat ännu
Jobbar vidare mot slutmålet att uppnå 1 miljon kcal torrvaror långtidspackat i förrådet. Ca 60% färdigt nu.
För oss två innebär då torrvarorna 1370kcal per dag och person under ett år.
Inte allt man äter utan kompletteras med kött ur frysbox och hemodlade grönsaker så man skall klara sig hjälpligt upp till ett år
Torrvarorna består huvudsakligen av Ris, Bönor, Linser, Ärtor, Pasta, Havregryn, Mjöl, Socker, Salt, Olja, Torrmjölk, Torrjäst plus kryddor osv

Fick hem en en beställning med mer syreätare så det skall räcka till resten.
Allt packat så det skall klara minimum 10 år lagring. Huvuddelen betydligt längre
Blir ca 300kg torrvaror plus förpackningar. Allt packat i 20/30 liters plastfat som skall in i lagring.
Gissar kommer bli ca 22 plastfat totalt.
Skiljer ju mycket mellan hur många kilo ris mot hur många kilo havregryn man får in mylarpackat i ett fat

Mesta packas i storlek motsvarande 3kg ris per påse och 5 såna påsar går lagom in i en 20l plastfat med skruvlock.
Lagt ner att som jag gjorde tidigare med först vacuumsuga mylarpåsarna med innehåll. Det tar mer plats.
Istället fylla dom stående och försluta med plattång. Tre st 300cc syreåtare per påse eftersom mer luft kvar
Då är dom fortfarande lite lösa efter packning och går enklare packa i plastfat istället för som tegelstenar efter vacuumsugning.
Sen minskar luftvolymen med 20% när syreätaren förbrukas och påsarna får ett tightare utseende

Svåra har varit få till en riktig plan på hur mycket det skall vara av var sort och hur mycket som passar i ett platfat
Labbat med en egen excelmodell för att balansera allt med kcal, protein osv
Känns som jag nått övre rimlig gräns på vad man kan göra efter detta
En eller annan blick får man ta från den bättre hälften som väl tänkar att man är :para:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Bara för att man är paranoid är det inte uteslutet att de är ute efter en...

Syreätare kan ersättas med kemiska handvärmare. Kan bli billigare.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 25 okt 2020 12:47 Bara för att man är paranoid är det inte uteslutet att de är ute efter en...

Syreätare kan ersättas med kemiska handvärmare. Kan bli billigare.
Kemiska handvärmare vad jag sett ligger runt 8-10kr/st. Bra om man packar i större påsar 15-20l. Någon som sett billigare?
Innehållet i princip samma som syreätare. (Handvärmare finns av olika typer)
300cc Syreätare kan man köpa för 1,28kr/st med frakt om man köper 200st
https://mylar.se/products/kopia-av-syre ... cc-60-pack
Låst

Återgå till "Ljugarbänken"